החשיבות הרבה של עורך דין לשון הרע

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

שם טוב הוא נכס יקר ערך בתחומים רבים – עסקים, פוליטיקה, בידור, אמנות, אדריכלות, רפואה ועוד ועוד. אנחנו חיים בעידן שבו כל חברה רוצה למתג את עצמה בהתאם לערכים שבשמם היא פועלת, וגם בני אדם פרטיים נשענים במידה רבה על מוניטין. השם הטוב של חברה או אדם פרטי מוגנים ע"י החוק, וליתר דיוק חוק איסור לשון הרע שחוקק ב-1965 ומאז עודכן לא פעם ובפרט הוא מותאים כיום לעידן האינטרנט.

מהי לשון הרע באינטרנט?

מהפכת האינטרנט הביאה איתה שינויים רבים, רובם חיוביים מאוד. האפשרויות שלנו נרחבות בהרבה בהשוואה לעבר – כשהעבר במקרה הזה יכול להיות גם בסך הכל לפני 5 או 10 שנים – ובסך הכל אין ספק שמדובר בתופעה מבורכת.

יחד עם זאת בחסות האנונימיות שאפיינה את ראשית ימי האינטרנט, התרגלו לא מעט בני אדם למתוח את הגבולות של חופש הביטוי ולהשתמש ברשת לאמירות קשות במיוחד. גם כיום, כשרוב הפעילות ברשת לא מתנהלת תחת מעטה אנונימיות, ולמעשה גם אם אדם ינסה לטשטש את זהותו האמיתית ישנם האמצעים הטכנולוגיים להגיע אליו, עדיין מהווה הרשת זירה גם לפרסומים שהם בגדר לשון הרע.

עורך דין לשון הרע יסייע לכם לתבוע כל מי שפגע בשמכם הטוב, וגם להתגונן בפני תביעה שכזו אם אתם מואשמים בהבעת דיבה.

האם מבחינת עורך דין לשון הרע באינטרנט שונה ממקרים אחרים?

מבחינת עורך דין לשון הרע במרחב הפיזי ולשון הרע במרחב הווירטואלי זהות. בסופו של דבר אין הבדלים מהותיים בין האינטרנט לבין העולם שפעם קראנו לו ה"אמיתי", מה גם שכולנו מודעים היטב להשפעה העצומה של הרשת על תפישת העולם שלנו.

בהתאם גם פרסומים ברשת, שאולי בעבר נתפשו כלגיטימיים מתוך המחשבה ש"ככה זה באינטרנט", היום נתפשים אחרת לגמרי – וגם בתי המשפט עלולים להעניש בחומרה מי שמאמין בכך וחוצה את הגבול המקובל של חופש הביטוי.

 

מהי ההגדרה של לשון הרע בחוק?

גם עורך דין לשון הרע מיומן לא תמיד יודע להגדיר באופן חד משמעי את המונח הזה. החוק אמנם מנסח במילים ברורות ומבהיר אילו פרסומים עלולים להוות לשון הרע, אבל בכל מקרה ישנו מקום לפרשנות, וזוהי גם הסיבה העיקרית לחשיבות מציאת עו"ד מנוסה מאוד.

כך או כך החוק מפרט 4 סוגי פרסומים שהם בגדר לשון הרע:

  1. פרסום שעלול להשפיל אדם או להפוך אותו למטרה לבוז או שנאה
  2. פרסום שעלול לבזות את האדם עקב התנהגות או תכונות שמיוחסות לו
  3. פרסום שעלול לפגוע במשלח ידו, עיסוקו או משרתו של אדם
  4. פרסום שעלול לבזות אדם על בסיס מוצא, גזע, מקום מגורים, מגדר, נטייה מינית, דת, מוגבלות או גיל

מרכיב נוסף הוא התפוצה – גם אם הפרסום היה מיועד רק לאדם מושא לשון הרע, אבל היה עלול להגיע גם לאחרים, וכמובן במצב שבו הפרסום הגיע לאחרים, ישנו בסיס לתביעה.

האם יש הבדל בין דיבה לבין לשון הרע?

לפעמים כששוכרים את שירותיו של עורך דין לשון הרע צצה השאלה האם ישנו הבדל בין דיבה לבין לשון הרע. מבחינת עורך דין הוצאת דיבה היא בדיוק כמו לשון הרע, שכן גם אם בעבר היו הבדלים מסוימים כיום מקובל להתייחס לכך כפשוט שני ביטויים שמתארים את אותה עבירה. 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *