"מקום בו יוצרים יוכלו להתפרנס בכבוד"

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז
עינבל-יוסף

ענבל יוסף מקריית עקרון מבינה על בשרה כי להיות אומן, למצוא מקום להופיע בו וממש להרוויח מזה כסף. נשמע כמו חלום אוטופי של יוצרים. כעת, עם העלאתו של המחזמר "אנאבלה" המבוסס על שירי הזמרת עפרה חזה,היא מקווה שתזכה להכרה שווה כמו האומנים המפורסמים

לא קל להיות אמן-יוצר בישראל ב"לשון המעטה". מלבד המאבק הכלכלי על הפרנסה מיצירותיהם, מתקשים שחקנים בתחילת דרכם למצוא מקום להופיע בו או "בית" שיציג את כשרונם – בטח כזה המסוגל גם לתת להם תמורה כספית. זה לא סוד כי בחוץ יש כל כך הרבה מוכשרים שרק מחכים להזדמנות. למציאות זו נחשפה ענבל יוסף בת 44 מקריית עקרון שעקבות טרגדיה אישית החליטה לעזוב את עבודתה כמנהלת חשבונות ולהתרכז בכתיבה. כך בעצם נולד    "אנאבלה" – מחזה חדש לילדים שמשלב בתוכו את שיריה היפים שלעפרה חזה."הרעיון נולד מכך שרציתי לכתוב מחזה המשלב את סיפורי האישי עם שירי הזמרת עפרה חזה. ואחרי שקיבלתי את ברכת הדרך מבצלאל אלוני יצאנו לדרך. הייתי מופתעת כי ההצגות זכו להצלחה גדולה ,אך במקביל לא הצלחתי להגיע למקומות גדולים. היום כדי שיזמינו אותך להופיע בהיכל תרבות אתה חייב להיות מישהו מפורסם.שלא לדבר שיש מצבים רבים בהם יוצרים נאלצים לשלם כדי להופיע ואף מתחלקים עם בעל המקום באחוזי ההכנסות מההופעה" מספרת יוסף

בארץ יש המון אמנים נהדרים, ולא כולם יכולים להגיע להיכל נוקיה או לקיסריה, מה גם שרבים מהם יוצאים ללא רווח מההופעות שלהם. יש כל כך הרבה מוכשרים שרק מחכים להזדמנות. השקיעו את כל כספם למען התרבות ולא באים לקראתם. אני מאמינה שצריך לתת תמיכה גדולה יותר לאומנים, גם שאינם מוכרים. לא יכול להיות שמי שרוצה להעלות הצגה צריך לשלם עשרות אלפי שקלים להיכל תרבות שהוא בעצם מלכ"ר אבל לא מתנהג כך, וכל זה רק על הזכות לקבל במה, וזה אני מדברת כמובן לאחר השקעה כספית גדולה של היוצר או המפיק, אז כן התרבות מאפשרת את זה במדינה שלנו את האפשרות להיכלי תרבות שמקבלים כסף מהמדינה לעשות רווח על היוצרים הלא מוכרים. וזה כנ"ל למתנסים ועיריות שדורשים שנופיע בעד פרוטות ובמקביל הם יכולים להרשות לעצמם לשלם למפורסמים הרבה כסף, ובשבילנו תמיד אין תקציב. ואני שואלת למה? אתה מקבלים כסף מהמדינה, ממשלמי המיסים כדי לעשות רווח?? לעשוק את החלשים?".

מה הפתרון?

"לצערי אמנים חדשים צריכים להיות לוחמים ושורדים נגד התרבות בישראל. כמוני , למשל, אני כיום מופיעה, לא מתלוננת יש לי הופעות וגם קהל אבל אני שורדת וגם לוחמת ואני שואלת אותך למה אני צריכה להילחם?
צריך לחולל תיקון במקום הזה, אגב גם לעפרה חזה היה קשה מאוד בהתחלה והיום היא נחשבת לאמן הישראלי שמכר הכי הרבה תקליטים וקצר הכי הרבה פרסים ובטח לא בזכות התרבות בישראל. אתם הקהל צמא לדבר החדש, למשהו קצת אחר עם תכנים איכותיים ועלילה מובנת וכמובן מסר חינוכי חשוב. אני מקווה מאוד שהקהל ישפוט ויאפשר גם לאומנים שלא מפורסמים לתרום לתרבות בישראל וירכוש כרטיסים להופעות של אותם אמנים גם בשביל לחשוף את הילדים להרבה דברים ולא רק טאלנטים".

את תוכלי לשנות את פני התרבות בישראל?

"בוודאי שאני יכולה, ועוד איך!. ואם כבר מדברים תרבות, אז אגיד גם כמה מילים על המצב החמור שקורה עכשיו ב'בימה'. דבר ראשון, ליבי ליבי עם השחקנים של קיבלו את שכרם שזה מאוד חמור לדעתי. דבר שני, אם 'הבימה' היה מוכן לקבל גם יוצרים ושחקנים לא מוכרים, הם לא היו צריכים לשלם הרבה כספים וגם הקהל היה זוכה למחירים שפויים של הצגות. ו'הבימה' בטוח לא הייתה נופלת, ואני בטוחה שכולם יפלו, הכל עניין של זמן, כי רובם מתנהגים כך"

את פונה בעצם לקהל?.

"כן, שהקהל ייתן הזדמנות ליוצרים גם שאינם מוכרים, הקהל יזכה למחירים שפויים וייהנה מהצגות איכותיות. הוא יחליט אם ללכת להצגות רק של טאלנטים או של יוצרים גם שלא מוכרים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *