ההפסד הגדול של מכון ויצמן מאקזיט המיליארדים של קייט פארמה

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

קייט פארמה, שפיתחה טיפול לסרטן הדם ונמכרה אתמול (שני) תמורת 11.9 מיליארד דולר לענקית האמריקאית גילאד, פרופ' זליג אשחר מהמחלקה לאימונולוגיה בפקולטה לביולוגיה במכון ויצמן וזוכה פרס ישראל למדעי החיים ל–2015, הוא האיש שפיתח את הטכנולוגיה של קייט פארמה לטיפול בסרטן הדם . אומנם הכל החל ברחובות,אבל היא סיימה את דרכה כחברה אמריקאית.

סביר להניח שהבוקר מתעוררים אנשים במכון ויצמן למדע ברחובות בתחושת החמצה עם מכירת קייט פארמה לענקית הפארמה האמריקאית גילאד (Gilead) תמורת 11.9 מיליארד דולר
היות וקייט התחילה את דרכה במכון ויצמן, אבל סיימה את דרכה כחברה אמריקאית שרשומה בדלאוור, פועלת מקליפורניה, שבה היא מעסיקה 447 עובדים, ומרבית בעלי מניותיה הם קרנות אמריקאיות.לאור הדברים מכון ויצמן, שבו פותחה הטכנולוגיה של קייט פארמה – לא ייהנה ממרבית התמלוגים ממנה.
פרופ' זליג אשחר מהמחלקה לאימונולוגיה בפקולטה לביולוגיה במכון ויצמן וזוכה פרס ישראל למדעי החיים ל–2015, הוא האיש שפיתח את הטכנולוגיה של קייט פארמה לטיפול בסרטן הדם. חברת קברט ביוטק שבבעלותו של אשחר מכרה בדצמבר 2013 את הזכויות לשימוש בטכנולוגיה לבלדגרין, ותיהנה מתמלוגים אם וכאשר תאושר התרופה לשימוש.

פרופ' זליג אשחר מקבל מראש הממשלה בנימין נתניהו את פרס ישראל למדעי החיים לשנת 2015

משמעות הדבר שקברט ביוטק אמנם תחלוק את התמלוגים האלה עם מכון ויצמן, אך ככל הנראה מרבית הזכויות על הפטנטים שבבסיס הטכנולוגיה של קייט פארמה עברו בהסכם לידי קברט ביוטק, שבבעלותו המלאה של אשחר.
שצפוי לקבל סכום של 3.9 מיליון דולר בעבור כל אחד משני המוצרים הראשונים וכל מוצר נוסף יזכה לתשלומים בעבור אבני דרך של 2.7 מיליון דולר. קברט של אשחר תזכה גם לתמלוגים של 5% מהמכירות של כל אחד מהמוצרים שנכללו בהסכם הרישוי בין קברט לקייט. אשחר יקבל גם חלק מכל הסכם רישוי משנה עליו תחתום קייט, כך שייתכן שגם מכירת קייט עצמה תזכה את אשחר בתשלום.
בנוסף במסגרת ההסכם מזכה את אשחר בתשלום חד־פעמי של 135 אלף דולר בעבור הנפקה ציבורית של החברה או מכירתה, המוקדמת בין השתיים. אשחר גם מקבל דמי ייעוץ של 50 אלף דולר לשנה, ובנוסף קיבל הקצאה של 403 אלף אופציות למניות החברה במחיר מימוש של 70 סנט, ששוויין הנוכחי, אם אשחר בחר לא לממש אותן עד עתה, מגיע ל–72 מיליון דולר. על פי הערכות, קברט מחויבת לשלם חלק מהתמלוגים שתקבל למכון ויצמן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *