ישראל מרכינה ראש לזכר ששת המיליונים: היום (יום א') ב-20:00 ייפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

כיום חיים בישראל כ-158 אלף ניצולי שואה וכ-56 אלף בני-אדם שהממשלה הכירה בהם כנפגעי התנכלויות אנטישמיות וגזעניות בתקופת מלחמת העולם השנייה.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נכון לסוף שנת 2015, כ-78 אחוזים מניצולי השואה החיים בישראל וששהו בגטאות, במחנות ובמקומות מסתור הם ילידי אירופה. הקבוצה הגדולה מביניהם הם ילידי רומניה (24 אחוזים). כ-55 אחוזים מהאנשים שנחשפו למשטר הנאצי בתקופות ובמקומות שבהן קבעה ועידת התביעות כי הייתה השפעה והתנכלות של השלטון הנאצי ובנות בריתן ליהודים הם יוצאי מרוקו, טוניס ולוב.
אוכלוסיית ניצולי השואה הולכת ונעלמת. תחזיות אוכלוסייה הכוללות שיעורי תמותה צפויים בעשרים השנים הבאות מצביעות על כך שאוכלוסיית ניצולי השואה החיים בסוף 2015 בישראל צפוי להתמעט בכ-23 אחוזים עד שנת 2020, 65 אחוזים עד שנת 2030 ו-88 אחוזים עד שנת 2035.

בשבוע שעבר פרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, דו"ח מיוחד ובו פירוט הליקויים הקשים בטיפול המדינה בניצולי השואה. לפי הדו"ח, משרד הרווחה לא ניצל 60 מיליון שקל שהוקצו בשנים 2014 ו-2015. בנוסף, בשנה שעברה נוצלו רק 4.3 מיליון שקלים מתוך 40 מיליון שהוקצו לשירותי רווחה לניצולי שואה.

המבקר מצא גם כי קשישים שאינם ניצולי שואה זכאים להנחה גדולה יותר בארנונה מאשר זו שניתנת לניצולים. המבקר מתח ביקורת על כך ששרת המשפטים לא קבעה כללים לסיוע לניצולים מכספי נכסים ללא יורש. עוד מצא המבקר כי ניצולים קשישים מפסידים זכויות בגלל בירוקרטיה וחוסר ידע. בנוסף, המבקר מצא כי אין תיאום בין ארגוני הסיוע לממשלה ובתחומים מסוימים אין כלל מענה לניצולים ובתחומים אחרים יש כפילויות בשירותים.

"הזמן הולך ואוזל", כתב המבקר בדו"ח. "ואין שהות בידה של המדינה לבצע מקצה שיפורים ועל כן על הממשלה להוסיף לחתור לפתרון מצוקותיהם הקיומיות של כלל הקשישים הנזקקים במדינה ובהם ניצולי השואה. הניצולים, אשר חוו את מאורעות השואה, זכאים לחיות את שארית חייהם בכבוד ולקבל את ההכרה שהם ראויים לה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *