האם בעזרת ערכת עזרה ראשונה ניתן להציל חיים

megalinks122

כאשר אנו מדברים על ערכת עזרה ראשונה, מרבית האנשים מבינים שזהו דבר חשוב אך כאשר זה מגיע למציאות ניתן לראות מגמה שחוזרת על עצמה, כמעט בכל מקום. במיוחד כאשר מדובר במקומות ציבוריים או מקומות עבודה – לאף אחד אין מושג האם יש ערכת עזרה ראשונה במקום, איפה היא נמצאת, מה יש באותה ערכה או תיק והאם המוצרים בה בתוקף? הציוד שמוכן בערכת העזרה הראשונה הוא מרכיב חיוני לשמירה על בריאותנו ובריאותם של אנשים אחרים. אירועי חירום מתרחשים בכל יום ואין מקום שחסין מזה, על אף שתמיד משום מה מלווה אותנו התחושה שלידנו זה לא יקרה.

מה הם המרכיבים הבסיסיים בתיק עזרה ראשונה שלכם?

ערכת העזרה הראשונה, שנראית מבחוץ לעיתים כמו קופסה או ארון קטן, חייבת להיות מאובזרת באופן מסודר על מנת לספק רמה גבוהה של מוכנות. חשוב מאוד שלכל הפחות יהיו בערכה שלנו את המרכיבים הבאים:

  1. חוסם עורקים – כלי חיוני המסייע בעצירת דימום פורץ מעורקים, מה שיכול להציל חיים במקרים חריגים כמו תאונות רכב חמורות, רעידות אדמה, חתכים עמוקים, פגיעה של חפץ חד ועוד. חשוב ללמוד איך להשתמש בהם תוך שמירה על דיוק ומהירות (כמובן שמומלץ לעשות זאת במסגרת קורס עזרה ראשונה).
  2. תחבושות: תחבושות משמשות לעצירת דימומים, זיהומים, והפחתת כאבים. הן יכולות להיות מותאמות לשוניות מקרים כמו פציעות פתוחות, שברים, או פציעות כרוניות. עליהן להיות במגוון גדלים וסוגים.
  3. חומרי חבישה וקיבוע: מגוון חומרי חבישה אגדים, פדי גזה, צמר גפן, פדי וזלין, מיקרופור, סדי קיבוע, ותחבושות אלסטיות לקיבוע גפים פצועים.
  4. חומרי חיטוי: לניקוי פצעים – במטרה להפחית ככל הניתן את האפשרות לזיהומים.
  5. אביזרים נלווים: כגון מספריים מיוחדות לחבישה, פנס ראש לטיפול במצבים של חושך, מד חום פינצטה, כפפות ועוד.
  6. חום וקור: שקיות חימום וקירור.

ערכת העזרה הראשונה היא כלי חיוני לצורך הגנה על הבריאות והחיים במקרי חירום. חשוב ללמוד איך להשתמש בה באמצעות הדרכה מתאימה, כך שנוכל להציל חיים במצבי חירום רפואיים. כיום קיימות ערכות שונות אשר בנויות על פי הצרכים המדויקים של ארגון או אדם פרטי – בהתאם לפעילות או הסיכונים הרלוונטיים. באתר מדיסקופ תוכלו לראות את הסוגים השונים והמגוונים של תיקי עזרה ראשונה ואת רשימות הציוד על מנת להשוות ולהבין מה מתאים לכם יותר או לחילופין מה הפריטים שחסרים לכם.

 

החלק העיקרי בערכת עזרה ראשונה

לא נגזים אם נאמר שהציוד הקריטי ביותר במרבית ערכות עזרה ראשונה – זהו ציוד החבישה. יש להבין שלכל כלי חבישה מטרה שונה. לדוגמא: במקרים של דימום קל, ניתן להשתמש בתחבושות פשוטות כמו אגד בפדי גזה, לעתים אם הדימום ממש קטן גם פלסטר יכול לסייע, כאשר המטרתה היא לעצור את הדימום ולאפשר למנגנוני קרישיות הדם לעשות את תפקידם. העקרון של עצירות הדימומים (כל עוד אנחנו לא מדברים על דימום פורץ) הוא להפעיל לחץ על הפצע במטרה לעצור את הדימום. 

לעצור את שטף הדם זו משימה חיונית בטיפול הראשוני – מהסיבה הפשוטה שאיבוד דם גדול יכול להוביל לפגיעה בתפקודי מערכות רבות בגוף. כאשר אנו מדברים על שטפי דם או בקיצור המוכר שט"דים ניתן לציין 2 טכניקות נפוצות המאפשרות לבצע עצירת דימום:

  1. לחץ ישיר: כפי שזה נשמע במקרה של דימום שאינו דימום פורץ המטפל מפעיל לחץ בעזרת התחבושת בצורה ישירה על הפצע במטרה לעצור דימום. מעבר לעצירת הדימום מטרת התחבושת היא לשמור על הפצע נקי ככל הניתן על מנת למנוע זיהומים והסתבכויות בהמשך אשר יכולים לפגוע בתהליך ריפוי הפצע.
  2. לחץ עקיף: במקרים מסוימים – כאשר מדובר בדימום פורץ או דימום שאינו עוצר עם התחבושת המטפל ישתמש בעקרון לחץ עקיף אשר מופעל על ידי חוסם עורקים. הרעיון הוא ליצור לחץ עקיף מסביב לגפה במטרה למנוע מהעורק להעביר את הדם לכיוון הפצע ובכך לעצור את הדימום. 

חשוב מאוד לוודא שערכת עזרה ראשנה שלכם מכילה את המרכיבים הקריטיים ולא פחות חשוב – שכל המוצרים בה בתוקף ובמצב טוב. תזכרו – כל אדם יכול להציל חיים וזה יכול לפגוש גם אתכם ברגע הכי לא מתאים. 

 

תמונה:freepik

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *