שומרים על הבית: כך תתגוננו מפני פריצות

buypostil

קרדיט: Shutterstock.

—תוכן שיווקי—

החגים, החופשות והנסיעות המשפחתיות לחו"ל מנוצלים על ידי פורצים, כשאלפי בתים ודירות בארץ נותרים ריקים ופגיעים. מה תוכלו לעשות כדי להפחית את סיכוי הפריצה לבית שלכם – ומה סדר הפעולות הנדרש בעקבות פריצה כזה?

כל מי שחזר אי פעם מחופשה לבית פרוץ והפוך, יודע עד כמה קשה ומטלטל אירוע כזה. וזה עוד לפני שאמרנו מלה על הקושי הכספי, המתבטא באובדן רכוש ו/או כסף, ובמקרים רבים גם בנזק לדלתות, חלונות, רהיטים ועוד.

חשוב להדגיש: ניתן לקבל פיצוי כספי הולם על אובדן רכוש ונזק במסגרת ביטוח תכולה , אחד משני החלקים הבסיסיים בביטוח דירה (בנוסף לביטוח מבנה). חשוב שיהיה לכם תמיד ביטוח תכולה, במסגרת ביטוח דירה בתוקף, גם אם אתם גרים בשכירות. הרי רוב הרכוש בדירה או בבית השכור שייך לכם.

עם זאת, עוד לפני הפעלת הביטוח, יש לא מעט עצות מצוינות, בדרגות משתנות של עלויות, שעשויות למנוע מלכתחילה את הפריצה לביתכם.  מאחר שזה כל כך חשוב ודחוף – בישראל נפרצות כ-160 אלף דירות בשנה (!), לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונתוני משטרת ישראל – ריכזנו כאן מקבץ גדול של טיפים, הניתנים ליישום מיידי.

  1. בדרך לנתב"ג – אל תיקחו מונית מהכתובת המדויקת שלכם: אי אפשר אף פעם לדעת מי צופה על הבית שלכם ורוקם מזימות.
  2. בשדה התעופה עצמו – אל תרשמו את כתובתכם על המזוודות, או חכו עם זה לרגע האחרון: רבים מהפורצים, מה לעשות, אינם טיפשים ומבינים שכל כתובת בית של נוסעים רגע לפני עלייתם למטוס היא יעד מצוין לפריצה.
  3. השאירו תאורה חיצונית ופנימית: פורצים מעדיפים כמובן חושך מתמשך, שמבטיח להם שאין אף אחד בבית. תאורה חיצונית מסביב לבית הפרטי או הבית המשותף תגרום להם לחשוב פעמיים האם  לפרוץ לדירה מאחור, מהשיחים בגינה וכו'.
  4. הקפידו על גיזום צמחייה: שיחים או עצים לא גזומים בקרבת מבנה מגורים עשויים לסייע לפורצים ולספק להם מסתור.
  5. בניין משותף? היו ערניים: זרים חשודים מסתובבים בגינת הבית שלכם, או בקרבת החלונות האחוריים? אל תניחו שהם אנשי מקצוע, בדקו מה הם עושים ובמידת הצורך – דווחו עליהם. אל תתעמתו איתם, זה מסוכן.
  6. השארתם חיה בבית? מצוין: כלב או חתול שנשארו מאחור ומקבלים אוכל ומים מהשכנים או מדוג-ווקר, עשויים להציל אתכם מפריצה. רוב הפורצים מתעבים נוכחות של בעלי חיים בבית, במיוחד אם אלו מגלים נאמנות טריטוריאלית ונוהמים וחושפים שיניים. אם אתם בעלים של כלבים אגרסיביים כמו רוטוויילר, אמסטף או דוברמן, אתם פחות או יותר יכולים לישון בשקט. מסכן הפורץ שינסה לפרוץ לבית שלכם.
  7. בלי עדכונים ברשתות החברתיות: אז טסתם לפריז עם כל המשפחה, למה לעדכן את כל החברים בפייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ומה לא – ועל הדרך ליידע גם את הפורצים? אם אתם מתעקשים על פוסטים ועדכונים, שנו לפחות בזמן החופשה את ההגדרות כך שרק חברים שלכם יוכלו לראות איפה אתם ומה אתם עושים כרגע.
  8. אם יש לכם שכנים טובים, בקשו מהם לבקר ולהדליק אורות מדי פעם: הרעיון פשוט, אך אפקטיבי – ליצור תחושה שמישהו גר בדירה או בבית. על הדרך, בקשו מהשכנים הטובים גם לאסוף את הדואר שלכם.
  9. כוונו מכשירי חשמל להפעלה בטיימר: יש לכם טיימר בטלוויזיה, לדוגמא? כוונו אותו כך שהמכשיר יפעל בכל ערב בין 20:00 ל-22:00, בין השעות החביבות על פורצי ישראל.
  10. אל תשאירו מפתחות בארון חשמל או מתחת לשטיח בכניסה.
  11. אל תשאירו דברי ערך, כסף ותכשיטים במקומות גלויים לעין בבית.
  12. תלו הודעת אזהרה על הדלת: הפורצים פועלים במציאות שכל כולה ניהול סיכונים. כשהם חייבים לבחור דירה אחת לפריצה בבניין בן 40 דירות, כל נורה אדומה, גם אם זו רק הודעה על דלת, עשויה לגרום להם לוותר דווקא על הדירה שלכם.
  13. התקינו מצלמה בכניסה לדירה: שקלו להתקין מצלמה אמיתית, גם אם היא לא באמת מחוברת לכלום, מאחר שהפורצים של ימינו מזהים מצלמות דמה בקלות רבה.
  14. התקינו מנעול עליון ושדרגו צילינדר בדלת הכניסה: רוב הפריצות בבתים משותפים מתבצעות אחרי שהפורצים עברו די בקלות את מחסום האינטרקום ונותר להם רק לבחור איזו דלת לפרוץ. מנעול עליון וצילינדר איכותי עשויים לעכב אותם בעוד כמה דקות שבמהלכן הם עשויים להתגלות או להתייאש ולעבור לדלת הבאה.
  15. התקינו סורגים: סורגים מרתיעים פורצים וגם מעכבים אותם, אם יחליטו לנסות לפרוץ בכל זאת.
  16. התקינו מערכות אזעקה, התראה ו/או מעקב: עצה לא זולה, אבל כזו שעשויה חד משמעית למנוע פריצה לבית שלכם. אתם יכולים להתקין אזעקה רועשת (ולשגע את כל השכונה) או אזעקה שקטה לסמארטפון שלכם. אתם יכולים להתקין גלאי נפח המזהים תזוזות או גלאי וילון, המתריעים על חדירה למעטפת הבית. וכמובן – מערכת מעקב מצלמות 24/7, שאולי לא תעצור את הפורצים בזמן אמת, אבל עשויה לסייע בתפיסתם לאחר מכן.
  17. רכשו מינוי בחברת מוקד: עוד עצה לא זולה בכלל, המומלצת בעיקר לאנשים עם רכוש רב בבית. במקרים מסוימים, חברות הביטוח אף דורשות מלקוחות להתחבר לחברת מוקד כחלק מביטוח תכולה שבמסגרת ביטוח הדירה.

פרצו לבית שלכם – מה עושים?

גיליתם שפרצו לבית שלכם? חשוב שתוודאו קודם כל, למען ביטחונכם האישי, שהפורצים אכן עזבו את המקום. מיד אחר כך דווחו למשטרה על האירוע. אל תגעו בשום דבר בתוך הבית, בדלת הכניסה או בחלונות. למעשה, עדיף שתישארו מחוץ לבית עד בוא השוטרים.

הדיווח המהיר למשטרה אמור לסייע בהמשך גם בעניין הביטוח. ואכן, הטלפון הבא שלכם צריך להיות לחברת הביטוח. רשמו אילו מסמכים אתם צריכים למלא ולהגיש, כדי שתקבלו את הפיצוי הכספי המגיע לכם לפי תנאי הפוליסה.

בהמשך, לאחר שתיכנסו לדירה, מומלץ לצלם ולתעד נזקים ולשמור חפצים או רהיטים שניזוקו. עם זאת, כמובן, יש להיערך במהירות להחלפת מנעולים ותיקון נזקים לחלונות ודלתות. זה הזמן גם לשקול בחיוב שדרוג כולל במיגון הבית, בהתאם לתקציב העומד לרשותכם.

בשורה התחתונה, פריצה לבית היא חוויה מאוד לא נעימה, המלווה במקרים רבים בתחושות קשות של אובדן הפרטיות והביטחון האישי, ועלולה גם לסבך אתכם בנזק כספי לא זניח. עם זאת, אם תרכשו ביטוח תכולה ותפעלו לפי העצות שקראתם לעיל, תוכלו להפחית מאוד את הסבירות שזה יקרה לכם, ואם כבר קרה – לשמור על ביטחון משפחתכם, לצמצם נזקים כספיים ולהיערך טוב יותר למניעת פריצות נוספות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *