האם גם אתם יכולים ליהנות מהפעילות של קרנות הגידור

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

מאת: בועז אילון – מחבר הספר "בורסה זה שם המסחר"

השקעות אלטרנטיביות התפתחו בקצב גבוה בקרנות הגידור במהלך 60 השנים האחרונות. היעדר פיקוח על קרנות הגידור גרם להם לפתח צורות השקעה הכוללות מכירה בשורט של נכסים למשל לונג שורט מניות, לונג שורט איגרות חוב, ארביטרג' סטטיסטי, ארביטרג' אג"ח להמרה, מקרו גלובל, אסטרטגיות מונחות אירועים, ניהול חוזים ואופציות וכדומה.

החשיבות של השקעה באסטרטגיות אלו ברורה לכל אנשי המקצוע ומחקרים ומאמרים רבים מצביעים על כך שהשקעה בהן מגדילה את תוחלת הרווח לכל רמת סיכון נתונה או מגדילה את תוחלת הרווח באותה רמת סיכון. הסיבה להקטנת הסיכון היא מקדם המתאם הנמוך עם התנהגות שוקי המניות והאג"ח.

למרות החשיבות הגדולה והברורה, למשקיע הממוצע יש קושי לבצע השקעות כאלו החשובות כל כך לתיק ההשקעות שלו. הסיבה העיקרית לכך היא כי בשקעה בקרנות גידור יש צורך בסכום מינימאלי גבוה והיא מיועדת למשקיעים גדולים בלבד.

לא לכל השקעה בקרנות ואסטרטגיות גידור מתאם נמוך עם מניות ואיגרות חוב. למשל באסטרטגיית לונג שורט אג"ח, אם באופן קבוע קונים אגרות חוב קונצרניות ומוכרים בשורט את הממשלתיות, כמובן שייווצרו הפסדים אם איגרות החוב ירדו. על כן צריך להיות זהירים ולבחון את ההתנהגות מול השוק ובמיוחד בתקופות בהן הייתה מפולת.

 יחד עם זאת גם המשקיע הממוצע יכול היום יותר מבעבר להשתתף בהשקעות כאילו ומטרת המאמר הזה היא לסקור את האפשרויות העומדות בפנינו לבצע השקעות כאילו.

  1. השקעה בסחורות:  לסחורות יש מקדם מתאם נמוך עם שוקי המניות והאג"ח ובאופן יחסי ניתן להשקיע בהן בצורה פשוטה. קיימים בארץ תעודות סל על נפט, זהב וכסף ובחו"ל ניתן למצוא תעודות רבות (-ETFים) על מתכות כגון אלומיניום, פלאדיום ונחושת כמו גם עם סחורות חקלאיות כגון חיטה, תירס וקפה וגם גז חימום.

השקעה בסחורות היא חלק מאסטרטגית גידור הנקראת "ניהול חוזים ואופציות" שמהותה לבצע מסחר על מניות, מטבעות, סחורות ושערי ריבית בשני הכיוונים כלומר גם שורט וגם לונג.

  1. השקעה בקרנות נאמנות בחול:  קיימות קרנות נאמנות שעוסקות באסטרטגיות שמטרתן להרוויח בכל מצב של השוק. קרנות נאמנות כאילו נקראות בחו"ל  "ALL WEATHR FUNDS" והן מצהירות על פיזור השקעות רחב והשקעה בקרנות גידור במטרה להניב רווח בכל מצב של השוק. בקרוב ניתן יהיה להשקיע בקרנות נאמנות מחו"ל וניתן יהיה לרכוש קרנות כאילו בחשבונות המתנהלים בארץ.

להלן רשימה לדוגמא של קרנות נאמנות בחול העושות שימוש באסטרטגיות גידור:

  • Gateway Fund (GATEX)
  • Diamond Hill Focus Long-Short (DIAMX)
  • Hussman Strategic Growth (HSGFX)
  • Legg Mason Opportunity fund
  • the Boston Partners Long/Short fund
  • Nakoma Absolute Return Fund (NARFX)
  • New Century Alternative Strategies Fund (NCHPX)
  • Alpha Hedged Strategies Fund (ALPHX)

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *