באיזה בית חולים תרצו להתאשפז?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

כך עולה מהסכם בין 3 קופות חולים לבין חטיבת המרכזים הרפואיים של משרד הבריאות.לראשונה יוכלו התושבים מרחובות ועד תל-אביב לקבל מקופת החולים התחייבות כספית (טופס 17) עבור כל בתי החולים הממשלתיים באזור, על-פי בחירתם החופשית.

חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים (אשר הוקמה במשרד הבריאות והינה הבעלים והגוף המנהל של 24 מרכזים הרפואיים הממשלתיים) מקיימת בחודשים האחרונים משא ומתן מרכזי עם ארבעת קופות החולים לצורך חתימה על הסכמי התחשבנות לשלוש השנים הקרובות בבתי החולים הכלליים והגריאטריים. בימים האחרונים נחתמו הסכמי התחשבנות עם שלוש קופות חולים –  שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות וקופת חולים לאומית.
ההסכם עם הקופות מהווה מהלך אדיר בהתייחס למערכת הבריאות בישראל בכך שתשפר את המענה שניתן למבוטחים במרכזים הרפואיים הממשלתיים ויאפשר ממשק עבודה משתף יותר עם קופות אלו ושירות טוב יותר לאזרח על ידי הרחבת אפשרויות הבחירה ושמירה על רצף הטיפול.
עד היום היו רשאיות קופות החולים להפנות את המטופלים לבתי חולים ספציפיים שעימם התקשרו בהסכמים ועל-פי מידת הכדאיות הכלכלית, תוך התחשבות בקרבת מקום המגורים. הבחירה תיעשה בין בתי החולים ברזילי (אשקלון), אסותא אשדוד, וולפסון (חולון), אסף הרופא (אזור ראשון-לציון), איכילוב (תל-אביב) ושיבא (תל-השומר). מדובר לא רק בבחירת מקום לניתוח שנקבע מראש (אלקטיבי), אלא גם בבחירת מרפאות חוץ לצורך טיפול, ייעוץ או הדמיה אבחנתית.
 חידוש נוסף וחשוב הוא שלראשונה, יכללו הסכמים אלה, מעבר לסעיפים הכלכליים גם סעיפים רפואיים טהורים שמטרתם שיפור השירות הרפואי שניתן למטופלים ברצף הטיפולי שבין בתי החולים לקופות החולים וזאת מתוך ראיית המטופל במרכז מוטיב מרכזי במדיניות משרד הבריאות.
אבל לא הכול ורוד במהלך הזה של משרד הבריאות: גורמים במשרד מודים כי ללא שינוי חקיקה שיחייב את הקופות לאפשר חופש בחירה מלא, לא ניתן יהיה לאכוף באופן מוחלט את האמור בהסכמים שבין הקופות לבתי החולים. היעדר החקיקה יביא לכך שהקופות יוכלו להמשיך להעדיף בתי חולים מסוימים על פני אחרים, אולם לציבור יהיה מעתה יותר כוח צרכני וגם הרגולטור יוכל לעקוב אחר תלונות המבוטחים ולדרוש את קיום ההסכמים.
 
שר הבריאות הרב יעקב ליצמן בירך: ״אני שמח שהקופות ובתי החולים בעבודה משותפת עם החטיבה הגיעו להסכמה ואני שמח שההסכם נחתם. עדיין לא נאמרה המילה האחרונה ובעז״ה גם נחתום על ההסכם עם הקופה הרביעית".

 משה בר סימן טוב מנכ"ל המשרד הוסיף: "מברך את החטיבה הממשלתית לבתי חולים על פעולה אפקטיבית בשיתוף פעולה מלא עם הקופות שמהווה דוגמא לערך המוסף של החטיבה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *