מחדל בקפלן: יולדת חוברה לעירוי של נשאית איידס

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

בעקבות הטעות שהתרחשה במרכז הרפואי קפלן נאלצה היולדת לקבל טיפול תרופתי מונע הידבקות. ובמקביל נאסר עליה להניק את בנה.תביעה בגין רשלנות הוגשה לבית המשפט. מקפלן נמסר בתגובה "לא אירעה כל התרשלות בפעולות הצוות הרפואי ובניהול המקרה, וכי הם הפעילו שיקול דעת סביר''.

טעות חריגה ומסכנת חיים התרחשה ביוני 2017
בבית החולים קפלן ברחובות. בשעה  שיולדת בשנות ה20 לחייה מדרום הארץ, אושפזה לאחר ניתוח קיסרי במחלקת היולדות, וחוברה בטעות על ידי אחות לעירוי של יולדת אחרת נשאית נגיף הHIV שגורם למחלת האיידס כך חושף היום עיתון 'שראל היום'. לאחר שהתגלתה הטעות החמורה  נותקה היולדת מהעירוי, אך נאלצה במשך כ-30 יום  לקבל את הטיפול התרופתי למניעת ההידבקות בנגיף ובשל כך נאסר עליה להניק את בנה. בנוסף, לתביעה שהיא הגישה בחודש מרץ האחרון לבית המשפט השלום בכפר סבא כנגד המרכז הרפואי קפלן וקופת חולים כללית. טענה היולדת כי היא  סובלת מנזקים נפשיים קשים בעקבות האירוע. יש לציין כי חודש וחצי לאחר התקרית הגיעו תוצאות הבדיקות,אז התברר כי היא אינה נפגעה בנגיף.

על פי כתב התביעה, עולה כי העירוי שאליו חוברה היולדת ניתן לה לאחר שקיבלה עוד קודם לכן מנת דם שהתברר שהיא פיתחה אליה תגובה אלרגית מסוכנת. אך למרות זאת החליטו צוות הרופאים ד"ר אמיר קנדל ממחלקת יולדות
א' ופרופ' אלון בן אריה,מנהל חטיבת היולדות שאף דיווח על שאירע ויצר קשר מידי עם היולדת. כאשר  ד"ר יאיר סקורניק, מנהל יחידת הסיכונים במרכז הרפואי, דיווח על התקלה למשרד הבריאות.הרופאים בחרו לטפל באלרגיה למנת הדם בעירוי נוזלים לגופה, אלא שהעירוי שחובר היה בטעות עירוי של יולדת אחרת באותה מחלקה  שכאמור, נושאת את הנגיף שגורם למחלת האיידס.

עוד עולה בכתב התביעה כי בעקבות האירוע הטראומטי שחוותה היולדת מדרום הארץ ,היא נותרה עם חרדות ובהמשך אף אובחנה כסובלת מהפרעה שבאה לידי ביטוי בתחושת של מועקה לעצמה וליקיריה,הכולל התפרצויות ועוד.

לפני כשבוע הוגש מטעם בית החולים וקופת החולים כתב הגנה לבית המשפט ובו מפנים אצבע מאשימה כ לפי היולדת "לאשם תורם של
התובעת למה שקרה "בשיעור של 100%  או בכל שיעור אחר שיקבע בית המשפט". עוד טוענים כי "לא אירעה כל התרשלות בפעולות הצוות הרפואי ובניהול המקרה, וכי הם הפעילו שיקול דעת סביר וכי בוצעו כל הבדיקות הסבירות והנכונות.
הטענות המופנות אל הנתבעים כיום הן טענות שבחוכמה שלאחר מעשה, אשר אין להן כל בסיס בפרקטיקה של רפואה סבירה ונכונה. הנתבעים
העסיקו צוות רפואי מיומן, מקצועי, סביר, אחראי וזהיר אשר פעל במקצועיות ובמיומנות ההולמת את נסבות המקרה הנדון"

מבית החולים קפלן נמסר בתגובה: "התייחסותנו המלאה לטענות תינתן באופן מפורט בבית המשפט. חשוב להבהיר כי הפרשנות שניתנת בכתבה לטענות בכתב ההגנה היא שגויה מיסודה. למען הסר כל ספק, יודגש כי לא יוחסה לתובעת כל אחריות לקרות האירוע. בנוסף,
שלא כפי הפרשנות שניתנה בכתבה ועל פי פסיקת בית המשפט העליון, לא כל טעות היא רשלנות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *