דרכי ההתמודדות עם קשת חשמלית

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז
. תמונת אילוסטרציה

 

דרכי ההתמודדות עם קשת חשמלית

קשת חשמלית הינה מהווה פריצה חשמלית, אשר נוצרת מזרם חשמלי בדרך של אוויר או של גז בטמפרטורה גבוהה למדי בשל הפרש במתח. היא מהווה למעשה פריצה ממושכת לעומת ברק או ניצוץ שהינם רגעיים. היא נוצרת מפריצה של התווך המבודד בין שני גופים, אשר קורית בעלייה של מתח למעלה מערך כל שהוא.

כאשר קשת חשמלית הינה קמורה למעלה, זו היא תוצאה של התחממות האוויר אשר דרכו יזרום זרם חשמל, אשר הצפיפות שלו מועטת אל מול האוויר מסביבו. עבור קשתות חשמליות נמצאו מספר מאפיינים, כמו למשל –

  • טמפרטורה שהינה גבוהה – מגיעה עד כחמישה עשר אלף מעלות קלווין.
  • כאשר ישנה קשת בין מוצק – מתבצע שינוי של צורה תוך כדי התכה של גופים.
  • היא מפיצה אור חזק ביותר.

מה הן דרכי ההתמודדות בעזרת קשת חשמלית?

בכל מקום עבודה ישנה שימת דגש באופן מיוחד על הבטיחות של העובדים, בפרט כאשר קיימים סיכונים ייחודיים למקום העבודה, כמו למשל – מרכז נתונים. אחד מן הסיכון הייקר בהקשר זה הוא היווצרותה של קשת חשמלית – שהינה זרם חשמלי אשר עובר דרך האוויר או דרך הגזים בטמפרטורה גבוהה בשל הפרש של מתח.

היא נוצרת בשל פריצה של התווך המבודד בין שני גופים שקורית כאשר יש עלייה במתח מעבר לערך כל שהוא. כאשר היא נוצרת, יהפוך התווך לפלזמה, אשר דרכה יזרום זרם החשמל והיא עשויה להסב לכדי נזק לעובדים ולציוד. מדי שנה נפגעים כאלפיים עובדים מכדי כוויות, אשר קורות מקשת חשמלית במרכז נתונים.

על מנת לשמור על הבטיחות של העובדים, ראשית כל, יש לקבוע באיזה מועד ואיפה העובדים מצויים במצב של סכנה. האחריות לכך מוטלת על המעסיק ומאלצת אותו לפעול ולזהות למיעוט מירב הסיכונים הבטיחותיים אשר קיימים במקום העבודה, לרבות הקשת החשמלית. על פי תקן NFPA 70 E  יש חובה בידי המעסיק של הגדרה מבעוד מועד של סיכונים מיועדים של קשת חשמלית ומאלץ אותם ביצוע של בדיקת הערכה מוקדמת, עוד לפני הכניסה של העובדים למקום העבודה.

לאחר יישומה בפועל של בדיקת הערכה מוקדמת על ידי הגדרה של סיכונים ועל ידי ניתוח הנדסי, המעסיקים במקום העבודה יוכלו לעשות שימוש בפרמטרים אשר התקבלו, כדי שיוכלו להכין תכנית הגנה מדויקת למען העובדים אשר מצויים ברמה של סיכון כתוצאה מקשת חשמלית. על מנת שניתן יהיה לעמוד בתקנים, עשויה התכנית לכלול תיוג של קשה חשמלית עבור כל מיני מערכות, תכניות הדרכה של בטיחות עבור העובדים, כל האישורים הרשמיים אשר נדרשים לעבודה עם חשמל, ודרישות של ציוד הגנה אישי.

עוד אמצעי בטיחות עבור הצורך להתמודד עם קשת חשמלית הם – עשיית שימוש בציוד מגן של חומר מבודד ובאופן תקני, עשיית שימוש במשקפי מגן, בידוד של חלקי מקום העבודה בצורה שתמנע נגיעה במוליך חי, עשיית שימוש בציוד ראוי, כאשר הוא בדוק ומבודד וכיוצא בזה.

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *