הכירו את כל סוגי החשבוניות

buypostil

קרדיט לתמונות PIXABAY

— תוכן שיווקי —

בשעה טובה ומוצלחת הקמתם עסק חדש וסיימתם בהצלחה את שלב הביורוקרטיה, כלומר מילוי טפסים שונים לפתיחת התיקים ברשויות המס השונות. בעת פתיחת התיק במשרד מס ערך מוסף התבקשתם להצהיר על סוג העיסוק ומחזור העסקאות השנתי הצפוי, ובהתאם לכך נקבע המעמד שלכם ברשות המיסים.

יש שלוש אפשרויות מרכזיות להתאגדות עסקית בארץ – עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בערבון מוגבל (חברה בע"מ). אם פתחתם עוסק פטור עליכם להוציא קבלות לאחר קבלת תשלום מהלקוחות ומחזור העסקאות השנתי מוגבל עד לסכום של 107,692 ₪ נכון לשנת 2023. יחד עם זאת, סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף קובע כי יש בעלי מקצועות ועיסוקים המחייבים רישום ופתיחת תיק כעוסק מורשה בלבד, ללא תלות במחזור העסקאות השנתי, למשל אדריכלים, רופאים, עורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס, מתווכים ועוד.

אם פתחתם עוסק מורשה עליכם להוציא חשבוניות מס, ולאחר קבלת התמורה עליכם להוציא גם קבלה. בהתאם לצורת ההתאגדות העסקית עליכם להקפיד על הוצאת מסמכים חשבונאיים, ובכתבה זו תכירו את כל סוגי החשבוניות, לכן המידע רלוונטי בעיקר לעוסקים מורשים.

סוגי החשבוניות ומי רשאי להוציא אותן?

אם פתחתם עוסק פטור לבטח לא התעסקתם בכלל עם מע"מ, ורוב הסיכויים ששמעתם ממס הכנסה רק פעם בשנה במסגרת מילוי והגשת הדו"ח השנתי. עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו לכן הוא רשאי להוציא רק קבלות, לעומת עוסק מורשה הנדרש להוציא חשבונית מס וקבלה. יש שלושה סוגים של חשבוניות:

חשבונית עסקה – חשבונית עסקה נועדה לתיעוד העסקה בין העסק לבין הלקוח והיא מהווה דרישת תשלום. עוסק פטור וגם עוסק מורשה רשאים להוציא חשבוניות עסקה, והמסמך לא יוצר אירוע מס והמסמך משמש לצרכי תיעוד ודרישת תשלום מלקוחות העסק.

חשבונית מס – עוסק מורשה חייב להוציא חשבונית מס לצורך תיעוד העסקה וכדי לדרוש תשלום מהלקוח. כאשר מוציאים חשבונית מס יש לדווח עליה לרשות המיסים והעצמאי נדרש לשלם את המע"מ בגין החשבונית ועל אותה עסקה, גם אם הלקוח טרם שילם לו. זו הסיבה מדוע עוסקים מורשים רבים מוציאים חשבוניות עסקה ללקוחות שלהם, וכך הם נמנעים מתשלום המע"מ לפני קבלת התמורה מהלקוח.

חשבונית מס/קבלה – המסמך משלב את חשבונית המס יחד עם הקבלה, ורק עוסק מורשה רשאי להפיק חשבונית מס/קבלה. את המסמך מוציאים ללקוח מיד עם קבלת התשלום, כל עוד העצמאי לא הוציא חשבונית מס לפני כן.

סוג נוסף של חשבונית הוא חשבונית עצמית, ניתן להוציא את המסמך כאשר רוכשים מוצר או שירות לעסק מנותן שירות שאינו יכול להוציא חשבוניות וקבלות, וזאת במקרים מיוחדים המפורטים בתקנות המס. כמו כן, ניתן להוציא חשבונית זיכוי, וכשמה כן היא, המסמך נועד לזכות את הלקוח בבית העסק.

מערכת להוצאת חשבוניות וקבלות דיגיטליות

לאחר שהבנתם איזה חשבוניות קיימות ומתי להוציא כל מסמך, עליכם להקפיד על הוראות ניהול ספרים, להגיש בזמן דוחות שונים לרשות המיסים ולתעד הוצאות והכנסות. ניהול עסק כרוך בלא מעט ביורוקרטיה ועליכם להיות מוכנים למערכת יחסים ארוכת טווח ומחייבת עם רשויות המס בארץ.

לכן, כדאי למצוא רואה חשבון מיומן ולהפקיד בידיו את חובת הקיזוזים, החישובים המורכבים והדיווחים השוטפים לרשויות המס, וכדי לנהל את העסק שלכם נכון ובצורה יעילה וחכמה, כדאי לכם לבחור מערכת מקוונת להוצאת קבלות וגם חשבוניות דיגיטליות  .

הוצאת חשבוניות וקבלות דיגיטליות חוסכת זמן ומשאבים, מייעלת את העבודה בעסק, מונעת טעויות אנוש, מאפשרת מעקב וניהול טוב וחכם יותר, ובנוסף נהנים מתדמית של עסק ירוק ומספקים שירות יעיל ומתקדם יותר ללקוחות.

תגובות