חולות אשדוד והדיונה הגדולה

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

הדיונה הגדולה היא אחת מהשרידים האחרונים כאן בארץ של גבעות חול בתפארתן: מתנשאת לגובה 35 מטר, בלב פארק החולות באשדוד, שמשתרע מדרום אשדוד ועד ניצנים, והיא מזמנת לנו גם מסלול חולי עם עקבות בעלי חיים, גם נוף של אשדוד והסביבה מזוית לא מוכרת, וגם אפשרויות גלגול ושעשוע לילדים ולילדים בנפשם. אפשר לשלב את הטיול עם פיקניק בחניון השקמים.

הוראות הגעה למסלול הדיונה הגדולה

המסלול מתחיל ונגמר בחניון השקמים שליד מתחם רכבת אשדוד. לבאים ממחלף "עד הלום"- ממשיכים ישר בצומת הביג (אין פניה שמאלה) ובפניה הבאה פונים פנית פרסה, ואחרי תחנת הדלק פונים ימינה. אחרי הפנייה יש דרך עפר ימינה, פונים בה וממשיכים בחצי מעגל עד שמגיעים למקום בו אפשר לחנות – זהו חניון השקמים.

מומלץ לכתוב בווייז "חניון השקמים" ולא "הדיונה הגדולה"

נקודת התחלת המסלול

מהחניון יוצא שביל ירוק (10561) לכיוון דרום מערב סימוני השבילים במסלול נמצאים על עמודי עץ קטנים למשך רוב המסלול.

תיאור המסלול

כבר בתחילת המסלול נוכל להבחין בעקבות של בעלי חיים רבים, שפעילים בעיקר בלילה: חיה כאן להקה של כ-200 צבאים ארץ ישראלים, ארנבות, גרבילים, ירבוע ועוד.
אחרי שיוצאים מהחניון תדירות הסימון יורדת ולא תמיד נראה מולנו את הסימון הבא. בכל מקרה, אם נמשיך על שבילי החול באותו כיוון אליו הצביע העמוד הראשון עם הסימון הירוק, נגיע תוך כ-400 מטר לדיונה הגדולה.
מהדיונה אפשר לצפות על כל אשדוד ועל שטח החולות הנרחב בדרום שמגיע עד ניצנים. בדיונה נשחק ונשתעשע, אפשר לרוץ במעלה הדיונה ולהתגלגל בזהירות למטה.
ההליכה בחולות לעתים מאומצת, אחרי שהשתעשענו בדיונה הגדולה ניתן לבחור האם לחזור על עקבותינו לכיוון החניון, או להמשיך במסלול מעגלי רחב יותר בחולות האזור שמוסיף כקילומטר של הליכה.
לממשיכים – נמשיך לפי הסימון הירוק שפונה שמאלה / מזרחה ממש למרגלות הדיונה הגדולה, ונע על רכס של מספר דיונות קטנות יותר. נבחין במספר עצי תמר, תאנה וגפן ששתלו אנשי שבט המוואסי – שבט בדואי שחי כאן בעבר וחפר בורות כך ששורשי העצים יגיעו עד למי התהום.
השביל עולה ויורד על דיונות קטנות לכיוון דרום מזרח, עד למפגש עם שביל שחור (10560), עליו נפנה צפונה לכיוון החניון. תוך 400 מטר לערך השביל השחור יחזיר אותנו לחניון ממנו התחלנו.
שם אפשר לקנח לנוח עוד קצת לפני שחוזרים להמולת העיר והכבישים.

צילום shutterstock

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *