חשיפת התוכנית: "כך רחובות תהיה העיר הממוגנת בישראל"

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

"רחובות תהיה העיר הממוגנת בישראל", המועמד לראשות העיר עו"ד מתן דיל חושף את תכניתו למיגון וביטחון העיר

המועמד לראשות העיר, עו"ד מתן דיל, חושף את תכניתו למיגון וביטחון, שתהפוך את רחובות לעיר הממוגנת בישראל, זאת באמצעות טיפול יסודי ב-5 תחומים – מיגון פרטי, מיגון מוסדות חינוך, מיגון ציבורי (לרבות תכנית למיגון המונים), העצמת כיתות הכוננות בעיר ומענה הולם וראוי למשרתי המילואים ובני משפחותיהם.

התכנית המלאה באתר >> www.matandil.co.il

השבעה באוקטובר ייזכר לעד כיום אסון לאומי אשר גבה מחירים עצומים בנפש וגרם לפגיעה עמוקה בתחושת הבטחון של כלל תושבי ישראל. קונספציות הבטחון, שקרסו בזו אחר זו, מחייבות אותנו בחשיבה מחודשת ובהסתכלות רחבה ומפוכחת על האתגרים הבטחוניים, גם ברמה המוניציפלית.

המועמד לראשות העיר, עו"ד מתן דיל, הציף במהלך מלחמת "חרבות ברזל" כשלים בטחוניים ברמה העירונית, אשר מחייבים התייחסות וטיפול מידיים, ולו רק כדי למנוע את האסון הבא. על חלק מהכשלים, כגון המיגון הלקוי במוסדות החינוך, הוא שב ומתריע כבר שנים רבות, אך לטענתו גם בעת החירום הזו לא נמצאו הדרכים או התקציבים לטפל בהם. במסגרת תכניתו המפורטת, שתכליתה להפוך את רחובות לעיר הממוגנת בישראל, הוא נותן עדיפות עליונה לנושא זה, לצד מיגון ציבורי ומיגון המונים (למקרה של מלחמה רב זירתית), העצמת כיתות הכוננות, הנגשת המיגון הפרטי לכלל התושבים ועוד.

תפיסת הבטחון העירונית, כפי שמשתקפת מתכניתו של דיל, עומדת על 5 רגליים:

1. מיגון פרטי – אמנם המדינה הֶקֶלָה במתן היתרים לבניית ממ"דים, אך גם כיום, הדבר דורש הגשת תכנית בקריטריונים שהאזרח הפשוט, לרוב, אינו מצליח לעמוד בהם. דיל מתכוון להפוך את התהליך לפשוט ונגיש לכל באמצעות העברת הנטל והיוזמה מהאזרח לעירייה, אשר תפעל באופן יזום לקידום תכניות והוצאת היתרי בניה עבור ממ"דים באמצעות אדריכלים שיתקשרו עמה. תוקם מנהלת ייעודית שתוקצה לטפל אך ורק בבקשות היתר בהליך מקוצר לתוספת ממ"דים.

2. מיגון מוסדות חינוך – מוסדות החינוך מהווים את העוגן המאפשר להורים לחזור לעבודתם גם בעתות חירום. כיום, גם לאחר מספר חודשי מלחמה, תלמידים רבים עדיין נודדים בין בתי הספר, נאלצים ללמוד לסירוגין באופן מקוון, או במקרים הפחות טובים – להתפשר על איכות המיגון במקרה של אזעקה. מיגון כל מוסדות החינוך הוא בבחינת משימה דחופה והכרחית שנמצאת בראש סדר העדיפויות של דיל, ובכוונתו להוציאה אל הפועל באופן מיידי.

3. מיגון ציבורי – ייתן מענה ב-3 אופנים:
– *הצבת ממ"מים* (מרחבים מוגנים מוסדיים) עם תקן של פיקוד העורף או השמשתם ושיפוצם של מקלטים קיימים בקרבת מרחבים ציבוריים.
– *תחזוקת מקלטים באופן שוטף* – גם בשגרה, על ידי העירייה, והוספת מנגנון פתיחה מהירה של המקלטים בשעת חירום.
– תכנית למיגון המונים – הכשרת עשרות חניונים ומוסדות ציבור שיצויידו מבעוד מועד בגנרטורים, ייתנו מענה במקרה של הפסקות חשמל ממושכות, וייערכו לקליטת תושבים מחוסרי מיגון, במקרה של מלחמה רב-זירתית, בה תידרש שהייה ממושכת במרחב המוגן.

4. העצמת כיתות הכוננות – מבדיקה עם משטרת ישראל עולה כי המצב האופטימלי לעיר בסדר גודל של רחובות הינו 10 כיתות כוננות הכוללות 20 תושבים חמושים בכל אחת מהן, סך הכל 200 מתנדבים. כיתות הכוננות הקיימות כיום ברחובות מונות כ-60 תושבים חמושים בלבד, פחות משליש מהמצב האופטימלי. יש לפעול בהקדם, להכשרת תושבים חמושים נוספים כדי שהעיר תהיה ערוכה לכל תרחיש באופן שהולם את מספר התושבים החיים בה.

5. מענה הולם וראוי למשרתי המילואים ובני משפחותיהם – לתפיסתו של דיל, הרשות העירונית מחויבת לעטוף את משרתי המילואים, לשמש להם בית חם ואוהב ולדאוג להשתלבותם החלקה בחיים האזרחיים עם שובם משדה הקרב. כצעד ראשון, חתם על "עצומת המילואימניקים", המחייבת את החותמים עליה לפעול כראשי עיר בכל הכלים אשר עומדים לרשותם, אם זה בהקלות בירוקרטיות בהתנהלות מול אגפי העירייה השונים, סיוע בפתרונות למסגרות חינוך בלתי פורמלי לילדיהם, תמיכה בסטודנטים המשרתים במילואים ותמיכה עירונית ב"קהילת חוסן למשרת" – מרחב פתוח ובטוח לעיבוד החוויה מהשירות והלחימה.

מתן דיל: "צה"ל מוכיח את עצמו מדי יום בלחימה העצימה שהוא מנהל מול האויב בכל הגזרות, אך ברמה העירונית, אל לנו לשקוע בתרדמת ועלינו להיערך עם תכניות מעשיות לתרחישי קיצון, לצד השאיפה והתקווה כי לא נזדקק לתכניות אלו לעולם. את תכנית המיגון והבטחון כתבתי עם טובי המומחים בתחום ואני מזמין את כל מי שהנושא קרוב לליבו, להעמיק ולקרוא אותה בהרחבה באתר".

תוכן ממומן

תגובות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *