מכון ויצמן: למה משקה דיאטטי עלול דווקא להשמין?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

משקאות דיאט גם הם משמינים, ואף עלולים לגרום לסוכרת. עכשיו גם מבינים יותר את המנגנון שבו זה קורה

כיום מוכח מעבר לכל ספק שמשקאות ממותקים בסוכר גורמים להשמנה ולסוכרת מסוג 2, ולכן רבים עושים מאמץ לעבור לממתיקים מלאכותיים, שנחשבים מזיקים פחות. אולם בשנים האחרונות מצטברות עוד ועוד עדויות מחקריות על כך שגם הם גורמים להתפתחות התסמונת המטבולית (אוסף תסמינים שמעלים את הסיכון לסוכרת), עמידות לאינסולין ופגיעה בפרופיל השומנים בדם.

מתעוררת אם כן השאלה איך בדיוק הממתיקים המלאכותיים גורמים דווקא להשמנה ולא לאיבוד משקל וליתרונות הבריאותיים האחרים שהבטיחו לנו. חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד פרסמו מחקר הטוען כי האשם טמון באספרטם, אחד מהממתיקים המלאכותיים הנפוצים ביותר, וכי הוא פועל דרך עיכוב של אנזים הידוע כנוגד השמנה.

כבר כמה וכמה שנים ידוע כי אספרטם מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולתסמונת המטבולית, אולם המנגנון המדויק של התופעה לא נבדק לעומק. החוקרים טוענים שהקשר בין אספרטם לתסמונת המטבולית עובר דרך האנזים אלקליין פוספטאז המצוי במעי הדק.
במחקר של ערן אלינב וערן סגל ממכון ויצמן למדע, ברחובות נמצא כי צריכה של ממתיקים מלאכותיים מסחריים (בעיקר סכרין) גורמת להתפתחות של אי-סבילות לגלוקוז (צעד ראשון בהתפתחות סוכרת מסוג 2). זאת עקב שינויים שמתרחשים בהרכב ובפעילות של אוכלוסיית חיידקי המעי בעקבות החשיפה לממתיקים המלאכותיים.

בנוסף מצאו החוקרים קשר חיובי בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לבין מדדים שונים הקשורים לתסמונת המטבולית כגון עלייה במשקל, רמה גבוהה של סוכר לאחר צום וכן רמות גבוהות של המוגלובין מסוכרר (כולם מדדים להשמנה וסוכרת מסוג 2). מהמחקר עולה שיש אנשים הרגישים מאוד לסכרין ואפילו חשיפה של שבוע לממתיק המלאכותי גרמה אצלם לפגיעה במאזן הגלוקוז בדם, ויש כאלה שאינם רגישים.

החוקרים משערים כי המִתאם בין השינויים המטבוליים והשינויים באוכלוסיית חיידקי המעי בעקבות אכילת הממתיקים המלאכותיים קשור לכך שאוכלוסיית החיידקים נוטה לכיוון מינים הקשורים לסוכרת מסוג 2. אצל חיידקים אלה מוגברים מסלולים מטבוליים הקשורים להשמנה ולסוכרת בבני אדם.

עבור חולי סוכרת, נכון להיום לא קיימים די נתונים כדי לקבוע אם ממתיקים מלאכותיים מסייעים להם או מזיקים. אך יש עדויות שצריכה של ממתיקים כאלה עלולה לא פעם להוביל דווקא להשמנה ולהתפתחות סוכרת מסוג 2, לא רק בשל המנגנון המתואר פה, אלא גם מפני שאנשים נוטים לאכול יותר קלוריות אחרי שתיית משקה דיאט. כמו כן ברור שמשקאות מתוקים מכל סוג הראו קשר חיובי עם הסיכון לחלות בסוכרת, גם אם השתמשו בממתיקים מלאכותיים ולא בסוכר. עוד משהו לחשוב עליו בפעם הבאה שתתלבטו בין דיאט קולה למים.

מקור- מכון דוידסון הזרוע החינוכית של מכון ויצמן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *