הדור החדש של המנגל

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

(תוכן שיווקי)

 

הדור החדש של המנגל

עישון בשר מבוצע כבר מתחילת ראשית הימים. בתחילה המעשנה הייתה רק בור באדמה והשימוש בה הייתה כדי לשמר מאכלים העשירים בחלבונים על מנת שלא יתקלקלו ויחזיקו מעמד לתקופות ארוכות כמו החורף אז לא ניתן היה לצוד. בשלב מאוחר יותר המעשנות הוקמו בתוך מבנה שהיה נפרד משאר הבית כדי למנוע שריפות ושאיפת עשן. אותו מבנה שימש לעישון ואחסון של כל הבשרים המעושנים. כיום אנחנו מעשנים את הבשר שלנו בחצרות או במרפסות והוא נעשה לצורך הנאה מטעמים קולינריים מופלאים.

המעשנות פועלות על עישון חם. מפזרים שבבי עץ איכותיים בתחתיתה של המעשנת ומחממים לטמפרטורה בה הם מוציאים עשן. העשן עולה לכיוון הבשר אשר נצלה לאט לאט על ידי החום. הבשר מקבל טעמים מאוד מיוחדים הכוללים ארומה נפלאה, הודות לפעולת העשן. השימוש בחום גבוה מונע מחיידקים להתפתח על הבשר, אוטם את הבשר ומאפשר לו להיצלות בתנאים אופטימליים.

כיום השימוש במעשנות בשר הוא כדי להעניק לבשר טעמים וארומות ייחודיות. העישון לא רק מעשיר את טעם הבשר אלא גם שומר על המרקם ועל העסיסיות שלו. בשר מעושן נחשב למאכל מאוד טעים וייחודי. מי שכבר טעם, נכבש!

למרות שהשימוש במעשנות נראה מסובך הוא ממש אינו כך ועם קצת רצון וניסיון תוכלו להכין בשר שניתן להתענג עליו יחד עם משפחה או חברים. כמעט את כל סוגי המזונות ניתן להכניס לתוך מעשנה: דגים, בשרים, ירקות ועוד והאוכל יצא נימוח ומלא טעמים.

כיום ניתן למצוא בארץ מבחר מעשנות בשר ביתיות איכותיות במגוון גדלים וסוגים. זהו מעין מנגל גדול עם מכסה שנדרש לפזר בתוכו שבבי עץ כל 45 דקות, לשמור את הטמפרטורה בטווח של 100-110 מעלות על ידי פתיחה וסגירה של פתחי האוורור. שבבי העץ הם חלק חשוב המשפיע על הטעמים ואופי הבשר אותו נקבל. את השבבים ניתן למצוא בכל חנות העוסקת בתחום. למרות שמעשנות הבשר דומות למעין מנגל הם אינן מכינות אותו באותו אופן כמו בברביקיו. דרך ההכנה שלהם היא איטית, של כמה שעות, והתוצאה הסופית היא מעדן.

 

אילו סוגי מעשנות קיימות:

• מעשנת פחמים – עישון הבשר נעשה באמצעות הבערת פחמים. מחירה נמוך יחסית לאחרים. היא מצריכה לא מעט התעסקות, קשה לשלוט בעוצמת החום שלה וגם השמירה על ניקיונה אינו פשוט.

• מעשנת גז – עישון הבשר נעשה באמצעות מיכל גז לבישול. קלה לתפעול אך לעיתים הגז מייצר טעמים וריחות לוואי. כמובן שחשוב לבדוק שמיכל הגז לא מתרוקן ואם כן, להחליפו.

• מעשנת חשמלית – עישון הבשר והצלייה נעשים על ידי חיבור לחשמל המפעיל גוף חימום פנימי. היא נוחה מאוד לשימוש, קל לווסת בה את עצמת החום והיא נוחה לניקוי. נדרש קירבה למקור חשמל, המחיר גבוה וטעם הבשר אינו כפי שנוכל לקבל במעשנות האחרות.

• מעשנת אש עצים – הבערת אש העצים נמצאת בתא נפרד מהתא בו מעושן הבשר. מבחינת טעמים היא מצליחה להעניק את הטעמים המשובחים ביותר לבשר אך נדרש להשקיע לא מעט זמן ומאמצים כדי להצליח להגיע באמצעותה לטעמים המשובחים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *