רחובות: המלחמה בתופעת האלימות בגני הילדים

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

המלחמה בתופעת האלימות בגני הילדים: מיזם "גן מוגן"
הורים לילדי הגיל הרך הכירו את מיזם "גן מוגן", המיזם שמטרתו לצמצם ואף למנוע התעללות ופגיעה בילדי הגנים דרך בנייה וחיזוק צוותי החינוך. המיזם החל לפעול בשיתוף פעולה עם אגף החינוך בעיר רחובות, גן חלומטף של החברה העירונית רחובות ורכזת לידה-3 בעיר עינת בניטה.
מי שהקים את המיזם ועומד בראשו הוא מאור צור, לשעבר ראש דסק הפלילים בחדשות 13 מי שחשף את פרשת כרמל מעודה ופרשות נוספות של פגיעה בילדים במסגרות החינוך. צור מספר שלאורך השנים האחרונות חיפש את הפתרונות שיכולים לצמצם את התופעה.
"לאחר שנים של סיקור וחקר התופעה, ירידה לפרטים, הבנה של הסיבות לפגיעה ומדוע יש כשל מערכתי שמאפשר לכך לקרות הגעתי למסקנה שהדרך הטובה ביותר למנוע אירועים מסוג זה היא פשוט לחזק את צוות הגן. לבצע סינון טוב יותר ולתת מעטפת טובה לצוות כדי למנוע נטישה. אנחנו רוצים להעניק למנהלות הגיל הרך, לגננות מעונות היום והרשויות המקומיות את הכלים הנכונים לבנות צוות גן חזק, יציב, שיודע להתמודד עם לחצים ועם המציאות השוחקת של הגן".
מיזם גן מוגן מתבסס בעצם על שני אדנים מרכזיים שצור בטוח שיביאו שינוי בשטח:

הראשון, מבחן אישיות מותאם לגיל הרך, שאמור להראות מי מתאימה לטיפול בילדים ומי פחות. מה החוזקות של הצוות או המועמדת ומה החולשות. בכך ניתן לעבוד על צוות קטן, מותאם שתומך אחד בשני.
השלב הנוסף הוא מיומנות לכל מנהלת גן או צוות מוביל, לדעת את מי לבחור, איך למקם את הצוות ואז איך להעניק לו את המעטפת שנשות הצוות צריכות כדי להצליח בתפקיד לאורך זמן, כאשר אחת תומכת בשנייה והגננת מתרכזת בניהול.

שאלה: אבל אומרות נשות המקצוע "אין כוח אדם" אז את מי תראיין או את מי תאבחן?
תשובה: התשובה מאוד ברורה, הדבר הראשון מעל הכל הוא שהמחסור בכוח אדם אינו יכול לבוא בשום אופן על חשבון הילדים. זה חייב להיפסק! לאורך השנים ההתפשרות או החוסר אונים הזה מול המצוקה הפכו את הפשרה הזאת לסיבה המרכזית לפגיעה בילדים. יש לי אינספור שעות של צפייה בסרטוני התעללות קשים ומזוויעים שראיתי איך הצוות שאמור להגן על הילדים פשוט מרסק אותם. את הנשמות הקטנות האלה. איך זה יכול להיות? איך אין פרמטר שבודק מי מתאים ומי לא? מטורף וכואב. מספיק, מעכשיו צריך סטנדרטים ופתרונות. האבחון שלנו לא רק אומר את מי לא להכניס לגן ולסנן, הוא יכול להצביע באופן ישיר על מועמדת שיכולה להיות מאוד מתאימה ואפקטיבית, אפילו אם אין לה ניסיון, היא מעולם לא פגשה ילד ולכן בעלת הגן פוסלת אותה מראש.
מה גם שהסתובבתי לאורך הארץ ובכל עיר, שכונה או אזור זה מאוד שונה. והחלק החשוב ביותר, אנחנו מעניקים למנהלות ומנהלי הגנים את הכלים להתמודד עם הקושי. לבנות צוות שיחזיק לאורך זמן ולאט לאט להתרחק מהשפעת השוק והמחסור. אנחנו מסייעים להן לקבל את הכלים, למפות את הצורך של הגן, להבין איזו עובדת אני מחפשת עכשיו, מובילת כיתה? מישהי לכיתת הפעוטות? מישהי שהיא פלפלית ומובילה באופי או מישהי שיותר רוצה יציבות, להישמע להנחיות ולסיים את היום כשהיא מתרכזת רק במשימות מסוימות. אלו טכניקות שקיימות כסטנדרט כמעט בכל מקצוע, בכל תחום. אבחוני אישיות זה משהו שאני לאורך השנים ככתב פלילי היה סטנדרט בגיוס למשטרה, לשב"ס, למודיעין, לבנקים, להייטק ועוד ועוד. זה לא פתרון הקסם וזה יפתור בשנייה את המצוקה, אבל זה כלי חובה לכל הנהלת גן כאשר מגייסים כוח אדם, זה כלי אובייקטיבי שבפעם הראשונה ממפה את הפרמטרים של ההון האנושי. חוזקות חולשות, צוות קיים שרוצים לבנות ולהעצים. מעבר לזה, המיומנות של איך לראיין, זאת מיומנות שאני מביא מעולם התקשורת, ראיון עבודה לא אמור להיות 10 דקות בעמידה, שאלות כלליות ומתי את יכולה להתחיל. זאת שיטה קריטית, להבין ולבחון את האדם המתאים ביותר לגן.
בנוסף, איך לבנות את הצוות, איפה למקום אותו, כמו מאמן שבונה קבוצה. יש לדברים האלה משמעות אדירה, ובסוף איך כל אחת תתמוך אחת בשנייה כדי להתמודד עם השחיקה. זה GAMECHANGER

מה לגבי מצלמות?
רבים וטובים עוסקים בנושא הזה, אנחנו לא נכנסים אליו. מצלמות זה כלי חשוב אבל זה לא עונה על הגדרה של מניעה. כדי לצמצם ואפילו למנוע צריך להביא את הצוות הטוב והראוי ביותר. אחרת המצלמות יצלמו כל הזמן.

האם הגנים בעיר רחובות משתפים פעולה?
ראשית אומר שכאן יש שתי דמויות שלמדתי להכיר ומבחינתי הן מנהיגות חינוכיות אמיתיות. אפרת צוקרמן מנהלת אגף החינוך ועינת בניטה שמובילה את תחום לידה-3. היא ודומות לה בכל הרשויות המקומיות הן הפונקציה החשובה ביותר בעולם הגיל הרך וההשפעה על הגנים הפרטיים. יחד איתן אני רוצה להוביל שינוי.
אחרי שעשינו מפגש חשיפה מספר גנים בעיר כבר התחילו לעבוד עם המיזם והחיים שלהן השתנו, פתאום יש מנגנון סינון, יש עם מי להתייעץ, יש במיזם צוות מדהים שמסייע להן להבין את האבחון.
צור גייס למיזם שתי דמויות משמעותיות, ספי בראז-יונג לשעבר פרקליטה בכירה במחוז תל אביב שהובילה את בתי המשפט הקהילתיים ופסיכולוג תעסוקתי חינוכי בשם נדב כהן שעיקר העיסוק שלו הוא בניית צוותים ויחידות מובחרות בצבא.
צור: "אנחנו מתבססים על הרבה דמיון בין יחידות מיוחדות בצבא לבין הצוותים של הגן. ירימו גבה וישאלו מה הקשר? אז אומר כך, כל מי שמטפל בילדים שלנו צריך להיחשב כסיירת מובחרת, יותר מזה, בסוף מדובר ביחידות קטנות, ללא הכרה גדולה, בלי שכר גבוה אבל שמסוגלות לעמוד בלחצים גדולים מאוד ובמשימות לאורך זמן כאשר הם תומכים אחד בשני. ברור שיש הבדל וכרגע בגנים אין גאוות יחידה אבל יש טכניקות של עבודה בדיוק על הדברים האלה".
איפה החלק של ההורים?
"אננו צריכים את ההורים כדי להגיע לגננות ולגני הילדים. אנחנו רוצים לעורר מודעות, אני רוצה שאבחון גן מוגן יהפוך להיות סטנדרט. אבחון שאם גן מסוים לא העביר אותו לחברי וחברות הצוות זה יעורר אי נוחות. הילדים שלנו ראויים לסטנדרט והגנה, לא לכל אחד או אחת שבא לנסות עבודה בגן צריכה להיות גישה לילדים ואז לצערי אנחנו רואים את התוצאה. אנחנו רוצים להשיב את יוקרת המקצוע לתחום הגיל הרך, לייצר סטנדרטים, ביקוש שיגיע עם זה, בתקווה שהשינוי גם ישפיע על שכר, אבל בסוף בסוף המטרה שלנו להפוך את הגנים לכמה שיותר מוגנים".

אנסטסיה- בעלת מעון נס-לי פרח ברחובות:
מנהלות הגנים מספרות על אבחון ״גן מוגן״

האבחון של גן מוגן מקל מאוד על תהליך קבלת ההחלטות בשאלה האם לקבל מועמדת לגן, פתאום יש כלי אובייקטיבי שמתחבר לתחושות וסימני שאלה שעלו אצלי. אגב, גם לעובדות קיימות שהתלבטתי לגביהן, השירות והשיח עם הצוות של גן מוגן זה יתרון אדיר לכל גננת. אני פתאום כבר לא מרגישה לבד בהתמודדות הזאת, היכולת להגיע להחלטה כשיש ייעוץ טוב זה פשוט מדהים. מצד אחד לגייס כוח אדם זה קשה אבל יש כאן כלים להתמודד עם המצוקה. התהליך מחזק אותי וגרם לצוות שלי להיות יציב תעסוקתית ורגשית. אני ממליצה לבעלות גן אחרות לא לחשוש. זה העסק שלכן ואתן רוצות שהוא יהיה הטוב והמצליח ביותר. עם המיזם אני מרגישה שיש לי פתרונות ובנייה של צוות חזק ויציב. ממליצה בחום!

מנהלות הגנים מספרות על אבחון ״גן מוגן״

מצוקת כוח האדם הביאה אותי להתלבטות מאוד קשה בין שתי מועמדות, אחרי שמובילה ותיקה שלי עזבה וההורים מאוד חששו. הראשונה, האינטואציה שלי הייתה טובה לגביה אבל חששתי לעשות טעות בבחירה. ברגע שעשינו את מבדק המוגנות ראיתי את הפרמטרים הטובים שלה, זה התחבר לי לאינטואיציה וקיבלתי החלטה שאני שלמה איתה. מרגע שהתחילה לעבוד אני רואה את היציבות שלה ואת החוזק בדיוק כמו באבחון. זה פשוט פירש את האופי והתכונות. זה כלי מצויין להתמודד עם המצוקה של הכח אדם, חששתי מזה שאין לה ניסיון אבל גיליתי עובדת מופלאה. לעומת זאת המועמדת הנוספת שהגיעה לראיון הייתה דווקא עם הרבה ניסיון אבל משהו הרגיש לי לא נכון. גם כאן המבדק היה ממש כמו מפה, הראה לי חוזקות וחולשות ועזר לי להחליט שהיא פחות מתאימה. זה לא הולך לפי מראה עיניים. אני גם מתפארת בזה מול ההורים ומספרת שהתחלנו תהליך לבחירת הצוות. הם מאוד שמחים על התהליך ואומרים גם כל הכבוד. זה דבר מקדם שמציב סטנדרטים וגורם ליציבות בגן.
מיכל מנהלת גן דוד בן-ישי ברחובות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *