נגיף הקורנה: לעשות סדר בשמועות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

כולנו מקבלים ברשתות החברתיות הודעות בקשר לנגיף הקורונה החדש. עד כמה הן מבוססות? האם כדאי להעביר אותן הלאה? במכון דוידסון הזרוע החינוכית של מכון ויצמן עושים לנו סדר בשמועות 

בשבועות האחרונים רצות ברשתות החברתיות, בווטסאפ ובתקשורת הודעות על נגיף קורונה החדש. לעיתים קרובות ההודעות האלו לא מדויקות במקרה הטוב, או שגויות ואפילו מסוכנות במקרה הרע. כמה גורמים ואנשים, מהזמרת קרי הילסון ועד רופאים רודפי תשומת לב ביוטיוב, מפיצים רעיון הזוי לחלוטין שהמגפה הנוכחית נגרמת לא מנגיף אלא מטכנולוגיית הדור החמישי, 5G. הטכנולוגיה שתאפשר לטלפונים להעביר יותר נתונים בפחות זמן, ואף תוכל לספק מידע ליותר צרכנים בו-זמנית.

הדברים שמפיצי ההפחדה מפני 5G אומרים אינם נכונים. לא הסיפור המגוחך על מזימה זדונית לפגוע בנו ועל תוכניות של כוחות חובקי עולם (שכוללים את נטפליקס), ולא הסיפורים על כך שגלי הרדיו שמשמשים ב-5G מסרטנים או מסוכנים בדרך אחרת. גלי הרדיו האלה, שהם קרינה אלקטרומגנטית לא מייננת, לא מסוגלים לשבור קשרים כימיים ולהזיק ל-DNA. ההשפעה האפשרית היחידה שלהם עלינו היא חימום, אך הם חלשים מכדי לגרום לנזק כלשהו לרקמה. בנוסף, יש קרינה אלקטרומגנטית לא מייננת עם תדירות גבוהה יותר ויותר אנרגיה מ-5G ומשום מה לא מפחידים מפניה – אור נראה. כמו כן, רק לפני כחודש פרסמה הוועדה הבינלאומית להגנה מקרינה בלתי מייננת (ICNIRP)ושאין עדויות לכך שהיא קשורה למחלות כלשהן.

היא פוגעת באנשים באזורים בעולם שעוד אין בהם פריסה של 5G, כמו יפן ואיראן, וגם בכאלו שיש בהם, כמו איטליה. זאת ועוד, בידוד והסגר עוזרים נגד המחלה – אפילו בסין. איך זה יכול להיות אם היא נגרמה באופן קסום על ידי גלי רדיו? נגיף קורונה החדש הקודם – SARS-CoV – גרם למחלת ה-SARS ב-2002/2003 שהדביקה מעל ל-8,000 איש ב-17 מדינות, והרגה 774 מתוכם, בעיקר באסיה. הרבה לפני 5G ואפילו לפני ש-3G הגיעה לאסיה.

הדבר המסוכן ב-5G הוא שהטכנולוגיה תאפשר להפיץ אפילו יותר בקלות סרטונים וסרטים מסוכנים ומלאי הטעיות וטעויות. אפילו שלחו לנו טענות שגלי הרדיו עצמם איכשהו מדביקים בנגיף. מאיפה מגיעים רעיונות כאלה? סטיבן קינג?

המחלה אמיתית, הנגיף אמיתי, החולים והמתים אמיתיים. אל תעבירו סיפורי הפחדה הקושרים בין 5G למחלה. גם לא בצחוק. מישהו עוד עלול להאמין לזה ואולי להפסיק להתגונן מפני הנגיף.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *