הורי בית ספר השיטה נלחמים על הבית

חדשות רחובות - מחאת הורים רחובות- בית ספר השיטה רחובות -- רחובות ניוז

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

הורי ותלמידי בית ספר השיטה נלחמים על הבית

(בתמונה- משמרת המחאה בחמישי)

 

בימים האחרונים עומדים הורים וילדים מבית ספר השיטה ליד שער בית הספר במשמרות מחאה בבוקר ובערב. זאת לאחר מספר שבועות של הפגנות וניסיונות הידברות עם העיריה.

הסיבה לטענת ההורים היא שלא נמצא עדיין מקום ראוי לפנות את תלמידי בית הספר לתקופת השיפוץ- תקופה של כשנתיים שעומדת להתחיל בשבוע הבא.

בית ספר השיטה הוא בית ספר ייחודי, פתוח, ראשון מסוגו בארץ אשר הוקם ברחובות לפני יותר מ 40 שנה.

מטרתו לאפשר חינוך בחופש לכל ילד וילדה שיחפצו בכך.

מיקומו של בית הספר עבר תחנות שונות בעיר והתמקם לפני מספר שנים במבנה ישן ומתפורר בשכונת חבצלת.

בתקופה זו גם צמח בית הספר מגן ובית ספר יסודי בלבד, לחטיבת ביניים ובהמשך תיכון. בכך השלים בית הספר את חזונו לחינוך פתוח, רב גילאי ורציף לאורך 13 שנים. כבר מספר שנים שקהילת בית הספר דורשת בינוי חדש שיחליף את התקרות הדולפות והקירות הרעועים. לאחר דיונים ומאבקים, סוף סוף, צריך הבינוי להתחיל כאשר הריסת בית הספר מתוכננת לתאריך 1.8.21.
למרות שמועד הבינוי ידוע כבר מזמן לעירייה ולמרות בקשה מפורשת של הקהילה והבטחה מפורשת של העירייה למעבר בית הספר במלואו למתחם אחר שיכיל אותו לתקופת הבינוי, מסרבת העירייה לכבד את הבטחתה.

הפגנת ההורים השבוע מול רחבת העירייה

ראשית, הודיעו להורים שבית הספר יעבור כולו (ללא הגן) לחצרות המושבה ויחלוק את מיקומו עם בית ספר נוסף. במתחם אשר בנייתו עדין לא הסתיימה, היו אמורים ילדי בית הספר לחלוק עם חצרות המושבה את החצר והמבנה כאשר חומה מפרידה בין שני בתי הספר. בנוסף לכך, הוצעו לבית הספר 12 חדרים בלבד, כאשר הדבר אינו מאפשר כיתות פרטניות, ומגמות של התיכון.

מכיוון שבחינוך פתוח, חצר היא מרחב הלמידה המרכזי בו התלמידים מבלים חלק ניכר מיומם, כל המתחם לא אפשר חינוך פתוח כלל.

עקב התנגדות לפתרון זה, עלתה ההצעה לפצל בין היסודי והתיכון ולהשאיר את היסודי במתחם הבלתי מתאים של חצרות המושבה ואת התיכון פשוט להשאיר באתר הבניה בחבצלת. ניסיונות לשיח לא צלחו, כאשר החלו ההורים להפגין מול בניין העירייה ולדרוש פתרונות אחרים,  הגיע הפתרון: בית הספר היסודי יעבור למתחם נעמת שבמרכז העיר וחטיבת הביניים והתיכון יעברו לבית הספר על שם רון ארד ברחובות ההולנדית, הגן יעבור לרחובות החדשה. מדובר בפיצול לשלושה מתחמים שונים, בשלושה קצוות שונים של העיר, ללא תחבורה ציבורית סבירה או שבילי אופניים מסומנים. דבר הכופה על ההורים מסלול הסעות מפלצתי של כשעה וחצי בפקקים של הבוקר בעיר הפקוקה ממילא מדי יום ביומו. בסיור שנערך לוועד ההורים הסתבר שמתחם נעמת, גם הוא ללא חצר. ומתחם רון ארד כבר מכיל 1800 תלמידים אחרים מתיכון ולתוכו צפויים להיכנס כ 200 תלמידי השיטה ולהצליח לשמור איכשהו על ייחודיות והוויה משותפת שמאפשרת למידה אחרת. ההורים מכנים זאת "הישג מפוקפק שהתקבל".

ועד ההורים ביקש להעביר את ההצעה לקהילה ולחזור לעירייה עם תשובה.

לטענת ההורים התעלמה העירייה מהבקשה ובאופן חד צדדי הוציאה מכתב החלטה על פיצול בית הספר. באותו הזמן ממש, בסקר שנערך בקהילת הורי השיטה, כ 70% מההורים התנגדו נחרצות להצעה. כעת עומדות המשפחות במשמרות מחאה, מדי יום ביומו, בבוקר ובערב, מול שער בית הספר. הבקשה היא לדחות את הריסת השיטה עד שיימצא פתרון ראוי לילדים בתקופת הבינוי. בבית הספר לומדים כ 450 ילדים – מספר קטן יותר מבית ספר יסודי ממוצע.

ההורים סמוכים ובטוחים שעם קצת מאמץ ויצירתיות תצליח העירייה להשהות את הריסת מבנה בית הספר ולמצוא מתחם שיכיל את כל הילדים בצורה מכובדת ומותאמת. כפי שצצו רעיונות חדשים לאחר ההפגנות, כעת הזמן למצוא רעיונות נוספים ומותאמים יותר. בינתיים, ממשיכים ההורים לבצע משמרות מחאה, מתבצעות פעילות לילדים בה הם ביקשו לצייר את בית הספר שהם היו רוצים לראות. הם ראו ציפורים, חתולים, פרפרים, בניינים קטנים וגדולים. כל ילד וחלומותיו.

מהעירייה נמסר: "בניית האגף החדש של בי"ס השיטה מגיעה לאחר שנים של מאבק מצד העירייה מול משרד החינוך ומשרד האוצר לביצוע המהלך, על מנת להעניק לתלמידי בית הספר את התשתית הטובה ביותר ללימודים. עיריית רחובות עשתה הכל – בשיתוף ההורים ובעידודם- עד שמשרד החינוך הכיר בצורך להרוס את המבנה הקיים כדי לבנות חדש. הנהלת ביה"ס והנהגת ההורים היו שותפים לכל תהליך התכנון לקראת הבניה, לרבות שותפות בתהליך הגשת הפרוגרמה לאישור משרד החינוך. ברור כי בניית מבנה חדש במקום מבנה ישן משמעותה פינוי לתקופת הביניים, שלאחריה ייהנו התלמידים ממבנה חדש. עיריית רחובות נערכה להריסת מבנה ביה"ס הישן ובניית ביה"ס חדש מבעוד מועד, בחנה את כל החלופות האפשריות והציעה הצעות בשיח ישיר ומכבד עם מנהלי ביה"ס הפתוח וההורים. צר לנו שההורים בוחרים להיאבק מול העירייה במקום להיות שותפים בתהליך משמעותי, שלא קורה בערים אחרות".

 

חדשות רחובות ניוז

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *