מטפלים סיעודיים: כל מה שצריך לדעת

ofir

כאשר ההורים או הסבים שלנו מגיעים למצב שהם נדרשים לקבל עזרה וליווי באופן קבוע, בעיקר כאשר מדובר בפעולות יומיומיות פשוטות, זה הזמן להתחיל לשקול לשכור את שירותיהם של מטפלים סיעודיים. לצערנו הרב, תהליך ההזדקנות קורה מהר יותר ממה שאנחנו חושבים ולכן כדאי שכבר מתחילת הדרך בן המשפחה שלנו יקבל את כל הליווי והתמיכה שהוא צריך.

איך מטפלים סיעודיים יכולים לעזור לנו?

לאט לאט עם הגיל, התפקוד הגופני והמנטלי של בני האדם יורד בצורה הדרגתית בהתאם לגיל ולסגנון החיים שלהם. החל מגיל מסוים, זה שבו אנו כבר נחשבים 'קשישים' חוסר התפקוד הולך ומדרדר מעט מהר יותר מה שיכול להקשות על ביצוע פעולות פשוטות ביותר כמו נעילת נעליים. מלבד העוגמת נפש שזה גורם לבן המשפחה הקשיש, זה בוודאי גם מאוד מדאיג את המשפחה והסביבה שלו, שמוטרדת מהעובדה כי היקר להם מתקשה לחיות את חייו ונחלצים לעזרתו על חשבון חייהם האישיים.
כאן נכנסים לתמונה מטפלים סיעודיים. תפקידם ומטרתם היא לעזור לקשישים לבצע את אותן פעולות יומיומיות שיעזרו להם ולבני משפחתם לנהל חיי שגרה תקינים, בהרבה פחות מאמץ ודאגה. הדבר גם יכול להקל רבות על המצב הנפשי של הקשישים, שכן הם נהנים בכל יום מחדש מהימצאותו של מישהו לדבר איתו, שיכול גם לעזור לו לצאת החוצה ולנשום אוויר צח. מטפלים סיעודיים יעזרו גם לעידוד מצב רוחו של הקשיש וגם ידאגו לכל צרכיו, החל מלעזור לו להתלבש ועד לעזור לו להתקלח. הידיעה שיש עם ההורה או הסב שלנו אדם מקצועי ורגיש שעוזר לו במהלך היום, יכול להוריד גם הרבה סטרס ומתח מאיתנו כמשפחה שדואגת לו. כך שאפשר לומר ששכירת מטפלים סיעודיים תורמת לרווחה, לא רק של בני המשפחה הקשישים, אלא גם לכל הסובבים אותם.

מה התפקידים של מטפלים סיעודיים?


יש למטפלים כמה יתרונות שיכולים מאוד לסייע ולתרום לחייהם של בני משפחתנו הקשישים, אך לפני כן חשוב לציין ולהבין שמטפלת סיעודית היא לא עוזרת בית, מנקה או מבשלת. לפחות לא בהגדרת התפקיד. תפקידה הוא לעזור לקשיש לחיות את חייו בצורה נוחה ובריאה ככל הניתן, ולכן אין לצפות ממנה לדאוג באופן קבוע לניקיון הבית או לבישול ארוחות. התפקידים של מטפלים סיעודיים מתחלקים כך:

  • סיוע בפעולות יומימיות – לקשישים רבים קיים קושי בביצוע פעולות שאולי נראות פשוטות אבל מצריכות מאמץ שלא מתאפשר החל מגיל מסוים. בין אם זה להתכופף כדי לנעול או לחלוץ את הנעליים, או אפילו להתקלח. מטפלים סיעודיים יכולים לעזור מאוד החל מפעולות קטנות שכאלה ועד לקניית מצרכים לבית ואפילו אכילה.
  • דאגה לרווחה ולבריאות – קשישים הרבה פעמים מתקשים לזכור לקחת את התרופות שלהם, או במקרים חמורים, לפנות את עצמם לבית חולים או להזמין אמבולנס. מעבר לעובדה כי מטפלים סיעודיים יכולים לפקח על הרווחה של הקשיש, הם גם בעלי הכשרה במתן עזרה ראשונה ואף יכולים לטפל בדברים מסוימים. בכל מקרה, גם אם נדרשת התערבות של אנשי רפואה, כל עוד יש מישהו שיפעל במהירות ובמקצוענות, הסיכוי להצליח בטיפול ולהשאר בריאים כמה שיותר זמן, גדל.
  • דאגה למצב הנפשי – חלק מהקושי שקשישים רבים חווים נובע ממצבם הנפשי שהולך ומדרדר עם הגיל. חלק חווים אובדן, חלק מתקשים להתמודד עם הקושי שבלהזדקן וחלק מרגישים בודדים. כשיש מטפלת שנמצאת איתם, אפשר להיות בטוחים שתמיד נמצא איתם מישהו שדואג לרווחתם, מתקשר איתם, עוזר להם לצאת החוצה ולתקשר עם הסביבה. זה יכול לתרום רבות לרווחה ולבריאותם של היקרים לנו.

כפי שאפשר לתאר, יש משמעות רבה למתי אנחנו מכניסים את המטפלים הסיעודיים לחיינו. ככל שנצליח לשלב אותם בחייו של ההורה הקשיש שלנו מוקדם יותר, נוכל להבטיח רווחה גדולה יותר ובריאות טובה יותר ליקרים לנו.

לסיכום, יתכן שלהכיר בעובדה כי בן המשפחה האהוב שלנו מזדקן וכבר אינו מצליח לתפקד בכוחות עצמו כמו פעם תהיה החלטה קשה. אך יש משמעות גדולה מאוד להכנסת מטפל סיעודי למשפחה בשלב מוקדם כי זה יאפשר חיים קלים יותר להורה או לסב שלנו. מטפלים סיעודיים ממלאים תפקידים מיוחדים שנועדו לוודא את רווחתם ובריאותם וזה בדיוק מה שהופך אותם לכל כך חשובים בצורה שלא ניתנת לערעור.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *