צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) – פתרון לחוסר הפריון

ofir

באשכים מתבצע תהליך של יצירת זרע. כדי שהתהליך יתבצע באופן נכון ומדויק, הטמפרטורה באשך חייבת להיות פחותה מזו של הגוף. על כן, האשכים נמצאים בשק מחוץ לגוף, כך שמתאפשר קירור בזכות האוויר הקריר שמבחוץ. וריקוצלה הינה אוסף של וורידים מורחבים באזור האשכים, שגורמת לטמפרטורה לעלות וכתוצאה מכך, עלולה להיפגע איכות הזרע והפוריות של הגבר. צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) הינו אחד הפתרונות העיקריים לטיפול בבעיה, שממנה סובלים 40% גברים הסובלים מאי פוריות ראשונית, ואחוז גבוה אף יותר של גברים שהיו פוריים בעבר.

כשסביבת האשכים חמה מידי, ענייה בחמצן ומלאה בפסולת, אז נפגע ההורמון טסטוסטרון, ובעקבותיו עלולה להיפגע גם פוריות הגבר. הבעיה עלולה להתרחש לא רק בקרב גברים מבוגרים, אלא אף בגיל צעיר מאוד, ולהוות גורם סיכון לבעיות פוריות לאורך חייו של הילד.

לפני שמבצעים צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) – יש לאבחן אותה

ההידרוצלה עצמה לרוב לא גורמת לכאבים, אלא רק לאי נוחות מסוימת. עם זאת, יש לומר שכאשר התעלה המקשרת בין המפשעה לחלל הבטן לא נסגרת מעצמה, קיים חשש להתפתחות בקע, כלומר 'זליגה' של חלק מהמעי אל האגן. צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) הוא אופציית טיפול אחת, לאחר שזוהתה הבעיה באמצעות בדיקת אולטרסאונד דופלר, שלה יתרונות רבים באבחון הוריקוצליה; היא מאפשרת לזהות אותה בשני האשכים, איננה פולשנית, אינה חושפת את המטופל לקרינה מייננת והיא מאפשרת לרופא לבדוק את כיוון זרימת הדם באשך, ולאשר האם קיימת הפרעה לזרם.

דרכי הטיפול בוריקוצלה

וריקוצלה משמעותה שלא כל הוורידים המנקזים את האשך יהיו פגומים, חלקם ממשיכים לתפקד כרגל. הורידים שבהם נפגעו השסתומים, מונעים את זרימת הדם לכיוון הוורידים התקינים האחרים. המטרה היא לתעל את זרימת הדם לוורידים התקינים, ע"י חסימה של הוורידים הפגומים. איך עושים זאת? בעזרת אחת משתי השיטות הבאות:

  • צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) – בשיטה זו נמנע הצורך בניתוחים מורכבים. תחת הרדמה מקומית וטשטוש לעתים, הווריד המרכזי הוא ציר הכניסה של הרופא ממנו מנווטים את הוורידים הפגומים באשך. את הוורידים הללו חוסמים בעזרת סלילים מיוחדים, ומאפשרים לדם לזרום לוורידים התקינים. הפרוצדורה מהירה מאוד ונמשכת שעה בלבד, זמן ההחלמה קצר הרבה יותר ואין צורך ביותר מחתך קטן אחד, ואחוזי ההצלחה של ההליך גבוהים מאוד – לא פחות מ-95% הצלחה!
  • ניתוח מיקרו כירורגי – כאמור, אנחנו מעוניינים למנוע את הצורך בניתוח מסורבל. עם זאת כדי לעשות סדר ולוודא שתדעו כל מה שצריך לגבי האפשרויות העומדות בפניכם, נפרט גם עליו; מדובר בניתוח המתבצע תחת מיקרוסקופ, כשהרופא מאתגר את הוורידים הפגומים וקושר אותם. כך, הדם לא יכול לעבור דרך הוורידים הפגומים והוא עובר היישר דרך הוורידים התקינים. החיסרון בשיטה זו מתבטא כשישנו צורך לקיים ניתוח מלא בשני האשכים, ולא רק באחד מהם.

על ההליך ואחריו

בין אם מדובר על צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) או ניתוח, שתי הגישות נחשבות לפשוטות יחסית. טרם ההליך ובעיקר כשהוא נעשה בהרדמה כללית, יש לצום במשך כשש שעות ולהימנע מנוזלים שעתיים לפני שמתחילים. סביר שהמטופל ישוחרר לביתו כבר באותו יום לאחר שיתאושש מההליך ומההרדמה. במרבית הפעמים, ניתן לחזור לפעילות שגרתית כבר ביום למחרת, ולהקפיד להגיע לביקורת בהתאם להמלצת הרופא.

כעת, כשאתה יודע כל מה שחשוב על צנתור ורידי האשך (וריקוצלה) ברור לך שעליך להקפיד בסך הכל על קצת ערנות; לבחון את חום הגוף במקום, לוודא שהטמפרטורה לא מוזרה מידי ופשוט – להיות קשוב.

תגובות