פרופ' יאיר רייזנר ממכון ויצמן יזכה בפרס "הנובל הישראלי"

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

פרס א.מ.ת יוענק בשבוע הבא ל11 זוכים על הישגים מרחיקי לכת  ביניהם: פרופ' יאיר רייזנר ממכון ויצמן למדע שהביא לתגלית עולמית ברפואה בטיפול בחולי לוקמיה באמצעות פיתוח אסטרטגיות להתגברות על התנגדות הגוף להשתלת מח עצם.

פרס א.מ.ת (אמנות, מדע, תרבות) מוענק זו השנה ה18 על הצטיינות והישגים יוצאי דופן ובעלי השפעה מרחיקת לכת ותרומה מיוחדת לחברה. ואף זכה לכינוי "הנובל הישראלי". כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו יעניק בשבוע הבא את הפרס ל-11 כלות וחתנים. שהביאו לתגליות עולמיות ברפואה ולמענה למחלות.בין הזוכים נמצא פרופ' יאיר רייזנר ממכון ויצמן למדע ברחובות בקטגוריה: מדעי החיים בתחום: ביו-רפואה.

מנימוקי חבר השופטים

“פרס א.מ.ת. מוענק לפרופ' יאיר רייזנר על מחקרו החלוצי באימונולוגיית השתלות, שהוביל להישגים קליניים יוצאי דופן בפיתוח השתלות תאי אב המטופיוטיים לחולים שלא נמצא להם תורם מתאים, ועל תרומתו החשובה לטיפול במגוון ממאירויות המטולוגיות, בעיקר בסוגים שונים של לוקמיה. פיתוחן של השתלות פורצות–דרך איפשר למצוא תורם לכל חולה, ובכך הביא להבראתם של אלפי חולים.”

פרופ' יאיר רייזנר, לשעבר ראש החוג לאימונולוגיה במכון וייצמן ונשיאה הראשון של האגודה הישראלית לתאי גזע, הביא בשורה לחולים רבים ברחבי העולם. ההובלה של פרופ' רייזנר את פיתוח השתלת מח העצם גם מתורמים בעלי התאמה חלקית בלבד, הרחיבה באופן דרמתי את מעגל התורמים האפשריים לכלל האחים, ההורים והילדים של הנתרמים, ובכך הולידה מפנה, תחילה בטיפול ב"ילדי בועה" ולאחר מכן בסרטן הדם.

בשנים האחרונות הרחיב פרופ' רייזנר את מחקריו לאיפיון תאי גזע של הריאה שעשויים לאפשר שיקום ריאות פגועות.

מחקריו של פרופ' רייזנר, יליד תל אביב ובן 71, זיכו אותו בשלל פרסים, בהם פרס מורטימר מ. בורטון למחקר יוצא דופן בהשתלת מח עצם ודם מהאגודה האמריקאית להשתלות מח עצם; פרס המדע על שם MechtildHarf של העמותה הגרמנית DKMS, המוענק לחלוצים ופורצי דרך בתחום השתלת מח העצם; מדליית יאפ דה גרף מטעם אוניברסיטת ליידן; פרס על שם א'וריילי מטעם סלואון קטרינג על מפעל חיים באימונולוגיה של השתלות מח עצם; פרס אביש–פרנקל למצויינות במדעי החיים, ופרס רפפורט לחוקר בכיר בתחום הביו–רפואה.

בתוך כך נבחר פרופ' רייזנר בשנת 2003 על ידי "רשת הטכנולוגיה העולמית" לאחד מחמישה אנשים בתחומי הבריאות והרפואה שעבודותיהם הן בעלות הסיכוי הגבוה ביותר להיות בעלות ערך ארוך טווח.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *