איפה מתגוררים הישראלים הבריאים והמרוצים ביותר?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז
רחובות, צילום רחובות ניוז

תושבי רחובות עם שיעור הגבוהה ביותר שמבצעים פעילות גופנית , שיעור הסרטן בקרב גברים באשדוד הוא הגבוה ביותר, ותושבי כפר סבא מאריכים ימים.דו"ח משרד הבריאות חושף פערים עצומים בתחום הבריאות בין ערים גדולות בישראל

תושבי רחובות עם שיעור הגבוהה ביותר שמבצעים פעילות גופנית – כך עולה מנתונים שמפרסם היום (שלישי) משרד הבריאות, על פערי הבריאות בין תושבי 16 הערים הגדולות בישראל, שבהן חיים יותר מ–100 אלף תושבים.

הנתונים מתפרסמים על ידי מינהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, כחלק מהדו"ח השנתי בנושא האי שוויון במערכת הבריאות וההתמודדות עמו . את הדו"ח כתבו וערכו ד"ר אמה אברבוך וד"ר שלומית אבני.

הדו"ח מתייחס לערים שמספר תושביהן עולה על מאה אלף, ובסך הכל סוקר 4.4 מיליון אזרחים. מחבריו דירגו את הערים לפי 14 מדדים, דוגמת תוחלת חיים, תמותת תינוקות, שכיחות של מחלות שונות, עישון ופעילות גופנית, ואינם קובעים מיהי העיר "הבריאה" ביותר.

ראשון לציון היא שיאנית העישון בישראל — 28% מתושביה מעשנים, הרבה מעל הממוצע של 23% בערים הגדולות. ברחובות, שיעור העישון נמוך באופן משמעותי — 17%.

שיעור העישון הנמוך ביותר, 15%, נרשם בערים בית שמש ובני ברק — המתאפיינות באוכלוסיות מסורתיות, דתיות וחרדיות, שבהן שיעור העישון בקרב נשים נמוך מאוד.

שיעור חולי הסרטן בקרב גברים באשדוד הוא הגבוה ביותר בארץ, כמו גם מספר התושבים החולים בסוכרת ונוטלים כדורי שינה.עם 379 חולים לכל 100 אלף נפש, לעומת 264 חולים לכל 100 אלף נפש בבני ברק, שבה שיעור החולים הנמוך ביותר.המספר הממוצע של מקרי הסרטן בגברים לכל 100 אלף תושבים בכל הערים הוא 330, וגם בערים אשקלון, באר שבע, בת ים, חולון, חיפה, פתח תקוה, ראשון לציון, כפר סבא ותל אביב נרשם שיעור תחלואה גבוה מהממוצע. בולטות לטובה ירושלים (עם 291 מקרים), ובית שמש (280 מקרים).ממוצע התחלואה בסרטן (מכל הסוגים) בקרב נשים בישראל הוא 315 מקרים לכל 100 אלף נפש. בחולון נרשמה התחלואה הגבוהה ביותר, עם 352 מקרי סרטן של נשים לכל 100 אלף תושבים, ואחריה אשקלון עם 351 מקרים. כפר סבא היא העיר שתוחלת החיים של תושביה היא הארוכה ביותר — 84.4 שנים בממוצע, ובת ים נמצאת בתחתית רשימה זו, עם תוחלת חיים ממוצעת של 81.1 שנים. הממוצע הארצי הוא 82.5. עוד נמצא כי 36% מתלמידי כיתה ז' באשקלון סובלים מהשמנת יתר, לעומת 24% בבני ברק, שם נמדד השיעור הנמוך ביותר.

רחמים מלול ראש העיר: ״אנחנו מעודדים פעילות גופנית ואורח חיים בריא במגוון דרכים ברחובות. השקענו רבות בתשתיות מתאימות, ובכל מקום בעיר אפשר לראות אנשים רצים , מתאמנים או משחקים במגרשים הפתוחים, ואנו נמשיך להעניק את מלוא התנאים לכך״
איציק עובדיה, מ"מ מנכל החברה העירונית לתרבות וספורט: ״ בשנים האחרונות הושקעו תקציבים רבים בתשתיות הספורט בעיר, בפרוייקטים חדשים ובקיימים וכן בפרוייקטים שנמצאים בשלבי תכנון והקמה. אגף הספורט של החברה הכין תוכנית אב מקיפה אשר מתייחסת לתשתיות הספורט, לצד חיזוק התוכן ומציע מגוון של פעילויות ספורט בכל המסגרות ולכל האוכלוסיות. זהו הישג גדול ונעשה הכל כדי לשמר ולחזק אותו״

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *