עו"ד קרן כץ- לראשונה מאז פרוץ המשבר גידול של 16% בהיקף עסקאות הנדל"ן

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

אם חיכינו שהשוק ירד עוד קצת בשביל לקנות לא כדאי להמשיך לחכות כי כשמתחילה התאוששות גם המחירים מתחילים לטפס

מאת: עו"ד קרן כץ

האם יתכן כי שוק הנדל"ן בארץ בכלל וברחובות בפרט שם את המשבר מאחוריו? לאור הנתונים החדשים האפשרות סבירה. היום (ג) לראשונה מאז פרוץ המשבר אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסם על נתונים חיוביים בשוק הנדל"ן. בענף הנדל"ן למגורים סך העסקאות בחודש יוני האחרון עמד על 10,900 עסקאות – גידול של 16% בהשוואה ליוני 2019. כמו כן, מכירות הקבלנים הנן ברמה הגבוהה ביותר מתחילת השנה, מכירות המשקיעים עלו ב-15% ומהמלאי שבידיהם נגרעו 900 דירות.

הבשורות משמחות ומעידות על תחילתה של התאוששות, בעיר כמו רחובות יתכן שהבשורות אף אופטימיות יותר. רחובות שמרה גם בזמן נתוני השפל של בנק ישראל על יציבות יחסית בשוק הדירות למגורים, בזמן שבארץ היו דיווחים על קריסה של רמת הקניות הפרטיות ושל משקיעים ברחובות כמעט ולא היה שינוי, זולת לירידה קלה במחירי דירות המגורים היוקרתיות. התאוששות בשוק הרחובותי שלמעשה לא ספג נסיגה משמעותה יכולה להיות טיפוס של מחירי הדירות לקנייה. אם משקיעים או קונים פרטיים המתינו לירידת מחירים או לגמישות מצד מוכרים אז לאור העלייה בסך העסקאות בארצי סביר פחות כי מישהו ירצה להתחשב בהם. אם משקיעים או קונים פרטיים המתינו לירידת מחירים או לגמישות מצד מוכרים אז לאור העלייה בסך העסקאות בארצי סביר פחות כי מישהו ירצה להתחשב בהם. במילים אחרות, אם חיכיתם שהשוק ירד עוד קצת בשביל לקנות דירה אל תמשיכו לחכות כי כשמתחילה התאוששות גם המחירים מתחילים לטפס.

עוד נמסר מאגף הכלכלנית הראשית כי בהשוואת סך העסקאות בחודש יוני האחרון לחודשי יוני בשנים קודמות, נמצא כי זהו חודש יוני הגבוה ביותר מאז רמת השיא ההיסטורית של יוני 2015. חלק גדול מהזינוק של יוני הוא תולדה על רקע זינוק חד של 53% במכירות במסגרת "מחיר למשתכן". יתכן כי אם מנכים את המכירות הללו אז רמת העסקאות תתברר כפחות מזהירה. עם זאת, הסקירה מציינת כי סך העסקאות בדירות יד שנייה בחודש יוני עמד על 6,600 דירות, עלייה של 7% בהשוואה ליוני שנה שעברה ולאחר שלושה חודשים של ירידות חדות. הסקירה מציגה נתונים מעניינים נוספים לפיהם הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו בחודש יוני ב-5,800 דירות – עלייה של 28% בהשוואה ליוני שעבר. בניכוי עסקאות מחיר למשתכן הסתכמו רכישות אלו ב-4,000 דירות, עלייה של 19% בהשוואה ליוני שעבר וזאת לאחר ארבעה חודשים רצופים של ירידות חדות.

מכלול הנתונים גם בקיזוז העליות שמקורן במחיר למשתכן יכולים להעיד כי צפויה ברחובות מגמת התאוששות יפה, ואם נוסיף לכך את ההפחתה במס הרכישה, הצפי לרמת עסקאות של משקיעים ושל אנשים פרטיים כנראה תעלה. זה הזמן להשקיע, כי אם השוק פגע בתחתית והתחיל לעלות כך גם יקרה למחירים.

עו"ד קרן כץ

טל' 0549508980

כתובת: רח' משולם סרנגה 127 רחובות

[email protected]

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *