האם חברי מועצת העיר רחובות יזכו בקרוב לתגמול?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

מחר (שלישי) יתקיים דיון בועדת הפנים של הכנסת בנושא העלאת מעמדם ותגמול חברי המועצה ברשויות המקומיות. בניסיון למצוא את הנוסחה המתבקשת לתיקון העוול הנוכחי ולקידומה של דמוקרטיה פעילה והוגנת יותר ברשויות המקומיות.

על פי פורום חברי מועצות ערים בישראל, מדינת ישראל היא היחידה בעולם שלא מכירה במעמד ובתגמול חברי מועצות ברשויות המקומיות שלה. דבר זה מעודד שחיתות, פוגע בדמוקרטיה בשלטון המקומי בישראל וגורם לכך שראשי ערים בישראל נחקרים חדשות לבקרים
במצב הנוכחי המעוות בו חברי המועצות, שהם נבחרי ציבור בדיוק כמו ראש העיר או סגנו, לא רק שלא מוכרים ומתוגמלים – אלא אף מוציאים כספים אישיים רבים למימון פעילותם הציבורית (זמן עבודה, דלק, פרסום, קשר עם הבוחר ועוד) – הוא פסול ומסוכן ועלול לייצר פעילות שלטונית פגומה ואף חלילה מושחתת בכדי לממן פעילויות אלה.

חברי מועצת העיר נמצאים בלב הפעילות ציבורית של העירייה/המועצה – הם חברים בוועדות, מכהנים כראשי ועדות סטטוטוריות ועוסקים בפעילות ציבורית אינטנסיבית.
מחד, נכון להיום הם חסרי מעמד, הכרה ותגמול, ומנגד באופן אבסורדי, הטיל עליהן המחוקק רק סנקציות והגבלים. כך למשל, חבר מועצה שלא יגיע לשלוש ישיבות ברצף יכול למצוא עצמו בהליך מנהלי מחוץ למועצה – על אף שהוא נבחר ע״י הציבור!
לאור הדברים, טוענים חברי הפורום כי המציאות מחייבת לממש את עיקרון העל – אין עבודה בחינם. הרי ידוע שחינם תמיד עולה יקר יותר. פוגע בדמוקרטיה ומעודד שחיתות
כשם שהמדינה דאגה ובצדק שחברי הדירקטוריונים ב-96 החברות הממשלתיות ישופו ויתוגמלו בחוק, כך נכון שהמדינה תחליט בעניין חברי המועצות.
זאת דרישה מוסרית וצודקת מהמעלה הראשונה.
הטיעון מצד ראשי הערים כי התגמול הצפוי יבוא על חשבון תקציבי חינוך, רווחה ושירותים לתושבים הוא לכל הפחות מיתמם.
לא ניתן לקבל טענה זו, משום שבאותה מידה עולה השאלה מהיכן מגיע תקציב שכר ראשי הערים והסגנים שלהם? הרי אלו אותן קופות ציבוריות בדיוק. הרושם הוא שהם מנסים לשמר את כוחם על חשבון המשך החלשת הדמוקרטיה בכלל וחברי המועצות בפרט.

מדובר בסוגיה ציבורית מוסרית וחשובה, החוצה את כל המפלגות ואת כל הערים והיישובים.
יודגש כי אין מדובר במשכורת, אלא במהלך ערכי הנועד להוקיר ולתגמל את עבודתם של חברי המועצה אשר הם מחוייבים בה בחוק.

בעוד שבמדינות אחרות חברי המועצה מקבלים לכל הפחות החזרי הוצאות, אצלנו הם משקיעים ממרצם וזמנם הפרטי, מפעילים את כל הוועדות הסטטוטוריות שבלעדיהן העירייה/המועצה לא יכולה לתפקד, עוזבים את מקום עבודתם ולא זכאים אפילו לביטוח בסיסי (למשל אם חלילה קוראת להם תאונה בדרך לעירייה) ובחלק מן המקרים אף לא להחזר דמי חניה.

בשנתיים האחרונות הוביל את הנושא בנמרצות ובעקביות יו״ר ועדת הפנים, ח״כ דודי אמסלם, יחד עם משרדי הפנים והאוצר והשלטון המקומי. לאחר כברת דרך ארוכה גובש מתווה להסדרת הנושא.
כעת ,ראשי פורום חברי המועצות בישראל קוראים בזאת לחברי וועדת הפנים והסביבה של הכנסת, כמו גם לשלטון המקומי בראשות חיים ביבס, לאשר את המתווה שהציג ח"כ אמסלם ולתמוך בהגברת הדמוקרטיה והשקיפות בשלטון המקומי בישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *