"קריאה בהנאה": מתנדבי של"מ ברשת חוויות מסכמים שנה שישית

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

"התוכנית שמה לה למטרה להכיר לילדים את עולם הספר וההנאה ממנו, לעודד קריאה ובחירה חופשית ולתת מקום למפגש בין-דורי", אומרת תמי וישקין, רכזת התוכנית מטעם תנועת של"מ.

 במרבית בתי הספר בעיר רחובות פועלת תכנית 'קריאה בהנאה' המיועדת לתלמידי כיתות א'-ב', בשיתוף פעולה בין מחלקת חינוך יסודי בעירייה ומשרד החינוך יחד עם גמלאים מתנדבים הפועלים ברשת חוויות רחובות במסגרת תנועת של"מ.

תנועת של"מ (שירות לאומי למבוגר) מובילה את ביצוע התוכנית בתמיכה חמה ואוהדת של אגף החינוך בעירייה ומנהלת מחלקת החינוך היסודי בניהולה של שרה והב, תוך הרחבה והעמקה של הפרויקט על ידי הרכזת היישובית של של"מ בעיר. את הפרויקט מובילה בפועל תמי וישקין, אשר מדריכה למעלה משישים מתנדבים באחד עשר בתי ספר, כאשר היא עצמה מתנדבת בבית הספר ויצמן.

וישקין, בעברה גננת, מורה בתיכון ויועצת חינוכית, מספרת כי: "הספרים נלקחים בדרך כלל  מרשימה המומלצת על ידי משרד החינוך. התוכנית שמה לה למטרה להכיר לילדים את עולם הספר וההנאה ממנו, לעודד קריאה ובחירה חופשית ולתת מקום למפגש בין – דורי (מבוגר-ילד), כמו גם לחזק את תרבות הדיון, ההקשבה וקבלת דעות שונות". עוד היא אומרת כי:

"על מנת לשמור על הקשר בין הפרויקט לכיתה, מקפידה המתנדבת להיכנס לכיתה בגמר הפעילות, ליידע את המחנכת על הספר הנבחר ולאפשר לתלמידים להביע את רשמיהם.  הילדים אף מביאים אל הכיתה את צילום כריכת הספר שנקרא והוא נתלה בכיתה".

 

הפרויקט התקיים בהצלחה זו השנה השישית, בתמיכה ושיתוף פעולה מצד מנהלות בית הספר וצוות המחנכות. אילנית חן, מנהלת בית הספר ויצמן תומכת נלהבת בפרויקט ורואה את יתרונותיו. לדבריה הוא מהווה קשר אישי בין ילד-סבא-סבתא עם מקום לביטוי רגשי והוא מאפשר חיבוק של רוגע ובטחון. "לא בכל הבתים נהוג לקרוא סיפור  לילדים, ביחוד לכאלה  שרכשו כבר את מיומנות הקריאה. מאידך, המומחים קובעים שגם ילד ששולט ברזי הקריאה זקוק עדיין לאינטימיות הנוצרת במהלך קריאת סיפור על ידי אדם מבוגר", אומרות מתנדבות של"מ מלי בשן לוין והניה פיינשטיין אשר ביקרו בפרויקט.

 

גם בבית הספר בכור -לוי פועל פרויקט "קריאה בהנאה",  לאחר שהמנהלת יפית נרבט הכירה את התוכנית ויזמה את הכנסתה לבית הספר. כרכזת התוכנית בבית ספרה מינתה יפית  את חני קשטכר. "בשיחה נחשפנו לפן נוסף של הפרויקט, ששם את הדגש על התכנים ותרומתם לפיתוח כישורי החיים של הילדים, כגון לאפשר דרך הסתכלות אחרת על מצבים, העלאת דילמות והתייחסות אליהן לחבר את הילדים לתכנים באמצעות חוויות מעולמם", אומרות בשן לוי ופיינשטיין, "ומעבר לכך, המתנדבות יוזמות פעילויות מעבר לקריאת הסיפור, כגון כתיבה וציור בעקבות הספר ומעשירות את ידע העולם של הילדים. בנוסף, הן מחזקות את ההתייחסות הרגשית של התלמידים".

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *