חדשנות זו לא מילה גסה

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

חדשנות זו לא מילה גסה

מה הקשר בין חדשנות לעולם האחיות, שהוא עולם עתיק יומין? ומה בכלל הקשר בין חדשנות לבין עולם הגריאטריה? תתפלאו, אבל מסתבר שיש קשר הדוק. סדנת חדשנות ייחודית וראשונה מסוגה התקיימה לאחרונה במרכז הרפואי גריאטרי שיקומי הרצפלד מקבוצת כללית, אותה יזמו דורית כהן, מנהלת הסיעוד, היידי קישון, סגנית ומ"מ מנהלת הסיעוד ומיכל נמרובסקי, מובילת החדשנות בסיעוד בבית החולים ואחות ביחידה לאשפוז יום שיקומי.

היום המיוחד נולד כחלק מתהליך רחב בכללית של הקמה וביסוס קהילת החדשנות בסיעוד בהובלת אתי רוזנברג ואריקה רוזשטוק מאגף הסיעוד בהנהלה ראשית, כאשר הנהלת הסיעוד בהרצפלד החליטה לקחת צעד אחד קדימה את היוזמה ולייצר יום שכולו עוסק בחדשנות לצוות בבית החולים, בשיתוף עם מרכז החדשנות של המרכז הרפואי קפלן, ד״ר אילן לוי וחוי קרני. ליום המיוחד הוזמנו אחיות וכוחות עזר מכלל היחידות בבית החולים, והוא נפתח בסדנה לאיתור אתגרים וחשיבה יצירתית. ״אני יודעת שהקשר בין אחיות וגריאטריה נשמע מוזר לאנשים מבחוץ״, אומרת דורית בחיוך, ״אבל עבורנו הוא קשר טבעי והדוק, שנמצא בפוקוס שלנו: ברצון לייצר חדשנות אשר נותנת ערך מוסף גם למטופלים וגם לעובדים שלנו״.

 

״זה שיש סטריאוטיפ שגריאטריה וחדשנות לא הולכים ביחד זו טעות״ מחזקת היידי. ״עבורנו גריאטריה זה החיים עצמם ועולם שפוגש את כולנו, זו המהות, ודווקא במקום הזה – חשוב שנאתגר את עצמנו להסתכל אחרת על אתגרים ובעיות ולמצוא פתרונות יצירתיים״.

״חדשנות זה לא רק טכנולוגיה, והיא מצויה בכלל הרבדים של העשיה שלנו״, מוסיפה מיכל. ״אבל אחד הדברים החשובים שלמדנו מהסדנה שעברנו הוא שחדשנות היא לא תכונה מולדת, אלא שריר שצריך לאמן. בסוף הדרך לייצר רעיון טוב היא לא להתכנס עם עצמך ולפצח את הרעיון, אלא לייצר רעיונות רבים, שמתוך החשיבה עליהם, יגיע הרעיון האחד הטוב באמת. בהרבה מובנים, היום זרענו את הזרעים הללו״.

בתהליך התכנון של הסדנה, בחרו המארגנות לשלב אנשי צוות מיחידות שונות בשביל לייצר עניין ואתגר נוסף: ״לא הלכנו על המובן מאליו וחיברנו אנשים שמכירים זה את זה או שחולקים את אותם עולמות מקצועיים״, מספרת היידי, ״אלא שילבנו ויצרנו קבוצות מעורבבות, כדי שחילופי הרעיונות והשיח יהיו יותר פוריים״.

לאחר סדנת החדשנות עברו האחיות וכוחות העזר התנסות בטכנולוגיה של מציאות מדומה ומציאות רבודה. ״באותו רגע עלו לאנשי הצוות רעיונות למימוש הטכנולוגיה. רק צריך חשיפה – וישר מגיעה היצירתיות״, מספרת היידי.

״זה היה יום מוצלח מאוד וזוהי רק סנונית ראשונה״, אומרת מיכל. ״ראינו איך האחיות וכוחות העזר ממש ׳נכנסו לזה׳, שיתפו פעולה והיו עם ברק בעיניים. אנחנו בטוחות שזהו רק תחילתו של תהליך מיוחד שנעבור פה יחד״.

״האני מאמין שלנו בסקטור הסיעוד בהרצפלד הוא שהשטח הוא זה שיודע למפות בצורה הטובה את האתגרים, אבל גם את הפתרונות״, מסכמת דורית. ״ואכן – זה היה יום פורה, יצירתי ומלא ברעיונות, אשר יגובשו לתוכנית עבודה מסודרת, שמכאן השמיים הם הגבול. כל העשיה הזו היא בסופו של דבר עבור המטופלים והעובדים שלנו יחד, לייצר להם חוויה טובה ורצופת חדשנות״.

בשיתוף פעולה ממומן עם ביה"ח הרצפלד

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *