מהי חקירה כלכלית?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

מהי חקירה כלכלית?

מרביתנו נוהגים לדמיין את עבודתם של החוקרים הפרטיים כרצופה באינספור תעלומות מסתוריות, רגעים מותחים ומעקבים מסביב לשעון בשעות ליל מאוחרות. בפועל, חוקרים פרטיים רבים נדרשים לא אחת לביצוע חקירות שאופיין איננו רווי באקשן, ולרוב אף כוללות שפע של ניירת ובדיקת תיקים בארכיונים.

איתור נכסים ומקורות הכנסה
אם ננסה לשלב זאת תחת הגדרה, הרי שחקירה כלכלית היא פעולה שמטרתה לאתר ולמפות את כל נכסיו של אובייקט כמו גם מקורות הכנסה שונים. מיפוי נכסיו של אובייקט יכול להתייחס לאדם פרטי או לחילופין חברה.
חקירה כלכלית מקצועית היא איננה תהליך קצר מועד, ולרוב יהיה מדובר בהליכים ממושכים בהם נובר החוקר כדי למצוא, לאתר ולתעד כל נכס וכל מקור הכנסה של האובייקט המיועד לחקירה.

כך לדוגמה, רק לאחרונה התבשרנו על מתחזה אשר הצליחה להערים על נשים בישראל תוך שהיא יוצרת עמן קשר רומנטי באינטרנט. המתחזה השתמשה בתמונות של אדם זר ויצרה לעצמה דמות של גבר מאזור הדרום. די היה בחקירה כלכלית קצרה ובה היה מתבצע מיפוי קניית המתנות אל הנשים השונות, כדי להוביל את העקבות עד מהרה אל עבר המתחזה.

איתור נכסי נדל"ן
מדובר באחת מן התרמיות היותר נפוצות, ובמהלכן גורמים שונים מבקשים להסתיר נכסי נדל"ן לאור נסיבות שונות.
דוגמה נפוצה היא בהליכי גירושין בהם בן או בת הזוג מבצעים תרמית ובה הם רושמים את הנכס על שמם של קרובי משפחה שונים. המטרה היא לצמצם במידת האפשר את החלוקה ברכוש עם הצד השני.

דוגמה נוספת לכך היא במקרים בהם אדם מבקש להונות את בעלי הדירה בנושאי שכירות מוגנת. מדובר בשארית ארכאית של תנאי שכירות מקלים אשר היו נהוגים בשנות החמישים. רבים מן השוכרים שנהנים משכירות מוגנת בתשלום דמי שכירות זעומים, הינם קשישים. צאצאיהם לא אחת, יבקשו להמשיך את התנאים, וזאת על אף שאינם זכאים להם לאור היותם בעלי נכסים.

בדיקת חדל פירעון
דוגמה נפוצה נוספת לצורך בשכירת שירותיו של משרד חקירות עבור חקירה כלכלית היא בדיקתם של חדלי פירעון המבקשים להקל על עצמם בחובות עבור נושיהם.
בכל הליך של חדלות פירעון, עורך הדין האמון על התיק, יכול לבקש את בדיקתו של משרד חקירות הפועל מטעם משרד המשפטים. בדיקה זו תבקש להפריך או לאמת את החשדות שמא האדם המתנער מחובותיו מחזיק בנכסים ובהון אשר יכול לאפשר את הסדר תשלום החובות.
בדיקות שכאלו אינן מסתכמות אך ורק בניירת, ולעתים הן בהחלט יכולות לכלול מעקבים פיזיים שמטרתם לאתר נכסים בשימוש חשוד על-ידי האובייקט למעקב, ביצוע עסקאות ואף קיום אורח חיים אשר איננו עולה בקנה אחד עם הבקשה לחדלות פירעון.
דוגמאות אלו הן רק על קצה המזלג, וחקירות כלכליות יכולות להידרש עבור מגוון רחב של מקרים בהם עולה החשד שמא התנהלותו הכלכלית של אדם או חברה הינה פסולה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *