מי קורא ברחובות: אלפי מנויים חדשים נרשמו לספריות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

"יש לציבור צורך באסקפיזם" – אלפי קוראים חדשים נרשמו כמנויים בספריות, עלייה משמעותית בהשאלות ספרים

 

קרוב ל-3,000 תושבים נרשמו כמנויים חדשים בשנה החולפת ברשת חוויות בספריות, הרשת הגדולה בארץ עם מספרי שיא של מעל 234,000 השאלות ספרים; הארי פוטר עדיין כובש את הילדים, המבוגרים מעדיפים רומנים מתורגמים.

"להפתעתי, למרות המלחמה ולמרות שקוראים רבים אמרו לנו בשבועות הראשונים של המלחמה שקשה להם לחזור לקרוא וקשה להם להתרכז, נרשמה עלייה במספר ההשאלות ובמספר הקוראים", כך מסכמת סיגל לוי בן ישי, מנהלת רשת חוויות בספריות*, את שנת הפעילויות של רשת הספריות העירונית, שמובילה ומנהלת רשת חוויות. לדבריה, "המסקנה שלי היא שכנראה יש לציבור צורך באסקפיזם, בבריחה מהמציאות אל תוך עולם הספרים. רואים את זה גם בעובדה שכמעט כל הספרים ברשימת הנקראים ביותר הם ספרים מתורגמים. מעניין לציין כי יוצא הדופן היחידי הוא הספר כראמל בקטגוריית ספרי הילדים וכן, הספרים הרומנטיים של שרון חיון גינת בקטגוריית ספרי המבוגרים".

על פי נתוני רשת חוויות בספריות, בשנת הפעילויות החולפת נרשמו 234,427 השאלות ספרים ו-13,114 השאלות ספרים דיגיטליים וקוליים. ברשת רשומים 37,941 קוראים, כאשר בשנה החולפת הצטרפו 2819 קוראים חדשים, בממוצע בכל שבוע נרשמים 54 מנויים חדשים.

ברשת מציינים עוד כי במהלך החודשיים הקרובים יתקיימו ברשת הספריות ובמרכזים הקהילתיים עשרות אירועים של "פותחים את החופש הגדול בספריות", בניהם שעת סיפור, תיאטרון בובות, הצגות ילדים, מפגש סופרים, מועדון קריאה, ועוד, זאת לצד עשרות אירועי קיץ ברחבי הרשת.

גולן ביטון, מנכ"ל הרשת, אומר כי: "במהלך שנת הפעילות וחרף אתגרי המלחמה, עשינו את כל המאמצים שנדרשו, על מנת להמשיך ולספק את שירותי הספריות, כחלק מחיזוק החוסן האישי, שכה נדרש לכולנו בימים אלו, חוסן שכל אחת ואחד מוצאים בדרכם שלהם. בזכות הצוות המסור והנהלת הספריות, התקיימו 329 אירועי תרבות ומפגשים בספרייה המרכזית ובשלוחות שבמרכזים הקהילתיים. עוד השנה, נפתחה ספרייה חדשה בבית הספר רון ארד בשכונת רחובות ההולנדית, ויצא לאור ספר שירים שנכתבו בסדנה בספרייה. בארץ סוגרים ספריות ואצלנו פותחים עוד ועוד סניפים, עם הספר הוא עם הנצח".

עוד לדבריו, "בחודש הקרוב נקיים עשרות אירועים, כדי לעודד את הקריאה בכלל ובפרט את החיבור לסופרים ולספרות הישראלית, שהיא אחד מאוצרות המורשת הגדולים ביותר שלנו. בימים אלו אנו נערכים לפתיחת אירועי הקיץ במרכזים הקהילתיים ברחבי העיר, כך שהחודש יהיה מלא בתרבות פנאי איכותית, שמתאימה לכולם. אני מודה לראש העיר, מתן דיל, שרואה חשיבות רבה בפעילות רשת חוויות, מעורב ותומך במיזמים הרבים שנפיק הקיץ עבור התושבים".

נתוני הקריאה של רחובות לשנת הפעילות

ספרי ילדים ונוער: הארי פוטר מוביל
הספרים הנקראים ביותר ברשת הספריות בשנה החולפת: הספר הפופולרי הארי פוטר ואבן החכמים (רולינג, ג'י. קי.) מוביל את הרשימה עם 290 השאלות, וקצת אחריו ממוקמים הספרים יומנו של חנון: הקש האחרון (קיני, ג'ף) עם 285; איש הכלב לא מרסן (פילקי, דב) עם 282; יומנו של חנון: עובדות החיים (קיני, ג'ף) עם 265; איש הכלב חתול כפול (פילקי, דב) עם 248 השאלות.
כאמור, כראמל (ברנע-גולדברג, מאירה) רושם 229 השאלות ובולט כספר מקור בעברית היחידי ברשימה. עוד בין ההשאלות הפופולריות – אווטאר – כשף האוויר האחרון צל וערפל (ינג, ג'ין לואן) עם 229 השאלות; יומנו של חנון : הביטאון של גרג הפלי (קיני, ג'ף) עם 228 השאלות ודרמה (טלגמאייר, ריינה), גם כן עם 228 השאלות.

מתח, רומנים ועיון – מה הכי אהבתם?
בקטגוריית סיפורת מבוגרים מוביל יער הכוכבים הנמוגים (הרמל, קריסטין) עם 110 השאלות; שבע האחיות: סיפורה של מאיה (רילי, לוסינדה) עם 93 והנשים של קילקריון (מויס, ג'וג'ו) עם 86 השאלות. בקטגוריית ספרות מתח מוביל הספר (שבעקבותיו יצא לאקרנים הסרט הפופולרי) שירת סרטני הנהר (אוונס, דליה) עם 81 השאלות ואחריו המטופלת השקטה (מיכאלידס, אלכס) עם 80 השאלות והנערה מברוקלין (מוסו, גיום) עם 48 השאלות.
מה ביקשו תושבי רחובות לקרוא בקטגוריית ספרות העיון?
משכילה (וסטאובר, טארה) רושם 48 השאלות; האדם מחפש משמעות : ממחנות המוות אל האכסיסטנציאליזם (פרנקל, ויקטור) עם 35 השאלות והאחרון, שגם הוא עלה לאקרנים בעיבוד קולנועי – טירת הזכוכית (וולס, ג'נט) / עם 28 השאלות.

הביקוש לספרות הרומנטית לא נגמר אף פעם
את רשימת ההשאלות הובילו הספרים הלביאה הלוחמת חלק א' (חיון גינת, שרון) עם 87 השאלות; האריה האגדי חלק א' (חיון גינת, שרון) עם 85 והלביאה הלוחמת חלק ב (חיון גינת, שרון) עם 79 השאלות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *