להתגלגל לתחנה

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

רחובות מובילה  עם מספר הרוכבים העולים עם האופניים לרכבת(123נוסעים) מתוך 256 המגיעים בכל בוקר באופניים לרכבת.רק 63 בלבד החנו אותם בחוץ.

על פי נתוני רכבת ישראל, שמתפרסמים הבוקר(רביעי) ב-"ידיעות אחרונות". עולה כי  בכל בוקר מגיעים לתחנות כ־5,500 רוכבי אופניים. זאת מתוך כ־250 אלף נוסעים ברכבת ביום בממוצע. עם זאת, ברכבת מלינים על כך שרבים מהם גם עולים איתם לקרונות, וכך מגדילים בהם את הצפיפות – ורק כ־1,000 מותירים אותם במתקנים הייעודיים לאופניים.

כך למשל הדברים לגבי תחנת הרכבת ברחובות ע"ש אהוד הדר ז"ל. על פי תצפיות של הרכבת בשנה האחרונה,עולה כי בתחנה בפארק המדע רחובות הובילה בין התחנות שמהן עולים הרוכבים לרכבת: 256 רוכבים עשו שימוש בתחנה, ומהם עלו איתם כ־123 נוסעים, ו־63 בלבד החנו אותם בחוץ.

והנה החשש הגדול: למרות העלייה במספר הנוסעים, הנגישות לתחנות קשה. ברובן אמנם מוצע לנוסעים חניון חינם, שבו ניתן להחנות את הרכב ולעלות לרכבת, אך לרוב החניונים מתמלאים מוקדם בבוקר והשימוש בחנייה בכחול לבן עלולה להגיע לסכומים גבוהים בסוף יום, זאת בנוסף לקווי האוטובוס לתחנות  שמאחרים לעיתים. כך, ברכבת משוכנעים כי  השימוש באופניים הוא פתרון אידיאלי ונוח להגעה לתחנה, אך לצד זאת בעתיד יהיה ניסיון להקטין את מספר העולים לרכבת עם אופניהם.במקביל ,ברוב התחנות הוצבו מתקני חניה הולנדיים המאפשרים קשירה חינם של עשרות זוגות, וכל זאת בסמוך לכניסה במטרה – להפחית את גניבות האופניים מהתחנות. ברכבת ישראל יצאו בקול קורא שיאפשר לחברות להשכרת אופניים שיתופיים את הצבתם ליד תחנות נבחרות, עם הנחה ייעודית לנוסעי הרכבת.

כעת מנסים בחברה  פתרון נוסף. רכבת ישראל ומשרד התחבורה פירסמו השבוע מכרז להצבת מתקני חניה רובוטיים, כחלק מפיילוט שיבוצע בחודשים הקרובים. אלו מאפשרים ניצול מיטבי של שטח הקרקע, הם בטוחים מגניבות ונזקים ומאפשרים שימוש מהיר באפליקציה ייעודית. מתקן כזה יאפשר לאחסן כ־200 זוגות, והשירות יינתן חינם לנוסעים ב־12 השעות הראשונות, ואחר כך יעלה שקלים בודדים.

תחילה  יוצבו המתקנים ב־4 תחנות, שנבחרו על פי בדיקה מקיפה שכללו מיפוי שטחי התחנות והתוכניות העירוניות לסלילת שבילי אופניים, ותצפיות יומיות במרבית התחנות, בימי חול, בשעות 6:00־12:00.

לדברי שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות נוספות".

שחר שוורץ, מנהל אגף הלוגיסטיקה ברכבת, שביצע את המחקר ואחראי על התקנת השירותים לרוכבים, אמר: "אנו קוראים לרוכבים לעשות שימוש במתקנים ובשירותים המוצבים בתחנות, ולרכוב בזהירות. המתקנים הרובוטיים יוצבו בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות הרוכבים בתחנות, ובעתיד יורחבו לתחנות נוספות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *