נחנך מקווה הנשים הותיק של העיר במעמד שר הדתות וראש העיר

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

נחנך מקווה הנשים הותיק במזרח העיר במעמד ראש העיר ושר הדתות מלול טען שהמשרד לשירותי דת לא מתקצב מספיק את מבנה הדת " מה אני יכול לעשות שבונים לי עשרה בתי כנסת בעיר? מה אני אתן לכל אחד עשרה שקלים?".

 

בהשקעה של כשני מיליון שקלים נחנך הערב "מקווה הנשים בר אילן" הנחשב לאחד המקוואות מהותיקים בעיר רחובות. המקווה למעשה נבנה מחדש במשך כשנה של עבודה סזיפית ומאומצת על ידי הקבלן אהוד קרני. היום (שלישי) נחנך המקווה בהתרגשות רבה ובהשתתפות שר הדתות יעקב אביטן מנכל המשרד עודד פלוס ראש העיר רחמים מלול רב העדה האתיופית יצחק זגאי, רבני עיר ומכובדים. מצד עמותת "טהרת המשפחה" שתרמה את רוב הסכום השתתפו נשיא העמותה הרב מרדכי אוירבך, יו"ר העמותה הרב חיים לוי ומנכל העמותה עקיבא ויינר. עוד השתתפו חברי המועצה אבי מוזס, שי קזיוף, אמיתי כהן ואבנר אקוע. את האירוע ליווה והנחה ראש המועצה הדתית אלדד גדסי שזכה למחמאות על קידום ותכנון  המקום.

מימין: אבי מוזס, שי קזיוף ואבנר אקוע

ראש העיר רחמים מלול הודה בפתח דבריו והתיחס לעובדה שמשרד הדתות לא מתקצב מספיק את מבני הדת והמקוואות ונתן דוגמא לכך מהעלויות הגבוהות. מלול  " תודה לאל שדאגו לחדש את התקצוב בשכונת רחובות המדע במיליון ומאתיים אלף שקלים. הגענו למצב שבאו אלינו תושבות במסה אדירה אולי אפילו מאות, שאמרו 'אנחנו לא רוצות מקווה כזה של מיליון ומאתיים אלף שקל, מאה ומשהו מטר בסטנדרטים מאוד נמוכים, אנחנו רוצות מקווה טהרה מכובד לכל אלה שתבאנה לטבול בו'. אז בתחלנו לבנות תוכנית מפוארת יותר מהמבנה שהמשרד לשירותי דת מתקצב והגענו לעלות של 3.1 מיליון שקל. מי יכסה את זה? מי יממן את זה? אני לא אומר שמשרד הדתות צריך לתקצב הכל כי אחרת לא יהיה לכם תקציב למקומות בערים אחרות. אז מר אביטן ועודד פלוס לא בונים היום מקווה במיליון ומאתיים אלף שקל, בפירוש כך, תדונו בזה, תטפלו בזה. היום אתם ב"ה יתד מרכזי בממשלה המאוחדת הזאת, יש לכם את הכח, לרבי אריה דרעי בוודאי יש הכח לזה. אם היה זמן הייתי מדבר גם על בתי הכנסת שמתקצבים בחצי מיליון שקל לבית כנסת אחד בכל עיר, תגידו אתם מה אני יכול לעשות שבונים לי עשרה בתי כנסת בעיר? מה אני אתן לכל אחד עשרה שקלים? אתם גם לא מרשים לחלק את זה? אני סומך עליך אביטן שתוביל את המשרד הזה בעיניים פקוחות ונכוחות כדי לראות את המצב בשטח כדי לשנות קריטריונים, תצאו לשטח תראו את הצרכים במיוחד בערים שיש בהן הרבה קהל דתי חרדי מסורתי, והיום רוב הבאות למקוואות גם כן הן מסורתיות לאו דווקא חרדיות ילכו לכל מקום, גם בקור וגם בשלג כמו שנהגו אימותינו מדורי דורות. אז קודם כל תודה על מה שתקצבתם, אני מדבר על ההווה בתקווה לעתיד. בעז"ה נראה הרבה מקוואות ובתי כנסת קמים ברחבי כל ארץ ישראל".

בסיום דבריו בישר לנוכחים אלדד גדסי "המקווה הבא שאנחנו הולכים לשפץ הוא מקווה מדאר, בשיתוף פעולה עם קהילת חב"ד שהתגייסו והצליחו להביא תרומה גדולה מאוד. המועצה הדתית תקצבה בשנת 2020 גם את המקווה ברחובות המדע בחמש מאות אלף שקל וגם תקצוב של חב"ד במאות אלפי שקלים".

מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס

 

מנכ"ל המשרד עודד פלוס " אני רגיל גם לשיח הזה, אני חושב שראש העיר יש לו תובנות מאוד חשובות ביחס לשירותי הדת. כמו שהוא אמר המסגרת הכספית שעומדת לרשותינו היא מוגבלת. מחר אנחנו בבאר שבע, לפני שבוע היינו בעמק יזראל, בכל מקום כזה אנחנו חונכים מקווה. כל דבר כזה יש לו עלות ואנחנו מתמרנים בין כל המקומות במדינת ישראל. אנחנו שמחים לבוא לפה, שאלתי את אלדד, אמרתי לו תשמע אני נוסע בכל הארץ, אני צריך גם לעבוד לא רק לנסוע ולחנוך מקוואות, הוא אמר המקווה הזה ייחודי כי זה חלק מהפרויקט שהובלנו בזמנו עם השר לשעבר זכרו לברכה דוד אזולאי. יש לנו 34 מקוואות בכל רחבי הארץ שעברו את המסלול הזה של שיפוץ מורחב והיה לי חשוב לבוא ולראות. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים גם בתקופה הלא פשוטה הזו שיש גירעון תקציבי כי אנחנו מבינים את חשיבות, רבי רחמים נעשה כל מה שאנחנו יכולים".

יעקב אביטן ורחמים מלול

השר אביטן בתחילת דבריו מביא בשורה על תקצוב נוסף "ממש הבוקר הצלחנו להחיות הרשאה של לפני כעשור והנה רחובות, הצלחנו לארגן לכם תקציב של מיליון ומאתיים שקלים למקווה נוסף".

אביטן השיב למלול בשאלה והרחיב "אני רוצה לשאול אותך רבי מלול כמה תקציב עיריית רחובות?".

מלול "מליארד שקל".

אביטן " כמה תקציב משרד הדתות? 340 מיליון שקל. עכשיו אני רוצה להגיד לכם משהו ותקשיבו טוב, בכוונה אני אומר את הדברים כי חשוב שיגיע למעלה. במדינת ישראל יש כסף לתחנת אוטובוס, במדינת ישראל יש כסף למדרכות, לכבישים, יש כסף למתנס"ים ולבתי ספר. בספר התקציב של המשרד לשירותי דת במדינת ישראל מדינת היהודים, תקציב מבני הדת הוא אפס. לבנות בתי כנסת הוא אפס שקלים. יש שבעים מיליון שקל שיש לנו שר, שר הפנים, שהוא מבין שהתקציב שלנו הוא אפס, אז מה הוא עושה? הוא הולך ונאבק להביא כספים קואלציונים, ואז מהכספים הקואלציונים הוא מביא שבעים מיליון שקל, לכל מדינת ישראל מהצפון ועד לדרום. אז מה אתה עושה בשבעים מיליון שקל? זה אפילו לא התרבות שלך ראש העיר. צריך להגיד את האמת, אלמלא הרב ארעה דרעי גם השבעים מיליון שקל האלה לא היו. מקווה כמו שאמר ראש העיר ובצדק צריך להראות כמו ספא וזו לא בושה. זה המאבק שלנו עכשיו, אני שם את הדברים על השולחן כדי שכולם יראו מה המצב המביך הזה שלנו".

 

 

 

מקווה בר אילן

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *