האם מפעל של תדיראן סוללות יקום ליד קיבוץ גבעת ברנר?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

מתוכנן מפעל סוללות במרחק קילומטר וחצי מבית החולים קפלן, בכניסה לקיבוץ גבעת ברנר. המפעל משתמש בחומרים מסוכנים, שמאד מבוקשים בין טרוריסטים. מפעל כזה צריך להיות מוקם ברמת חובב שמיועד לקלוט מפעלים כאלה", אמר ח"כ חיים ילין בדיון ועדת הפנים על תוכנית להקמת מפעל תדיראן סוללות בכניסה לקיבוץ ברנר.

 ועדת הפנים והסביבה יוצאים במאבק כנגד הכוונה להעביר את מפעל סוללות תדיראן הממוקם בקרית עקרון לגבעת ברנר וזאת בשל החומרים המסוכנים שהוא פולט לאוויר
יגאל כרמי, מנכ"ל תדיראן סוללות: "המפעל פועל בקריית עקרון מ-93 ועוסק באותם חומרים מאז. המרחק מקריית עקרון עשרות מטרים. רצינו להקים מפעל עם מתקנים חדישים במקום קרוב, בגלל 500 העובדים המועסקים, שלא מתכוונים לעבור לנגב. מפעלים ממוקמים בכל העולם המערבי בתוך האוכלוסייה. תפיסת רמת חובב הסתיימה לפני 50 שנה, כי כבר אין לאן לברוח. גם רמת חובב סמוכה לבאר שבע. בדיוק אותו מוצר כמו שלנו מייצרים בגרמניה, צרפת וארה"ב. גם שם המפעלים במרכזי אוכלוסין, כמו פרנקפורט. יש שכנות טובה. החומר מגיע מנמל אשדוד, מיובא מגרמניה, ומובל באיזוטנק פעם בשבועיים. במפעל מועסקים 500 עובדים, רובם 30 שנה, שעובדים יום יום עם החומר הזה. זו ההוכחה שהוא כנראה בטוח. לא הייתה שום תקלת בטיחות 50 שנה. למשרד להגנת הסביבה יש תקנות מחמירות ואנו עומדים בהן. אנחנו רוצים לעבור דירה 100 מטר מהמפעל הקיים".
ח"כ יעל כהן פארן: "גם אם תהיו מספר 1 ברמת הבטיחות, חומרים מסוכנים לא צריכים להיות בריכוזי אוכלוסייה. להזיז מפעל כזה 1000 מטר זה חלם. יש כשלים. יש מיפוי שלא מספק מספיק מידע. אני מבינה שכבר יש תוכניות ושטח בבעלות, אבל לא יכול להיות שנמשיך כרגיל. כל גדרה-חדרה זו עיר אחת גדולה, ומעט השטחים הפתוחים שנותרו צריכים להיות מיועדים לטבע ולנופש ולא לחומרים מסוכנים".
ח"כ תמר זנדברג: "אסון קורה מתקלה לא צפויה או מטיל. זה שאתם עומדים בתקנות זה תנאי הכרחי".
רומי אבן דנן, המשרד להגנת הסביבה: "למפעל המתוכנן בגבעת ברנר לא קיבלנו תוכניות ואין לו היתר רעלים. על מנת שיוכלו לעסוק במה שהם מתכננים הם צריכים להגיש תוכניות. יש מרחק הפרדה בין סיכון לרצפטור ציבורי. יש הבחנה בין מצב של מפעל קיים למפעל מתוכנן. עם המתוכנן מחמירים יותר".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *