על חיסון פרבנר כבר שמעתם?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

על חיסון פרבנר כבר שמעתם?
אמנם הקיץ ממש בעיצומו ומי בכלל חושב על דלקות ריאות ושאר תחלואים.
אז חשוב שתדעו שגם בקיץ אפשר לחלות בדלקת ריאות…
ובעצם למה בכלל לקחת סיכון כשיש חיסון
חתונה אנוכשוילי מנהלת סקטור האחיות במחוז מרכז עושה סדר בחיסונים.

דלקת ריאות חיידקית היה מחלה שנגרמת לרוב ע"י חיידק בשם פניאומוקוק. לחיידק זה ישנם כ- 100 זנים, אך מרביתם אינם גורמים למחלה קשה. בין תסמיני המחלה ניתן לציין- שיעול, קוצר נשימה, קצב נשימות מוגבר, כאבים בחזה, חום, צמרמורות ועוד. בישראל קיימים כיום 3 סוגי חיסונים לדלקת ריאות- החיסונים הוותיקים שעתידים לצאת בהדרגה משימוש (פנוימווקס ופרבנר 13) והחיסון החדש- פרבנר 20 שנכנס לפני כשנה לסל הבריאות.
מהו החיסון החדש?

חיסון פרבנר 20 , כשמו כן הוא- מגן מפני 20 זנים של חיידק הפניאומוקוק. החיסון נקרא חיסון מצומד כי הרכיב הסוכרי שבו מוצמד לרכיב החלבוני ליצירת יעילות מוגברת. מדובר בחיסון שנחשב בטוח ויעיל מכיוון שהוא אינו מכיל חיידקים חיים ולכן גם אינו מסוכן לבעלי מערכת חיסונית חלשה. החיסון מתחיל להשפיע כשבועיים אחרי קבלתו, וניתן במנה אחת לכל החיים (למעט במושתלי מח עצם, שזקוקים למנות נוספות).​

למי מומלץ החיסון?

החיסון מומלץ לכלל האוכלוסייה מעל גיל 65, ולאנשים בגילאים 18-64 אשר נמצאים בסיכון גבוה (למשל מושתלי איברים ומח עצם או המקבלים טיפול מדכא חיסון). חשוב לציין כי החיסון אינו מומלץ לנשים בהריון ולמניקות מכיוון שעדיין אין מחקרים לגבי האוכלוסייה הזאת. עם זאת, לגבי נשים המשתייכות לקבוצת סיכון מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל. כמו כן, אין מניעה להתחסן בחיסונים נוספים במקביל.

מתי כדאי להתחסן ואיך?

חיסון הפרבנר כמו חיסונים רבים אחרים ניתן בזריקה לשריר הזרוע. ניתן להתחסן בכל עונה, מאחר וניתן לחלות בדלקת ריאות במשך כל השנה.

האם לחיסון יש תופעות לוואי?

תופעות הלוואי של החיסון דומות לשאר החיסונים- נפיחות במקום החיסון, אודם וכאב קל. על פי רוב התופעות חולפות כיממה לאחר קבלת החיסון. עם זאת, חשוב לעדכן את הצוות המקצועי המחסן האם ידועה רגישות כלשהי לחומרי החיסון, אם קיימת רגישות יתר לחיסון דיפטריה ואם יש בעיה רפואית כלשהי. בנוסף, אם סובלים מחום של למעלה מ- 38 צלזיוס מומלץ לדחות את קבלת החיסון.

איפה רוכשים ואיך מביאים?

יש לפנות לרופא המטפל לקבלת מרשם לחיסון, החיסונים זמינים בבתי המרקחת.
לאחר מכן אתם מוזמנים לפנות לאחיות במרפאות על מנת להתחסן!

אז זיכרו – אל תיקחו סיכון – קחו חיסון!

 

תוכן ממומן ע"י כללית

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *