ירושלים

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

טיול לשבת או לכל יום אחר, והפעם – לעיר ירושלים. העיר החשובה הזו יפה, יפה, יפה. אנחנו מציעים לכם לקחת את הילדים ואת המורשת ואת הסיפורים ולצאת לטייל בירושלים.

אנחנו מתחילים את הטיול לשבת שלנו בנחלאות. נחלאות הוא שם כולל ל-32 שכונות אשר נבנו בירושלים במאות ה-19 וה-20, תחילה על ידי אנשי היישוב הישן, יוצאי העיר העתיקה ומאוחר יותר על ידי בני עדות המזרח אשר עלו לארץ. הנחלאות נחשבות באופן סימבולי ללבה של העיר ירושלים, הן בשל מיקומן (במרכזה) והן בשל מספרן – 32 – אשר מתורגם למילה 'לב' בגימטריה. השכונות של נחלאות מרוכזות ברובן בין הרחובות אגריפס ובצלאל, וחלקן מגיעות עד רחוב יפו ושכונת בצלאל.

הנחלאות בנויות בצורה של שכונות חצר – חצר מרכזית המוקפת בבנייני ובתי השכונה, אשר מגינים עליה ועל תושביה. החצרות היו בעבר ננעלות בלילות. בתחילת המאה ה-20 כאשר הפחד והחשש ירדו מעט, הבנייה החלה להיעשות בצורה של שתי וערב המאופיינת בסמטאות ולא כשכונות חצר.

את הטיול לשבת לירושלים אנחנו מציעים לכם להתחיל בנחלאות, להסתובב ביניהן ולהתרשם מהן. בזמן ההליכה בנחלאות ובסמטאות אפשר ממש להרגיש ולהריח את ירושלים ולהתרשם מהבנייה הירושלמית ומהאופי הירושלמי של האזור.

שוק מחנה יהודה

בגבול שכונת מחנה יהודה, שהיא אחת מ-32 הנחלאות, נמצא שוק מחנה יהודה, השוק המפורסם ביותר של ירושלים. אחרי הטיול בנחלאות נמשיך אל שוק מחנה יהודה, שהוא בעיקרו שוק מזון וביגוד. זהו השוק הגדול ביותר של ירושלים.

השוק החל לפעול בסוף המאה ה-19' כאשר איכרים ערביים מן הכפרים במערב ירושלים החלו להציע את סחורתם במגרש ריק סמוך לשכונת מחנה יהודה. שוק מחנה יהודה התפתח עם השנים וכיום הוא חולש על אזור גדול בעיר והוא ממוקם בין ישיבת עץ חיים במערב ושכונת בית יעקב במזרח. בצפון הוא גובל עם רחוב יפו ובדרום עם רחוב אגריפס.

העיר העתיקה

הטיול לשבת שלנו בירושלים ממשיך משוק מחנה יהודה לעיר העתיקה. העיר העתיקה היא מושג גדול אשר עומד מאחוריו המון, אך בפועל מדובר בקילומטר רבוע אחד, המוקף בחומות ירושלים. הר ציון ועיר דוד גובלים בחומותיה של העיר העתיקה אך נחשבים אף הם לחלק ממנה.

רק במחצית השנייה של המאה ה-19' החלה ירושלים להתרחב אל מעבר לגבולותיה של העיר העתיקה, אל עבר העיר החדשה של ירושלים, ואז גם קיבלה העיר העתיקה את כינויה. העיר העתיקה שוחררה מידי הירדנים על ידי צה"ל במלחמת ששת הימים בשנת 1967.

בטיול לשבת לעיר העתיקה של ירושלים נסתובב קצת להתרשם מהעיר על רובעיה השונים – היהודי, הנוצרי, המוסלמי והארמני. המקומות הנפוצים לטיול בעיר העתיקה הם – השוק, בית הכנסת החורבה, הכותל המערבי, מנהרות הכותל, הר הבית, חומות ירושלים, שערי ירושלים, כיפת הסלע, כנסיית הקבר הקדוש, ויה דולורוזה, מגדל דוד.

שדירות ממילא

את הטיול לשבת שלנו נסיים, לאחר הביקור בעיר העתיקה, בשדרות ממילא, נקנח בטיול (ואם תרצו גם קניות) בקניון הפתוח הגדול בירושלים, שדרות ממילא. זהו מתחם קניות גדול ויוקרתי מאוד מיוחד ומעניין, אשר הילדים וההורים ישמחו מאוד לטייל בו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *