אחת מ-10 : עיריית רחובות זכתה בפרס "עיר ירוקה"

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

אחת מ-10 : עיריית רחובות זכתה בפרס "עיר ירוקה"

אתמול בערב זכתה עיריית רחובות בפרס היוקרתי בתחום איכות הסביבה: אחת מעשר הערים הירוקות בישראל
הטקס נערך אמש בבנייני האומה, במעמד ראש העיר, רחמים מלול, סגנו עו"ד יניב מרקוביץ' ומנכ"ל העירייה, דורון מילברג

ראש העיר, רחמים מלול: "רחובות ביצעה קפיצה של ממש בתחום הקיימות והסביבה בשנים האחרונות. אני גאה על הפרס ומבטיח שנמשיך להשקיע בתחומי הקיימות והסביבה – למען הדור הבא בעיר ולמען איכות החיים של כלל תושבי העיר".

סגן ראש העיר, מחזיק תיק חזות העיר, עו"ד יניב מרקוביץ': "אני שמח על הזכייה בפרס, שמוכיחה שהעבודה בתחום הסביבה שאנחנו עושים בשנתיים האחרונות הצליחה. בשנים האחרונות עבדנו קשה ונמשיך לעבוד אף קשה יותר – עובדים, מנהלים והתושבים כמובן, על מנת להפוך את רחובות לעיר ירוקה עוד יותר".

בהתאם למדיניות ראש העיר בשנים האחרונות, עיריית רחובות מובילה מהפכה בכל מה שקשור לתחום הקיימות והסביבה- מחזור והפרדת פסולת, חיסכון אנרגטי, תחבורה ירוקה, חינוך סביבתי, חיסכון במים, בניה ירוקה ועוד. משאבים רבים הושקעו ביצירת השינוי בעיר.
בימים אלה ניתן ביטוי לשינוי בעיר בתחום זה עם הזכיה בפרס "עיר ירוקה", שנחשב לפרס היוקרתי בארץ בתחום איכות הסביבה.

במסגרת תערוכת אגרומשוב 2021 הוכרזו אמש עשר הערים הירוקות בישראל לשנת 2021 בהיבטים של עידוד בנייה ירוקה, חינוך סביבתי, חיסכון במים, גינון וניקיון, אנרגיה ירוקה, מחזור והתייעלות אנרגטית.
הבחירה נעשתה על ידי וועדה בראשות ד"ר אשר וטורי המשמש מזה כשמונה שנים כיו"ר הוועדה המקצועית לבחירת הערים הירוקות בישראל מטעם וועידת קלינטק. כיום משמש כיועץ לאסטרטגיית עיר חכמה ופיתוח מודלים ל"עיר ירוקה" לרשויות שונות ברחבי הארץ, פרוגרמות לבנייני ציבור, הנחיות מרחביות וכן חבר צוות התכנון לערים חכמות של משרד הביטחון לצורך הקמת הבסיסים החדשים של צה"ל בנגב.
הוועדה בחנה את הפעילות ברשויות השונות בשנה האחרונה , דוחות חשמל, מים וכו' ומסמכים של המשרד לאיכות הסביבה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
רחובות היא בין עשר הערים שזכו בתואר היוקרתי, ובהן חולון, נתניה, יוקנעם, ראשון לציון, באר טוביה, עמק חפר, מגידו, עמק יזרעאל וחוף הכרמל.
לרשויות הוענקו תעודות הוקרה על פעילותן למען איכות הסביבה בטקס חגיגי שהתקיים אמש בבנייני האומה בירושלים.
הפרס הינו ציון דרך בעבודה מאומצת בנושא במהלך השנים האחרונות, במגוון תחומים:
בתחום מחזור והפרדת הפסולת, עיריית רחובות סיימה בשנה שעברה פריסה מלאה ונרחבת של כל זרמי המחזור הקיימים- כתום, סגול, מחזור אלקטרוניקה, קרטוניות, כחול, בקבוקי פלסטיק ומחזור טקסטיל. עיריית רחובות מציגה בשנים האחרונות ובדגש על השנתיים האחרונות עלייה בכל מדדי המחזור הנמדדים.
בתחום התחבורה הירוקה לראשונה בעיר, הוכנה תוכנית אב לשבילי אופניים. בימים אלה נסללים שבילים חדשים שמצטרפים למספר שבילים שכבר נסללו בעיר וישמשו ביחד כרשת עירונית מלאה.
בתחום הגינון והנוף העיר רחובות מרושתת במערכת בקרה אוטומטית מתקדמת להשקיית שטחי הגינון העירוניים, באופן זה מתבצעת השקיה יעילה וחסכונית של ערוגות, גינות ופארקים, ברחבי העיר. לפני כל שתילה מבצעים הכנה של הקרקע ע"י הוספת "קומפוסט" המשפר את אחיזת המים בקרקע. מעבר הדרגתי לגינון רב שנתי במקום פרחים עונתיים.
בתחום הבנייה הירוקה: באוגוסט 2019 אימצה הועדה המקומית לתכנון ובנייה רחובות את תקן 5281 כתקן מחייב באופן מלא החל מה-1.1.20.
"ברית ערים לאיכות הסביבה": בשנת 2018 חתמה עיריית רחובות יחד עם ערי פורום ה – 15 על אמנה לשיפור איכות החיים והסביבה בעיר במסגרת "ברית ערים לאיכות הסביבה". מטרת האמנה היא לפעול לאיכות החיים והבריאות של תושבי העיר, ולהגן על משאבי הטבע והסביבה כחלק מהמאמץ העולמי והישראלי להגן על אקלים כדור הארץ ותוך כך לטפח עירוניות חיה ומשגשגת.

בתחום ההתייעלות האנרגטית השנה השלימה הל"ר- החברה לפיתוח רחובות עבור עיריית רחובות את מכרז התאורה הגדול בישראל, בשיתוף עם עיריית ראשון לציון. עוצמת תאורת הלדים גבוהה ב- 30% מהתאורה הרגילה ושיעור החיסכון בעלויות הוא כ- 60%. ברחובות עתידים להחליף 11,000 גופי תאורת הרחוב בעיר, במהלך השנתיים הקרובות. כמו כן , הל"ר זכתה בקול קורא של משרד האנרגיה לקבלת מענק להקמת עמדות טעינה איטיות במרחב הציבורי ובימים אלה מוקמות 6 עמדות כאלה. בתחום הסולארי, נערך מכרז בהיקף של 2 מגה וואט להצבת תאים סולאריים על גבי 16 אתרים ציבוריים ברחבי העיר, ולמעלה מ 27 גגות. הזוכה הוכרז בסוף שנת 2020- אלקטרה , ובימים אלה נערכים לתחילת עבודה.

חוק עזר פינוי פסולת עודפת: עיריית רחובות נמצאת בתהליך לאישור חוק עזר לפינוי פסולת עודפת. המטרה להסדיר את חלוקת נטל פינוי הפסולת העודפת המיוצרת ע"י עסק, ולעודד מחזור של פסולת הניתנת למחזור ע"י עסק כשהכוונה להפחית את כמות הפסולת הנדרשת לפינוי ולצמצם את כמות הפסולת הנוצרת במהלך פעילות העסק.

פעולות שנעשו לייעול וחיסכון במים ע"י תאגיד המים "הבאר השלישית" : איתור נזילות תת קרקעיות (סמויות) וטיפול בהן, קיימת הדרכה באתר תאגיד המים והביוב ובדוח השנתי של התאגיד בנושא חיסכון במים, הסתיים "פיילוט" להתקנת מדי קר"מ והחל מ- 2021 יותקנו מדי מים אלו בכל העיר ,הוקמה ועדה ייעודית בתאגיד המים והביוב לטיפול בחיסכון וייעול השימוש במים, מידי שנה משקיע התאגיד בהחלפת צנרת מים למניעת פיצוצי מים.

חינוך סביבתי ופרויקטים בנושא קיימות אותם מוביל אגף החינוך: בבית הספר חמ"ד בראשית מתקיימות ועדות שונות, המובלות ע"י תלמידים מהשכבות השונות, אשר תפקידן להעלות יוזמות ולקדם תהליכים חינוכיים בביה"ס בכל התחומים. אחת מהועדות היא "הוועדה לאיכות הסביבה", לשמירה על איכות הסביבה והעלאת המודעות בקרב התלמידים וההורים בנושא קיימות.בבית ספר שריד נבנו תוכניות ופרויקטים מתוך צורך לחנך לקיימות ולהתמודדות עם דילמות: הגן המדעי אקולוגי, חורשת המקרא, מכלי אגירת מי משקעים, פינת חי- מועצה ירוקה, המנהיגות הירוקה ומחזור נייר

ראש העיר, רחמים מלול: "רחובות ביצעה קפיצה של ממש בתחום הקיימות והסביבה בשנים האחרונות. מדובר בשינוי שהגיע כתוצאה מעבודה מדוקדקת והשקעת משאבים, במגוון תחומים בעיר במקביל. אני גאה על הפרס ומבטיח שנמשיך להשקיע בתחומי הקיימות והסביבה – למען הדור הבא בעיר ולמען איכות החיים של כלל תושבי העיר. אני מזמין את התושבות והתושבים להמשיך ולשתף פעולה עימנו בנושא, למחזר ללא הפסקה, להשתמש בשבילים ובגנים בעיר – ולקחת חלק בעשייה הירוקה בעיר"

סגן ראש העיר, מחזיק תיק חזות העיר, עו"ד יניב מרקוביץ': " אני שמח על הזכייה בפרס, שמוכיחה שהעבודה בתחום הסביבה שאנחנו עושים בשנתיים האחרונות הצליחה. בשנים האחרונות עבדנו קשה ונמשיך לעבוד אף קשה יותר – עובדים, מנהלים והתושבים כמובן, על מנת להפוך את רחובות לעיר ירוקה עוד יותר. את התוצאות אתם רואים לפניכם. יש עוד מה לעשות בתחומים אלה, ואני מבטיח להמשיך ולהשקיע בתחום הזה. אני מודה לכל מי שעוסקים בתחום ולראש העיר רחמים מלול על התמיכה, לחברת המועצה איטל בציר אלשיך על הרוח הגבית, לחברי המועצה אבי קינד וגיא צור, וכן למורן ברגר וחברי קהילת "רחובות של עצים" על המעורבות הסביבתית שלהם ולכל הפעילים אשר מקדישים לנושא מזמנם ומרצם לקידום נושא חשוב זה."

מנכ"ל תערוכת אגרומשוב חיים אלוש ציין: "אנו גאים להעניק את הערכה הזו לרשויות המשקיעות מאמצים ומשאבים על מנת לשמור על איכות הסביבה, להתייעל אנרגטית ולקדם בנייה ירוקה וחינוך סביבתי. ברכות לרשויות הנבחרות!".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *