משרד המדע והטכנולוגיה משקיע במכון ויצמן במחקרים פורצי דרך בתחום הקורונה

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

קרן המחקרים של משרד המדע והטכנולוגיה אישרה את מימונם של למעלה מ-80 מחקרים בתחום הקורונה ביניהם מחקרים פורצי דרך הנערכים במכון ויצמן למדע . זו הפעם הראשונה מאז פרוץ הקורונה שמשרד ממשלתי מממן מחקרים העוסקים במגיפה ובהשלכותיה על החברה הישראלית.

 

מתוך הבנה כי המאבק בנגיף הקורונה הינו במספר חזיתות, אישרה קרן משרד המדע  מימון של מגוון מחקרים פורצי דרך בתחומים שונים: כ-30 מחקרים מתחום הרפואה (דיאגנוסטיקה, טיפול תרופתי, חיסון, ניבוי התפשטות, ציוד רפואי וכו') וכ- 50 מחקרים בתחום בריאות הציבור וההשלכות החברתיות של הקורונה (חוסן חברתי, השפעה כלכלית, טיפול באוכלוסיות מיוחדות ועוד). כל הצעות המחקר שנבחרו הן הצעות מחקר שחיוני לבצען כעת, בתקופה מאתגרת זו, וכן הם מחקרים קצרי מועד, שצפויים להסתיים בין חודשיים עד שנה לכל המאוחר, על מנת שניתן יהיה ליישמם כבר במשבר הנוכחי ולהיערך טוב יותר להמשך, לחיים לצד הקורונה.

בין המחקרים הרפואיים פורצי הדרך : 
●    פיתוח בדיקות סרולוגית (מבוססות על נוגדנים) מהירות ורגישות – האוניברסיטה עברית, אוניברסיטת בר אילן ומכון ויצמן למדע
●    עיכוב הדבקה של covid 19 בעזרת תרופות מאושרות – מכון ויצמן למדע
●    פיתוח מודל מבוסס גנטי להתפשטות מגפות – מכון ויצמן למדע

הצעות המחקר נבחרו מתוך כ-360 מחקרים שהוגשו למשרד המדע והטכנולוגיה במענה לקול קורא לקבלת מחקרים בכל התחומים הקשורים לקורונה . כל ההצעות נבחנו על ידי שופטים הן מהאקדמיה והן מגופים העוסקים במתן מענה מידי לצורכי מדינת ישראל במשבר הקורונה (משרד הבריאות, מפא"ת, המכון הביולוגי וכו'). הקריטריונים לשיפוט היו: חיוניות המחקר בעיתוי הנוכחי, חדשנות, ערך מדעי וערך יישומי של ההצעות, יכולת החוקר לבצע את המחקר וסיכוי ליישום המחקר בזמן קצר.

משרד המדע והטכנולוגיה בהליך מהיר אישר בוועדת החריגים באוצר את התקציב למחקרים ולמעשה בפועל חלק מהחוקרים כבר החלו בעבודת המחקר. מספר שיא של כ- 25 מוסדות אקדמיים ובתי חולים זכו במענקי המימון ובהם מכון ויצמן למדע ברחובות .יש לציין כי כמחצית מהמחקרים שנבחרו, כ-40 מחקרים הוגשו על ידי חוקרות נשים.

שר המדע והטכנולוגיה, ח"כ אופיר אקוניס: "אני גאה בחוקרים ובמדענים הישראלים שפועלים לילות כימים במעבדות בניסיון למצוא את הפתרון לנגיף הקורונה. משרד המדע והטכנולוגיה בראשותי הגדיל את תקציב התמיכה במלגות לחוקרים ב176% ופעל גם כעת במהירות לקבלת מענקים ייחודיים לטובת מחקרים בתחום הקורונה. המדע, הטכנולוגיה והחדשנות עומדים בחזית המאבק הבינלאומי נגד התפשטות נגיף הקורונה. החוקרים שלנו, שידועים במחקריהם פורצי הדרך, עושים גם כעת ככל יכולתם כדי לסייע לאנושות כולה להתגבר על המשבר הנוכחי ולהחזיר את חיינו ככל האפשר לשגרה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *