היסטוריה: היום יום הולדתו של חתן פרס ישראל וממייסדי הפקולטה לחקלאות פרופ' הלל אופנהיימר

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז
הלל אופנהיימר (צילום ויקיפדיה)

היסטוריה: היום  הרביעי לאפריל תאריך הולדתו של חתן פרס ישראל פרופסור הלל אופנהיימר שהיה ממייסדי הפקולטה לחקלאות והוא נקבר בעיר רחובות.

פרופסור הלל (היינץ) אופנהיימר נולד ברביעי לאפריל 1899 בברלין בירת גרמניה, אופנהיימר נפטר ב- 15 לחודש יוני 1971 בהיותו בן 72 ונקבר בעיר רחובות. במרוצת חייו זכה הלל אופנהיימר בפרס חתן ישראל לחקר החקלאות תשי"ט. הוא היה פרופסור לבוטניקה, פיזיולוג של הצמח, מראשוני הבוטנאים באוניברסיטה העברית בירושלים, וממייסדי הפקולטה  לחקלאות  ברחובות, על שמו ושם בן דודו  נקרא רחוב אופנהיימר המוכר בפארק המדע.

 

מתוך ויקיפדיה- "הלל אופנהיימר למד בוטניקה בגרמניה באוניברסיטאות של ברלין, של פרייבורג ושל פרנקפורט, ובשנת 1922 הגיש את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת וינה. בהנחייתו של פרופסור הנס מוליש חקר אופנהיימר את הבעיה היסודית: מהו הגורם המונע נביטת זרעים בפירות עסיסיים כמועגבנייה, דלעת או מלפפון? בעבודתו הוכיח את קיומם שלמעכבי נביטה בציפה של הפירות האלה, המונעים את נביטת הזרעים טרם זמנם בתוך הפרי. זו הייתה עבודה חלוצית שבעקבותיה נערכו מחקרים רבים בוויסות הכימי-אנדוגני של הנביטה, שדה מחקר חשוב ביותר בפיזיולוגיה של הצמח. במקביל ללימודיו האקדמיים למד אופנהיימר גם גננות, ובמשך שנים אחדות עבד במשתלות מסחריות. בשנים 1924–1925 עמד בראש השירות להגנת הצומח בחברת המשתלות הגדולה של לואי שפֶּת, בברלין. התחזקות הנאצים והשפל הכלכלי דחפו את אופנהיימר לצאת מגרמניה. הוא נפגש בגרמניה עם  האדריכל אלכסנדר ברוולד, שהתכונן לעלות לארץ ישראל, ועם חלוצים שהגיעו מארץ ישראל ללמוד שתלנות, ואלה עוררו בו את הרצון לתת שכם לבניין הארץ, והוא עלה לארץ ישראל בשנת 1925. בעבודתו החלוצית הקים אופנהיימר משתלת גפנים והדרים בין ביצות הכברה, שהיו נגועות בקדחת, עבור החברה להתיישבות של ד"ר זליג סוסקין. בשנת 1926 קיבל אופנהיימר את הצעתה של משפחת אהרנסון בזכרון יעקב למנותו למטפל באוסף הצמחים הגדול של אהרן אהרנסון. לאחר מותו של אהרנסון היה צורך להמשיך להגדיר את הצמחים שבאוסף, ולסדרו. שם ניתנה לאופנהיימר ההזדמנות להתמחות בהכרת צמחיית המזרח הקרוב, ובמיוחד בצמחיית ארץ ישראל, כולל עבר הירדן המזרחי, לבנון וסוריה. הוא פרסם את רשימת צמחיית עבר הירדן שאסף אהרן אהרנסון בספר "צמח עבר הירדן" שיצא לאור בז'נבה, בשנת 1930, ותורגם אחר כך לעברית. ב-1932 נישא לכרמלה בתם של אנה וד"ר מקסים לויטה, אגרונום וחקלאי בבת שלמה.[ בני הזוג היו הורים לשלוש בנות: רותי, יהודית, מיכל".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *