לתשומת לב תושבי רחובות: בימים אלה מתבצע ריסוס ביערות השפלה-הציבור מתבקש לא להגיע ליערות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

בתאריכים 27-28/12, 31/12 יתקיים ריסוס אווירי נגד תהלוכן האורן בכל יערות השפלה והחוף: ראש העין, יער קולה, פארק יער שהם, יער בן שמן, יער מודיעין, פארק איילון קנדה, יער אשתאול,
יער צרעה, יער המגינים, יער גזר, יער הראל וצלפון, יער ישעי , משואה, חרובית, פארק בריטניה.הציבור מתבקש שלא להגיע ליערות.

הריסוס יתבצע בחומר ביולוגי אשר באופן עקרוני אינו מזיק לאדם אך יש להימנע מחשיפה לחומר.
תהלוכן האורן הוא זחל הידוע לשמצה אשר שערותיו גורמות לגירויים חזקים בעור ובמקרים קיצוניים לפגיעה בראייה. הריסוס הוא חומר ביולוגי סלקטיבי הפוגע באופן בלעדי בזחלי תהלוכן האורן.

תהלוכן האורן הוא מין עש (פרפר לילה) שזחליו ניזונים ממחטי אורן. באזורנו הוא התגלה לראשונה בראשית שנות ה-30 של המאה ה-20 בקרבת הכפר אום צפא שבשומרון ומאז התפשט לכל אזורי הארץ שבהם ניטעו אורנים. הזחלים של תהלוכן האורן צומחים במהלך התבגרותם לאורך של כארבעה ס"מ. לקראת שלב ההתגלמות, המתרחש בחודשים מארס-אפריל, הזחלים יורדים מהעץ בתהלוכה ומסתתרים בקרקע בעומק של כ-15 ס"מ. באוגוסט-ספטמבר הבוגרים מגיחים ולאחר הזדווגות מטילה כל נקבה על ענף אורן כ-150 ביצים שמהן בוקעים באוקטובר-נובמבר הזחלים הצעירים. חלק מהגלמים מבלה בקרקע יותר משנה, דבר שמקשה עוד יותר את המאבק במזיק.
גופם של הזחלים מכוסה שערות צמריריות, אולם שערות אחרות, מיקרוסקופיות, הן המסוכנות ומכילות חומרים רעילים שנועדו להגן על הזחלים מפני טורפים. כאשר ביער נמצאים זחלים במספרים גדולים, השערות הזעירות של הנשלים מתפזרות ונשארות על פני הקרקע ועלולות להיות מטרד חמור לבני אדם. ילדים ואנשים רגישים עלולים לסבול מגירוי קשה בעור ומצריבות, והסכנה היא חמורה במיוחד כאשר השערות חודרות לעיניים ולמערכת הנשימה.
תהלוכן האורן נמצא בכל מדינות אגן הים התיכון. הוא תוקף בעיקר את האורן הקנרי, האורן הקפריסאי (ברוטיה), את אורן ירושלים, ובמידה מועטה מאוד את אורן הצנובר. באירופה המזיק תוקף גם מינים נוספים של עצי מחט

לשאלות נוספות אפשר לפנות לאגף הפניות הציבור של קק"ל: 02-6707482

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *