"ההורים שלנו שורדי שואה ואנחנו הניצולים שלהם"

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

קבוצת התיאטרון של בנות הדור השני לשואה מסניף "עמך" רחובות והשפלה בסבב הופעות לקראת יום השואה תשפ"ד.
בין זיכרון לתקווה.

"ההורים שלנו שורדי שואה ואנחנו הניצולים שלהם", כך מתארת חברת הקבוצה אתי לבקוביץ' את החוויה שלה כבת הדור השני לשורדי שואה. בני ובנות הדור השני לשואה גדלו בצל השואה ואת הסיפור שלהם מספרות חברות קבוצת התיאטרון מסניף רחובות והשפלה של עמותת 'עמך' שיוצאות לסבב הופעות בו יציגו חברות הקבוצה בנות הדור השני את זיכרונותיהן מבית ההורים ואת החוויות האישיות שלהן מהילדות. ההצגה מבוססת על סיפור אמיתי של ציפי גנץ, בת הדור השני, שמצאה יומן שאימה ניהלה באושוויץ.
מופע ראשון: יום שבת, כ"ו בניסן תשפ"ד, 4 במאי 2024, בשעה 21:15
בקבוצת יבנה.


מופע שני: יום שני, כ"ח בניסן תשפ"ד, 6 במאי 2024 (יום השואה), בשעה 17:00
בבית יד לבנים, רח' הבנים 10 רחובות.
במסגרת סיבוב הופעות יציגו בנות הדור השני לשואה, חומרים שעלו בקבוצה אותה מנחות – אורלי טרצ'ינסקי – מנהלת "עמך" ראשון לציון ותמי חיות מנהלת מועדון לבני הדור הראשון "עמך" רחובות. קבוצת התיאטרון פועלת במסגרת מועדון דור שני, הנפגש אחת לשבוע בסניף עמך רחובות והשפלה, בניהולה של דפנה מיטרני דגן. המופע נבנה מעבודה משותפת לאורך שנתיים. החוט המקשר בהצגה הוא היומן שנמצא בזמן שציפי גנץ עסקה בניקיונות לחג הפסח בבית אימה כשציפי הייתה בת 13. היומן נכתב על-ידי אימא של ציפי, חווה קרופר לבית גרין, שורדת שואה מאוושויץ. לצד הקראת היומן, חברות הקבוצה מעלות זיכרונות מחוויותיהן כבנות הדור השני ומתארות את ילדותן בצל טראומת השואה של הוריהם, לעיתים ללא חיבוק וחום מצד ההורים.


ציפי גנץ מספרת: "אימי הייתה ילידת 1926. בשואה הייתה בת 17 וחצי. בשנות השלושים שלה המאוחרות כתבה יומן כדי לתת ביטוי לרגשותיה מזוועות השואה. בגיל מאוחר הפכתי את המחברת לספר לו קראתי זיכרון לדורות". על החיבור לחברות הקבוצה מוסיפה ציפי: "בשבילי הקבוצה היא נכס שקיבלתי במתנה, קבוצה בה יש לי את היכולת להנכיח את הוריי. להרגיש שאני בקבוצה מוגנת ומכילה, למרות השוני בין המשתתפות, רב המשותף. קבוצה אמפתית ומכילה שבה אני עוברת תהליכים וצומחת".

חברת הקבוצה רבקה סופר משתפת את החוויה שלה בקבוצת התיאטרון: "קבלתי משפחה חדשה. יש בפני מי לשפוך את הלב הזדהות עם העבר המשפחתי הלא קל, גיליתי שגם במשפחות אחרות לא היה חיבוק. גיליתי שהילדות המאושרת היתה הצגה שהתבדתה".

זהבה וינשטיין שמשחקת גם היא בהצגה, מוסיפה: "עבורי הקבוצה הינה "הבית השני" בו אני יכולה לדבר בשפה שמובנת לכולם. תודה ענקית לאורלי ולתמי על הסבלנות, הרגישות ועל כך שהגשימו חלומן להקים את קבוצת התיאטרון גם לבנות הדור השני".

דפנה מיטרני דגן מנהלת סניף עמך רחובות והשפלה: "בנות הדור השני היו עדות לסיפורי הוריהן המדוברים והלא מדוברים. יש חשיבות תרפויטית ליכולת לגעת ב'חומרים הרדיואקטיבים' במסגרת מכילה ומגוננת, לעיתים בפעם הראשונה. מדובר בשליחות יקרה מפז המקבלת חשיבות רבה בפרט בימים קשים אלה".

הצטרפו לעדכונים👇👇👇

https://chat.whatsapp.com/L7EUriSYO6lF5tqbzLBo5i

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *