האם ניתן להקטין את הסיכון מהשקעה בנדל"ן ?(תוכן ממומן)

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

זה לא סוד שהשקעה בנדל"ן היא הדרך המהירה ביותר לעצמאות כלכלית והכנסה פסיבית.עדיין, אף על פי ששוק הנדל"ן נחשב יציב יחסית לשוק ההון, הוא עדיין בחובו לא מעט קשיים, סיכונים ואי וודאות שמרתיעים אנשים ללא ניסיון בשוק בצדק. רובם מעדיפים שלא להתחייב ולהשקיע בנכס ללא הבנה מלאה בגורמים המשפיעים, ובמידה רבה של צדק יש לומר.קרנות ריט למעשה מנטרלות את כל כאבי הראש הכרוכים בהשקעה ישירה לפרטים נוספים צרו קשר או שלחו סמס ל-050-2982234 עם שם וטלפון ונחזור אליך.

אז איך בכל זאת אפשר להשקיע בתחום בבטחה, גם אם אתם לא כרישי נדל״ן? מסתבר שכיום אפילו לא חייבים לרכוש נכס בכדי להשקיע בנדל"ן מניב. ייתכן ושמעתם על קרנות REIT האמריקאיות. קרנות REIT, או Real Estate Investment Trust, הן חברות המחזיקות ומנהלות מקרקעין בארה"ב כגון: דירות, משרדים, מבני מסחר, מלונות או מבני תעשייה והן נסחרות בבורסה לניירות ערך.

קרנות ריט למעשה מנטרלות את כל כאבי הראש הכרוכים בהשקעה ישירה בנכס והן מאפשרות השקעה נוחה במניות של נדל"ן מניב ללא צורך של רכישה, אחזקה וניהול הנכסים.
בנוסף, יש להן כמה יתרונות משמעותיים גם על השקעה בפרויקטים דרך חברות ניהול השקעות נדל״ן שונות, שעלו לאחרונה לכותרות מהסיבות הלא נכונות…

היתרון המשמעותי ביותר הוא שבקרנות REIT ניתן להשקיע גם בסכומים קטנים יחסית לרכישת נכס ובנוסף, ניתן למשוך את ההשקעה בכל שלב. כיוצא בזאת, המשקיעים נהנים מיתרון של גמישות ונזילות ובדומה לשוק ההון. זאת בניגוד להשקעות בנדל״ן שהן לרוב ארוכות טווח, אינן נזילות, דורשות הון עצמי ראשוני וצריך להמתין שנים עד שרואים תשואות (אם בכלל).

יתרון נוסף הוא פיזור הסיכון. השקעות נדל״ן הן לרוב ריכוזיות לנכס אחד ושמות את כל הביצים בסל אחד, מה שיוצר רמת סיכון גבוהה. קרנות ריט לעומת זאת מנהלות תיק של נכסים ובכך מקטינים את הסיכון במקרה שנכס אחד מאבד מערכו מסיבות שאיש לא יכול היה לשלוט בהן, ולא חסרות כאלו.

נוסף על כך, תנודתיות ההשקעה הממוצעת ביחס לשוק באפיק זה הוא לרוב ברמה נמוכה מ-1. במילים פשוטות, קרנות הריט סולידיות ומגיבות לשווקים באופן יציב יותר (ביחס לאג"ח ותאגידים הנסחרים בשוק ההון). מחירי המניות של חברות ה-REIT לא יחוו שינויים קיצוניים ביום אחד ומגמה מסוימת תתפרס על פני זמן רב יותר מאשר חברות בעלות ביטא גבוה מ-1. דבר זה מעיד על סיכון נמוך בהשקעה באפיק קרנות ה-REIT.

גם מבחינת מיסוי, לקרנות REIT יש מאפיינים ייחודיים להן. החברות הללו מחויבות על פי חוק לחלק דיבידנדים בשיעור הגבוה מ-90% מהרווח הנקי וכך השקעה באפיק זה יוצר מעין קרן נאמנות. כמו כן, לחברות אלו יש הטבות מס מיוחדות כמו אפשרות לקבל החזרי מס על חלוקת הדיבידנדים ובכך נוצרת תשואה גבוהה יותר על ההון.

ומה לגבי עתיד לקרנות REIT? המרווח בין עלות האשראי לתשואה הישירה על הנכס גבוה יחסית לעבר. כיוצא בזאת, הרווחיות של לקרנות REIT צפויה להמשיך ולהיות גבוהה גם בעתיד. לפחות עד כה, משקיעים לקרנות REIT הישראליות נהנים מתשואה ממוצעת של 13.48% (מפברואר 97 עד פברואר 2017).

פרמטר נוסף שחשוב מאד למשקיעים הוא ה"שקיפות". לפי חוק, קרנות REIT מחויבות לדווח על תיק הנכסים, על החובות שלהן, על הרווחים הצפויים ועל הדיבידנדים הצפויים. אם זה לא מספיק, ישנן חברות אשר מנהלות את תיקי ההשקעות בשקיפות, ישירות מתוך חשבון הבנק של המשקיעים, מערבות אותם בקבלת ההחלטות ומדווחת להם על תנועות. זאת בניגוד להשקעות אחרות המתנהלות על ידי סוכני השקעות מחוץ לחשבונכם וללא אפשרות מעקב ובקרה על סטטוס תיק ההשקעות שלכם.

קרנות ריט משקיעות בפרויקטים של נדל"ן, גם בארץ אך בעיקר בחו"ל. אמנם, גם ההשקעה בפרויקטים אלה אינה דורשת הון ראשוני גדול, אך לעיתים נאלצים להמתין מספר שנים עד שרואים תשואות מההשקעה. זאת בניגוד לקרנות REIT המניבות הכנסה שוטפת ומידית מרגע ההשקעה. חיסרון נוסף של האלטרנטיבות הוא הסיכון הגבוה להפסיד את ההשקעה מפני שהכסף המושקע אינו נזיל וגם אינו מנוהל מחשבון הבנק שלך.

לסיכום, נפשט את יתרונות ההשקעה בקרנות REIT על פני נדל"ן:השקעה בנדל"ן בארה"ב,השקעה ב-REIT,נזילות,הכסף אינו נזיל למשקיע,הכסף נזיל וניתן למשיכה בכל רגע,יציבות,
השקעה יציבה יחסיתעלייה מתמדת ויציבה כבר מעל לעשור,
ניהול,הכסף מושקע בחשבונות מעבר לשליטת המשקיעים,
ניהול מחשבון הבנק שלך,פיזור,כל הכסף מושקע בפרויקט אחד,השקעה בנכסים רבים מסוגים שונים,תשואות,ייתכן שהנכס יניב רק לאחר שנים,הכנסה חודשית שוטפת של תשואה גבוהה,גמישות,ניתן להשקיע גם בסכומים קטנים,
שקיפות ופיקוח מלא על נכסים, רווחים ודיבידנדים,
תחזית,ריכוזיותהנכסים מנוהלים ע"י חברת ניהול ולא ע"י מחזיק דומיננטי.

ניתן לראות כי עם השנים חברותREIT מניבות תשואה ממוצעת גבוהה יותר ממדדים מרכזיים אחרים. למשל, התשואה הממוצעת של כל חברות ה-REIT היא 13.48% (מפברואר 97 עד פברואר 2017). בעוד שהתשואה הממוצעת על מדד ה-S&P הוא 9.97%. שילוב של ביטא נמוכה היוצרת סיכון נמוך ותשואות גבוהות ביחס לשוק, יוצר מצב שבדרך כלל לא אופייני לשוק ההון ואידאלי עבור כל משקיע – סיכון נמוך תוך תשואות גבוהות. כפי שנראה, קרנות REIT מהוות השקעה קבועה וסולידית ולכן מומלץ לשלב אותן בתמהיל של תיק ההשקעות.

רוצים לשמוע פרטים נוספים על השקעה בקרנות REIT באמצעות חשבון הבנק שלכם?

ניתן ליצור קשר – 050-2982234 או לשלוח סמס עם שם וטלפון ונחזור אליך על מנת להרחיב .

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *