פארק ההדרים: נחשפים הפרטים  והתשובות לכל השאלות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

פארק ההדרים: נחשפים הפרטים והתשובות לכל השאלות

קרדיט צילום: רון אוריאל

 

עיריית רחובות , באמצעות הלר החברה הכלכלית לפיתוח רחובות , פותחת את פארק הדרים, פארק טבע עירוני מרהיב, לטובת תושבות ותושבי העיר.
אנו מזמינים אתכם, מחר יום שני ה-20.8 מהשעה 08:00 להנות מפארק ירוק ומרהיב ביופיו שיהיה פתוח לרווחת תושבות ותושבי העיר 7 ימים בשבוע.
לבקשות התושבים – החלטנו להרחיב את שעות הפתיחה, כבר החל ממחר, בין 8:00-20:00 (ולא 9:00-19:00 כפי שפורסם)
בימים האחרונים מאז הודענו על פתיחת הפארק עולות שאלות שונות ולכן אנו מפרטים כאן את התשובות לשאלות שהפניתם אלינו באמצעות הרשתות החברתיות והווטסאפ. חשוב לנו שמלוא המידע יהיה מונח בפניכם, בשקיפות כפי שהדברים היו באמת, וזאת על מנת למנוע הפצה של מידע שקרי ומטעה שמופץ ברשתות החברתיות ע"י גורמים פוליטיים בעלי אינטרס.

איך התקיים תהליך קבלת שטח הפארק לטובת עיריית רחובות?
תהליך העברת השטח נעשה מול הלר, החברה הכלכלית של רחובות אשר מנהלת את הנושא עבור עיריית רחובות. הלר היא גם זו שמנהלת את הפארק.
משפחת כספי, בעלת החווה, מחזיקה בה באמצעות חברת אגסים בע"מ, והיא זו שהשכירה את השטח, 64 דונם, לחברת הלר עבור עיריית רחובות.
עסקת השכירות מול חברת אגסים בע"מ עברה את כל האישורים הנדרשים על פי חוק ואף יותר מכך.
עוד בחודש נובמבר 2022 פורסמה הודעה בעיתונים גלובס ודה מרקר על כוונת הלר להתקשר עם חברת אגסים.
דירקטוריון החברה לפיתוח רחובות מולה נחתם ההסכם אישר בהצבעה פה אחד את ההתקשרות וההסכם נחתם עוד בסוף חודש דצמבר 2022.

החברה הכלכלית ממשיכה לנהל מו"מ מול חברת אגסים בע"מ לגבי העברת מלוא הזכויות בשטח לעירייה.
שטח הפארק והחווה מוכרים וידועים לגופי התכנון- חברי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה היו במקום ומכירים את תוכניות העירייה לפיתוח השטח. כמו גם שרת הפנים לשעבר ויו"ר הותמ"ל שהיו במקום ומכירים את רצון העירייה להשאיר את פיסת גן העדן הזאת לרווחת תושבי העיר רחובות.

מדוע צריך לשלם שכירות עבור השטח הזה?
מדובר בשטח פרטי שהעירייה רצתה שיעמוד לטובת תושבי רחובות. משפחת כספי העדיפה , מתוך אידיאל, שהוא יעמוד לטובת תושבי רחובות ולא יעבור לידיים פרטיות אחרות . מדובר בשטח עצום אשר המשפחה השקיעה בו מיליוני שקלים במהלך השנים ועל כן ביקשה דמי שכירות במהלך השימוש בשטח לטובת התושבים.
נציין כי עירית רחובות והחברה הכלכלית שלה שוכרות, כמו רשויות אחרות, מבנים, משרדים וכיו"ב לשימושים המשרתים את תושבי רחובות . כך למשל אולם מופ"ת ששייך להסתדרות, בית התרבות בשכונת חבצלת, המשרדים שנמצאים בקניון רחובות, אגף פיקוח תנועה ושילוט ומשרדי הל"ר בפארק המדע, מחלקת העירונוער ברחוב בנימין ועוד. ברור כי אין בידי העיריה או הלר, כמו רשויות אחרות ומשרדי ממשלה בישראל, את כל השטחים כדי לשרת את התושבים ולכן היא שוכרת חלק מהם.

מה פתאום שאיש עסקים יתרום שטח לטובת העיר?
אומרים שהפארק הזה הועבר לשימוש העירייה כדי להתחמק מתשלום מיסים
לא נכון
משפחת כספי העדיפה , מתוך אידיאל, שהוא יעמוד לטובת תושבי רחובות ולא יעבור לידיים פרטיות אחרות . מדובר בשטח עצום אשר המשפחה השקיעה בו מיליוני שקלים במהלך השנים ועל כן ביקשה דמי שכירות במהלך השימוש בשטח לטובת התושבים. אין כאן שום נסיון להתחמקות ממיסים.

מדוע אתם משקיעים ופותחים פארק רק לחודשיים?
שמעתי שכשייגמרו הבחירות זה יחזור לבעל האדמה
לא נכון. כלל הטיפול בנושא, לרבות המו"מ מול משפחת כספי ומול רשויות המדינה, מתנהל כבר למעלה משנה וחצי, ואין לו קשר לבחירות. כעת מייד עם סיום עבודות הפיתוח והתאמת הפארק לשימוש הציבור- שנמשכות מאז ינואר האחרון, הוא נפתח.
הסכם השכירות נחתם לתקופה של 12 שנים. החברה הכלכלית ממשיכה לנהל מו"מ מול חברת אגסים בע"מ לגבי העברת מלוא הזכויות בשטח לעירייה.

במקום יש בניינים ללא היתר
מדובר במבנים היסטוריים אשר בעת הקמתם לא נדרש היתר. הכל במקום נעשה בתיאום עם הוועדה המחוזית וגופי התכנון וכעת עובדים על תב"ע להגשה.
שטח הפארק והחווה מוכרים וידועים לגופי התכנון- חברי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה היו במקום ומכירים את תוכניות העירייה לפיתוח השטח.
חשוב לציין שעם פתיחת הפארק לציבור המבנים לא יפתחו בשלב הראשון. העירייה מקדמת, בתאום מול הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה את הכשרת המבנים לשימושים הנדרשים במקום ( כיתת סדנאות, גלריה, בית קפה וכו'). השימושים העתידיים נעשו בתאום מול גופי התכנון השונים.

האם נכון שהפארק היה קיים לפני כן?
נכון ולא נכון.
השטח היה קיים קודם כחווה לשימוש משפחה פרטית שאינה מתאימה, במצבה לציבור.
החברה הכלכלית מבצעת עבודות במקום מחודש ינואר האחרון . הלר תיכננה והוציאה לפועל בהשקעה ניכרת את התאמת החווה בפארק טבע עירוני הן מבחינת השימושים שלו והן מבחינת בטיחות והנגשה. כל זאת על מנת שמגוון גילאים ואוכלוסיות יוכלו ליהנות ממנו.
עבודות ההתאמה של המקום בחודשים האחרונים כללו הקמת מתחמי משחק, הקמת שירותים ציבוריים, הצללות, השמשת שבילים והכוונה במקום, הפיכת בריכה פרטית לבריכה אקולוגית, התקנת אמצעי בטיחות לציבור, הנגשה מלאה לעגלות ילדים ולאנשים עם מוגבלות, שתילת מרחבי דשא, התקנת תאורה וריהוט גן מתאים, פיתוח נופי – שתילת פרחים וצמחים בהתאם, במה להופעות וכו'.

למה לא פרסמתם את הפרויקט הזה קודם? למה דווקא עכשיו?
כלל הטיפול בנושא, לרבות המו"מ מול משפחת כספי ומול רשויות המדינה, מתנהל כבר למעלה משנה וחצי. הנושא נשמר בסוד ראשית על מנת שלא לפגוע במאמצים להגיע לסיכום מול רשויות התכנון.
לאחר מכן – עם קבלת החזקה במקום על ידי העירייה, הנושא נשמר בסוד עד לסיום השמשת הפארק, לרבות כל היבטי הבטיחות (למשל – האגם המלאכותי במקום היה ללא גדר בטיחות ) . במידה והדבר היה מתפרסם, היו מגיעים פולשים וסקרנים רבים למקום עוד טרם פתיחתו והעירייה הייתה נאלצת לממן בכספי ציבור שמירה 24/7 בשטח העצום הזה, מפני כניסת סקרנים או משתמשים לפני פתיחתו. ולראיה- כעת, עם סיום העבודות פרסמנו את הנושא מייד כשניתן היה ומאז יש שמירה במקום בשל הגעתם של מאות אנשים מדי יום עוד טרם פתיחתו.

כמה כסף השקיעה העירייה בהתאמת הפארק לציבור?
8 מיליון שקלים .כאמור , עבודות ההתאמה של המקום בחודשים האחרונים כללו הקמת מתחמי משחק, הקמת שירותים ציבוריים, הצללות, השמשת שבילים והכוונה במקום, הפיכת בריכה פרטית לבריכה אקולוגית, התקנת אמצעי בטיחות לציבור, הנגשה מלאה לעגלות ילדים ולאנשים עם מוגבלות, שתילת מרחבי דשא, התקנת תאורה וריהוט גן מתאים, פיתוח נופי – שתילת פרחים וצמחים בהתאם, במה להופעות וכו'.

כמה כסף משלמת העירייה כדמי שכירות עבור הפארק מדי חודש?
1500 ₪ לדונם (במקום יש 64 דונם), שהם כ- 60 אגורות בחודש עבור כל תושב/ת .

 

מדוע אתם מגבילים את שעות הפתיחה בין 9:00 ל- 19:00 ?
שעות פתיחת הפארק עשויות להשתנות עם פתיחת הפארק. מחר בבוקר הפארק נפתח להרצה ובהתאם לביקוש ועונות השנה נשנה ונתאים את שעות הפתיחה שלו. בשטח הפארק עשרות עצים בוגרים, בעלי חיים , אגם ועוד ומחשש לונדליזם ולכן המקום לא יכול להישאר פתוח כל הלילה.
בשל בקשות ופניות רבות שהגיעו אלינו החלטנו להרחיב בינתיים את שעות הפתיחה, כבר החל ממחר בין 8:00-20:00

הצטרפו לעדכונים👇👇👇

https://chat.whatsapp.com/DDOFX4aMYoKDNrqF3ryrIS

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *