יוצרים שינוי: כיצד נוכל להחליף מקצוע בכל גיל? – תוכן ממומן על ידי ישראכרט

buypostil

קרדיט תמונה: Shutterstock

החלטתם לעשות שינוי גדול בחיים המקצועיים שלכם, להתחיל מהתחלה בתחום חדש? אתם לגמרי לא לבד! מיליוני אנשים בכל העולם שוקלים את הצעד הזה ממש עכשיו. איך כדאי להיערך ולגשת למהלך שישנה את חייכם?

העולם שההורים שלנו הכירו, שבו נכנס למקום העבודה בתחילת שנות העשרים ונצא ממנו ישירות לפנסיה כחלוף ארבעים ומשהו שנה, כמעט לא קיים יותר. כל המחקרים העדכניים מראים כי כשליש מהעובדים בארצות הברית שקלו ועדיין שוקלים הסבה מקצועית בתקופה שלאחר הקורונה. 

אותם 33% לא בקשו להתקדם בסולם הדרגות במקום העבודה שלהם, אפילו לא  לעבור לחברה המתחרה, אלא הם רצו להחליף תחום ומקצוע, לשנות כיוון, לפנות להתחלה חדשה לגמרי.

אם פעם הסיבה המרכזית להסבה מקצועית הייתה שיקולים כספיים, היום נכנסים חזק לתמונה גם הצורך באיזון בין החיים הפרטיים לעבודה, האפשרות לעבוד בלוחות זמנים גמישים יותר והציפייה לעבודה בסביבת עבודה תומכת, חיובית ומאושרת. אנשים מתפטרים בהמוניהם כיום מהעבודה שהכירו, בכל רחבי העולם, בתופעה שכבר זכתה לשם "ההתפטרות הגדולה" (The Great Resignation). כמעט 69 מיליון איש התפטרו ב-2021 בארה"ב לבדה, ורובם לא עשו זאת בגלל כסף. בעולם שאחרי הקורונה, עובדים רבים מחפשים משמעות ותחושות סיפוק – ומוכנים להסתכן בדרך לשם.

הסבה מקצועית, חשוב להבהיר, היא אכן מהלך שכרוך בסיכונים. אם לא נבחר בעיתוי ובכיוון הנכונים, אם לא ניערך כראוי – התוצאות עלולות להיות פגיעה בקריירה שלנו ובמקרים רבים גם ברמת ההשתכרות וכתוצאה ישירה בחיינו האישיים. לעומת זאת, אם ננהל את המהלך בחוכמה ובנחישות בהחלט ייתכן שנשנה את חיינו לטובה, בדרך לרמות שכר וסיפוק גבוהות יותר בעבודה.

מה חשוב לדעת ולעשות כדי להחליף מקצוע, בכל גיל?

להבין מה אנחנו רוצים 

לפני שאנחנו ממהרים להפוך על פניהם את חיינו המקצועיים, כדאי שנחקור קצת פנימה ונבין למה בעצם אנחנו רוצים לעשות שינוי, למה דווקא עכשיו ומה הכיוון שבו נרצה ללכת. לא מומלץ להתפתות למשהו ששמענו באיזו שיחת ברזייה בעבודה על ההוא או ההיא שעברו מקצוע וטובעים עכשיו בכסף. זה הרגע שבו חשוב שנבין מי אנחנו מבחינה מקצועית, מה החוזקות והחולשות שלנו, למה אנחנו מסוגלים ומה לא. זה גם הרגע להבין מי אנחנו לא רק מבחינת רזומה או רמת השכלה, אלא גם מבחינת תכונות האופי שמאפיינות אותנו בעבודה. אם, לדוגמא, אתם לא מסוגלים לסבול מרות והיררכיה ארגונית, אולי כדאי שתשקלו פעמיים לפני שתעברו להיות שכירים. אם קשה לכם עם ניהול פיננסי עצמי, אולי כדאי שתחכו קצת עם החלום להיות עצמאים.

היערכות כלכלית

חשוב להבין, הסבה מקצועית היא מהלך שמחייב הכנה, ברמה האישית וברמה המקצועית – אליה ניגע בהמשך. ברמה האישית, עליכם להיערך לתקופת מעבר של אי ודאות שבה ייתכן גם שלא תרוויחו את סכומי הכסף שהתרגלתם להרוויח. אם צריך, תוכלו לשקול לקחת הלוואה, כגון הלוואה חוץ בנקאית* שתפתח לכם קו אשראי חדש ונפרד מהאשראי הבנקאי. טרם תחליטו לקחת הלוואה רצוי לבצע השוואה בין מספר הצעות ולבחון לעומק פרמטרים כמו תנאי ההלוואה שהוצעה לכם ותנאיי הגוף המלווה. לא מומלץ להיכנס להרפתקה כמו הסבה מקצועית בלי כרית ביטחון פיננסית, שתאפשר לכם להמשיך ולדבוק בתוכניות שלכם, גם אם דברים ישתבשו במהלך הדרך ותצטרכו עוד זמן להגשמת החלום.

בחירת העיתוי

הצלחת ההסבה המקצועית תלויה, במקרים רבים, בעיתוי המהלך. בדקו האם בשלו התנאים לעזיבת מקום הקודם ומעבר לתחום חדש. התנאים מוכתבים כמובן הן על ידי המציאות האישית שלכם והן על ידי המציאות בשוק התעסוקה מסביבכם. חפשו נקודת יציאה שבה העיתוי מתאים ונכון בשתי הזירות בו בזמן.

לסמן כיוון

הכיוון חשוב לא פחות מהעיתוי. לאן אתם רוצים ללכת? והאם זה הכיוון הנכון עכשיו בשוק העבודה? אל תיכנסו למקצועות רוויים או כמעט רוויים שבהם תתקשו למצוא עבודה, או להצליח לאורך זמן. נסו למצוא תחום שיאפשר לכם להגשים מטרותיכם האישיות, אבל יהיה מספיק מבוקש ואטרקטיבי גם באופן אובייקטיבי.
להיערך נכון  

ברמה המקצועית, חשוב מאוד שתחקרו ותכירו את התחום שאליו בכוונתכם לעבור. אם צריך הכשרה מקצועית או לימודים, אל תוותרו עליהם. בכל מקרה, אל תעברו "על עיוור" למקצוע חדש, מבלי שבדקתם לאן אתם נכנסים, מי השחקנים המרכזיים בתחום, מהן ההזדמנויות ומהם הסיכונים. דברו עם חברים ומכרים שפעילים בתחום המבוקש, חפשו חומרים בתקשורת וברשתות החברתיות. אל תתביישו ללמוד, אלו בדיוק הרגעים שבהם אתם צומחים וגדלים.

קרדיט תמונה: Shutterstock

לא פחות חשוב: היערכו מבחינה מנטלית. נסו לקבל את עובדת קיומו של הסיכון ולהפחית את החששות והפחד הנלווים לשינוי. זהו מהי הדרך העדיפה מבחינתכם להפסיק את הפחד או לפחות לעמעם אותו – ובחרו בה. יש אנשים שנרגעים מאיסוף מידע, אחרים מעדיפים להתייעץ עם חברים ואנשים קרובים.

לסיכום, הסבה מקצועית היא אכן מהלך מרגש שעשוי לשנות את חייכם, אבל מומלץ שתבואו אליו ערוכים, מוכנים וגמישים מבחינה מחשבתית. זכרו את לקחי משבר הקורונה: החיים מפתיעים, הכול יכול להשתנות ולהתהפך ברגע, הסיכוי לנפילה קיים כל הזמן, אבל החוכמה האמיתית היא לדעת לקום מהר ולהמשיך הלאה. אם תהיו מוכנים, רגועים ונחושים, רבים הסיכויים שתצליחו בהסבה המקצועית ואף תקצרו פירות.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *