תושבי רחובות "מחאת הצהרונים", השמחה הייתה מוקדמת

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

כמעט שנה מאז החלה "מחאת הצהרונים", בקיץ האחרון, הכריז השבוע שר האוצר משה כחלון על רפורמה משמעותית להוזלת מחירי הצהרונים. בהודעה שפורסם מטעם משרד האוצר נכתב כי בכוונת המשרד להוזיל ולקבוע את מחירי הצהרונים ברחבי הארץ שיהיה אחיד במחיר, בשעות, בתכנים ובסוג המזון ויעמוד על 930 ₪ לילד. בנוסף, יחול מדרג הנחות, שיותאם על פי הדירוג הסוציו-אקונומי של העיר, בסכום משוער של של 150 עד 400 ₪

עם זאת, בעיר רחובות הקדימו את שר האוצר, בשנה האחרונה חברת המועצה יעל בק, בשיתוף גורמים מעיריית רחובות ובברכתו של ראש העיר רחמים מלול בנתה תוכנית להוזלת המחירים בחברה העירונית והייתה במגעים מול רשת חוויות על מנת שישוו מחירים.
ואכן,מלול ובצוותא עם המנכ"לית של החברה העירונית לתרבות ספורט ונופש בראשות יוספה חליבה הודיעו לאחרונה כי החל משנת הלימודים הבאה יוזלו מחירי הצהרונים ל- 930 ש"ח, אותו מחיר אחיד ששר האוצר מר משה כחלון הכריז השבוע ברפורמה שממתינה עדיין לאישורם של נציגי השלטון המקומי, שככל הנראה ידרשו שינויים בתכנית.

בנוסף, מדרג ההנחות כמעט ואיננו רלוונטי בעבור תושבי העיר רחובות. זאת, מאחר והעיר היום הינה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, מה שיוביל ככל הנראה לאי זכאותם של תושבי העיר להנחה הנוספת, שכאמור, תנוע בין 150 ל- 400 שקלים.

צהרונים, המכונים לעתים מועדוניות, בתי תלמיד ועוד, הם מסגרות חינוכיות לילדים בגיל הגן ובית-הספר היסודי הפועלות לאחר סיום שעות הפעילות הפורמליות בגן-הילדים או בבית-הספר. בצהרון ניתנת ארוחת צהריים חמה ומתקיימות פעילויות העשרה למשך שעות ספורות. בדרך כלל הוא מופעל במבנה של המסגרת החינוכית, אך יש צהרונים הפועלים במבנים אחרים, לרבות מבני מגורים. צהרונים מופעלים על-ידי גורמים שונים, ובין היתר עיריות, מלכ"רים – דוגמת ארגוני נשים והחברה למתנ"סים – חברות למטרת רווח ואנשים פרטיים.

אף-על-פי שצהרונים ומועדוניות פועלים בדרך כלל במבנה שהמסגרת החינוכית פועלת בו, ומתקיימת בהם פעילות העשרה חינוכית, אין גוף ממשלתי המתווה מדיניות כוללת בנושא זה, קובע נהלים ותנאים להפעלתם, מפקח על יישומם ואוסף מידע בעניינם.
חוק פיקוח על בתי-ספר התשכ"ט– 1969 איננו חל על מסגרות הפועלת אחרי שעות הלימודים, והמשרד אינו מעורב בהפעלת מסגרות אחר-צהריים ובפיקוח עליהן, לרבות מסגרות הפועלת במבנה של מוסד חינוכי.
מאז שנת 2007, משרד הכלכלה מאפשר לצהרונים לבקש הכרה מן האגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד. לשם קבלת ההכרה נדרשים הצהרונים להגיש בקשה ולעמוד בתנאי סף חברתיים-כלכליים שקבע המשרד לעניין שעות הפעלת הצהרון, מספר הילדים בצהרון, בטיחות המבנה ועוד.
לפי סקר הוצאות משק-הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2010, כ-145,000 משקי-בית עם ילדים השתמשו בשירותי צהרון, וההוצאה החודשית הממוצעת על שירות זה עמדה על כ-30% מכלל ההוצאות של משק-הבית על חינוך. ובעשור האחרון מעידים על עלייה ניכרת במספר המשפחות המשתמשות בשירותי צהרון ובהוצאה של משק-הבית על צהרונים בפרק זמן זה.

שכר הלימוד בצהרונים המוכרים איננו בפיקוח, והוא נע בין 1,200-550 שקלים בחודש.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *