מתי כדאי לבצע קיצוץ ענפי גפן?

ofir

גפן הוא צמח יפה וגם מועיל – ולא רק מפני שהוא מספק לנו ענבים. הגפן מתאימה מאוד ליצירת גדר חיה, ועוד שימוש נפוץ ומומלץ הוא כתוספת לפרגולה. במקרה כזה הגפן מתפרסת על פני קורות העץ, מוסיפה לאסתטיות של המרחב ותורמת גם להצללה. על-מנת להבטיח צמיחה מיטבית חשוב לקצוץ מעת לעת את ענפי הגפן, ובפרט להתנהל בהתאם להמלצות הבאות:

התזמון האופטימלי לגיזום גפנים

במהלך החורף הגפן שוקעת בתרדמה. לאורך העונה הקרה לא צומחים פירות וגם הגפן עצמה לא גדלה. בהתאם התזמון המומלץ לבצע קיצוץ ענפי גפן הוא סוף החורף. בשלב זה הגיזום עוזר לגפן להגיע לאביב, תקופת הפריחה שלה, כשהיא במצב אופטימלי.

למה חשוב לקצוץ את ענפי הגפן?

יתרון אחד של קיצוץ ענפי גפן הוא יצירת תנאים מושלמים לגדילה מיטבית. כשקוצצים ענפים יבשים, הענפים הבריאים יכולים לגדול ללא מגבלות ומקבלים את כל חומרי ההזנה הנחוצים להם. סיבה שנייה לקצוץ את הענפים היבשים והמיותרים היא למנוע סבך מיותר. בהקשר זה כדאי לדעת שהסבך עלול למשוך אליו חרקים ומזיקים שימצאו מחסה, ויפגעו מן הסתם בבריאות הגפן. סיבה שלישית היא מניעת הגעת הגפן למקומות שהיא לא אמורה להיות בהם – למשל חלונות הבית, המרחב של השכנים, אזור הישיבה מתחת לפרגולה וכו'.

תכנון מקצועי

במידה רבה הגיזום מכוון את הגפן ולכן נדרש תכנון מדויק של פעולת הקיצוץ. מצד אחד חשוב להימנע מגיזום יתר שיחבל בגפן, יצמצם את כמות הצל ויפגע גם באסתטיות. מצד גיזום מועט מדי לא יספק את כל התועלות שפורטו בפסקה הקודמת. לצורך מלאכת התכנון איש מקצוע רציני יבחן את מצבה של הגפן ורק לאחר התבוננות מעמיקה תגובש תוכנית הקיצוץ.

יישום התוכנית מחייב גם הוא ניסיון וכן ציוד מקצועי על-מנת שכל ענף ייקצץ באופן המדויק ביותר האפשרי. שירות איכותי באמת כולל גם ניקיון יסודי ואיסוף של כל הגזם כך שתוכלו ליהנות מהשטח בלי לטרוח.

תדירות הגיזום

התזמון הנכון של גיזום גפנים הוא כאמור סוף החורף, לקראת האביב. כשהפעולה מתבצעת באופן מקצועי, על בסיס תכנון נכון, סביר להניח שלא יהיה צורך בטיפול נוסף בגפן עד לחורף הבא. כשיש גפנים שלא עברו גיזום בחורף ועלולות לגרום לנזקים חובה לטפל בהן בהקדם, וכך להקדים תרופה למכה. בכל מקרה של ספק מומלץ להתייעץ עם חברת גיזום אמינה ולא לנסות לקצוץ ענפים לבד, משום שפעולה לא מקצועית עלולה לחבל בגפן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *