מסכת N95 | צילום: AlphaTravels, Shutterstock
מסננת 95 אחוזים מהחלקיקים הגדולים מ-0.3 מיקרון. מסכת N95 | צילום: AlphaTravels, Shutterstock

מסכות מגן נשימתיות

מסכות מגן נשימתיות, המיועדות לשימושם של צוותים רפואיים, מהודקות סביב הפה והאף ומכילות מסנן שמונע מעבר של חלקיקים בגודל מוגדר. מסכת מגן מסוג N95, למשל, מסננת לפחות 95 אחוז מהחלקיקים בגודל-0.3 מיקרון (וגם את רוב החלקיקים הגדולים יותר ורבים מהקטנים יותר). שימוש במסכת מגן נשימתית דורש הדרכה בהסרה נכונה שלה ובהתאמתה לפנים, כדי לצמצם דליפת אוויר סביבה. נמצא למשל שזקן על הפנים פוגם ביעילותה. בשימוש נכון, המסכות הללו מגינות היטב מפני הדבקה באמצעות אירוסולים, ולכן צוותים רפואיים שמטפלים בחולי קורונה משתמשים בהן כשהם מבצעים ה ליכים רפואים שמגדילים את הסיכוי להיווצרות  אירוסול, כמו אינטובציה (החדרת צינורית הנשמה) וברונכוסקופיה (בדיקה של הסימפונות).

צוות חוקרים אמריקאי הראה כי אירוסולים מלאכותיים (כלומר שרוססו באוויר) של SARS-CoV-2 נשארים כשלוש שעות באוויר  בתא דגימה אטום. עם זאת, לא ברור אם זה גם מה שקורה בפועל בקרבת חולים. לשם כך בחנה קבוצת חוקרים אחרת את הנושא עם חולי קורונה מאומתים ששהו בבידוד.

אף שמדובר במחקר מצומצם וראשוני למדי, הממצאים רומזים ש-SARS-CoV-2 אינו נוטה להדביק באמצעות אירוסולים. לפיכך, נראה שמוטב להשאיר את השימוש במסכות מגן נשימתיות לצוותים רפואיים שבאמת צריכים אותן ויודעים להשתמש בהן. ואכן, זו בדיוק ההנחיה של ארגוני הבריאות העולמיים.

מסכות מנתחים ומסכות בד

מסכת מנתחים עשויה מכותנה שאינה ארוגה ומכסה את הפה והאף. בשל קוטר המרווח בין סיבי המסכה, והעובדה שהיא אינה מהודקת לפנים, מסכה כזאת אינה מונעת הדבקה באמצעות אירוסולים. עם זאת, המסכה יכולה לחסום טיפות גדולות ומפחיתה את מגע הידיים בריריות הפה והאף, ולכן יכולה להפחית את הסיכוי להדבקה טיפתית במגע קרוב. כמו כן היא עוצרת את רוב טיפות הרוק שפולטים חולים ונשאים וכך מונעת מהם להדביק אחרים.

מסכות בד הן בדרך כלל מסכות רב-פעמיות שנתפרות משלוש שכבות של בד כותנה ארוג. בדומה למסכות מנתחים, גם הן בעיקר חוסמות מעבר של טיפות גדולות וכך מצמצמות את הסכנה להדבקה טיפתית. עם זאת, בשונה ממסכות מגן נשימתיות וממסכות מנתחים, אין תקן מוגדר למסכות כותנה. לפיכך, מסכות בייצור עצמי יכולות להיות שונות זו מזו בצפיפות הבד שלהן, ספיחת הלחות, האוורור וההתאמה שלהן למבנה הפנים – כולם גורמים שמשפיעים ישירות על יעילותן.

המלצות סותרות

המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) ממליץ  לחבוש מסכות הגנה בכל יציאה למרחב הציבורי כדי למנוע הפצה של הנגיף. לעומת זאת, ארגון הבריאות העולמי מסתפק בלחבוש מסכה רק אחרי שהופיעו תסמיני קורונה, או כשמטפלים באדם חולה.

נכון להיום רק מדינות מעטות מחייבות את תושביהן לחבוש מסכות הגנה באזורים ציבוריים, בהן צ'כיה, מרוקו וישראל. מדינות אחרות מסתפקות בהמלצה לציבור הרחב לחבוש מסכות הגנה ביציאה מהבית, למשל אוסטריה, ארצות הברית, סין, הונג קונג, דרום קוריאה, יפן, תאילנד וטייוואן. רוב המדינות האחרות נמנעות עד כה מהמלצה כזאת לציבור הרחב, פרט לצוותים רפואיים ומקרים חריגים.

מחקרים שנעשו בעבר על הפצת מחוללי מחלה נשימתית שונים העלו תוצאות סותרות בנוגע ליכולת של מסכות הגנה להפחית הפצה של נגיפים לסביבה: מחקר מ-2013 בחן את מסכות מנתחים וביכולתם להפחית את כמות המיקרואורגניזמים הנפלטים לאוויר בשיעול. החוקרים מצאו כי שני סוגי המסכות הפחיתו את מספר המיקרואורגניזמים הנפלטים, אך מסכות מנתחים היו יעילות יותר. בנוסף, נמצאו פערים גדולים ביכולת של מסכות בד שונות לעצור את  פליטת המיקרואורגניזמים, בהתאם לסוג הבד. בדי כותנה צפופים היו יעילים יותר ממסכות פשתן או משי.

מחקר שנערך לא מזמן העלה תוצאות דומות. החולים התבקשו לחבוש מסכת מנתחים או מסכת בד ולהשתעל לעבר צלחת פטרי שהכילה מצע גידול של נגיפים והונחה במרחק של 20 סנטימטר מהם. לאחר מכן בחנו את כמות הנגיפים בחלק הפנימי של המסכה, בחלקה החיצוני ובצלחת. אצל שלושה מהחולים מספר הנגיפים שהפיצו היה נמוך יותר כשחבשו מסכה. עם זאת, בכל המקרים נמצאו נגיפים בצלחות הפטרי, כך שהמסכה לא הצליחה למנוע לחלוטין פליטת נגיפים לסביבה החיצונית בעת שיעול. בנוסף נמצאו נגיפים בחלקה החיצוני של המסכה. הממצא הזה מדגיש את החשיבות של הסרה נכונה של מסכות הגנה ורחיצה קפדנית של הידיים לאחר הסרתה.

יש לזכור שמדובר במחקר קטן ומוגבל, שלא בדק דרכי הפצה נוספות כמו דיבור והתעטשות, ולא דגם את מרחק הפיזור של החלקיקים. ייתכן שבשימוש נכון המסכות אכן מצליחות להקטין את מרחק ההתפזרות של החלקיקים ויכולות לסייע בצמצום הפצת הנגיפים.

אומנם מחקרים בתנאי מעבדה מראים שמסכות פנים תורמות במידה כלשהי להפחתת ההפצה של מחוללי מחלה, אך יש לבחון את היעילות של זה גם בהיקפים גדולים הכוללים את כלל האוכלוסייה.

למרות המידע החלקי בלבד בנושא, יש חוקרים בעולם הממליצים  לציבור כולו להשתמש במסכות הגנה כדי לצמצם את הפצת הנגיף על ידי חולים שאינם חווים תסמינים. גם  משרד הבריאות הישראלי אימץ את ההמלצה, אם כי אין בה כדי לגרוע משאר ההנחיות, ובעיקר שמירה על ריחוק פיזי והקפדה על היגיינה.