הצצה מיוחדת לכיתת של"ח – מנהיגות חברתית באורט רחובות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

הצצה מיוחדת כיתת של"ח – מנהיגות חברתית בקריית חינוך אורט רחובות

איילת שגיא ויואב גזית, צוות של"ח וידיעת הארץ בחטיבת הביניים אורט רחובות, שניהם מלמדים של"ח למעלה מ12 שנים, מתוכם עשור באורט רחובות.
איילת, אמא לשלושה בנים, מורה לשל"ח ומחנכת אחת מכיתות של"ח. קיבוצניקית בעבר ובהווה שטיולים ושטח הם חלק בלתי נפרד מחייה. בוגרת מסלול שנת שירות, קצונה בצבא ושנתיים שליחות באוסטרליה הרחוקה. לאיילת חיבור חזק לטבע ואף אימצה השנה לביתה גדי פצוע.

יואב, אבא לשתי בנות וכלב, אף הוא מורה לשל"ח ומחנך אחת מכיתות של"ח. עוסק בחינוך שנים רבות, בוגר חוות ההכשרה של הנוער העובד והלומד, מדריך ורכז הדרכה במסגרות לנוער בחינוך המקצועי, זוכה פרס מורה מצטיין ארצי של של"ח לשנת תשפ"ב.
ימי שדה, גיחות ומסעות הן חלק טבעי מהווי בית הספר, אך בתחום של"ח קורה דבר נוסף. איילת ויואב הקימו לפני שבע שנים את כיתת של"ח – מנהיגות חברתית, כיתה ייחודית ברמה הארצית הפועלת לאורך כל שלושת שנות חטיבת הביניים.

כיתת של"ח

הרעיון הוא פשוט, לקחת את היתרונות של מקצוע השל"ח, להעצים אותם פי כמה וכמה ולשלבם לתוך כיתה.
התכנית עוסקת בשלושה תחומים: הכשרה להדרכה, טיילנות ועשייה.
הכשרה להדרכה – כל תלמיד ותלמידה שמגיעים לכיתה, מתנסים בהדרכה כבר בחודשים הראשונים של כיתה ז', עמידה מול קבוצה והעברת פעילות. בתוך כך הם מקבלים כלים רבים, עוברים כנסים וקורסים במסגרת של"ח והופכים לבסוף למש"צים – מובילי של"ח צעירים בבית הספר. מדריכים לכל דבר ועניין עם תעודה רשמית ממשרד החינוך.
טיילנות – בכיתה מטיילים הרבה – וברמה גבוהה. מסיור לסיור מתגברות רמות הקושי אבל גם האחריות. בכל סיור או מסע יש אחריות לכל תלמיד. ככל שמתקדמים, האחריות גדלה וגדלה עד שמגיעים ל"מסע הגדול" בכיתה ט', אותו התלמידים מכינים משלב התקציב, דרך בחירת אתר הלינה ועד הבישול.

כיתת של"ח

עשייה – חלק מגיבוש עולם ערכי הוא עשייה. אם בתוך הכתה כמו הקמת גינת צמחי תבלין, גינה מזמינה לציפורי בר, ואם מחוצה לה כמו פעילות בבתי ספר יסודיים, נקיון שבילי טיולים, התנדבות בקהילה ועוד..
שלושת התחומים האלה מובילים לחינוך שמטרתו מנהיגות צעירה, נערים ונערות היכולים להוביל כיתות, לשמש להם דוגמה ערכית, לקבל את ההחלטות הנכונות. נוער שידיעת הארץ, הכרת הארץ, היא נר לרגליו.

כיתת של"ח

מבחינה לימודית – אין הבדל בין הכתה לכיתות האחרות בשכבה, מערכת השעות והמקצועות הן כמו כיתה רגילה. בתום שנות החטיבה, ניתן להגיע מכיתת של"ח לכל מגמה בתיכון.
זו כיתה למי שאוהבים שטח, למי שעבורם לשבת או לישון על האדמה לא מעורר בהם גועל, שלהדריך נשמע להם אתגר שהם רוצים לעמוד בו ושמעוניינים ללמוד מנהיגות חברתית מה היא.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *