האם הלמ"ס מעלה את מדד מחירי הדיור כלפי מעלה?

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

בזמן שנתוני הלמ"ס מצביעים על כיוון מסוים כבר חודש רביעי ברציפות, בבנק ישראל בוחרים לנקוט עמדה

חברי הוועדה המוניטראית של בנק ישראל חזרו בדיוני הריבית על הערכתם כי מסתמנת התייצבות במחירי הדירות אך בניגוד לעדכון הריבית מהחודש הקודם – בעדכון הריבית האחרון הוסיפו חברי הוועדה ההערכה כי לאחר שלב ההתייצבות – מחירי הדירות יירדו.

"חברי הועדה הסכימו כי העלייה המתמשכת בהיצע הדירות על ידי הממשלה תתמוך בהתייצבות המחירים ולאחר מכן בירידתם", כך נכתב במסמך דיוני הריבית שפרסם היום(ג') בנק ישראל. ונזכיר כי בדיוני הריבית מלפני שלושה חודשים עוד ציינו חברה הוועדה כי מוקדם לקבוע כי חלה תפנית בשוק והדגישו כי במונחים שנתיים המחירים ממשיכים לעלות בקצב גבוה.
עוד נציין כי אם לפני 3 חודשים בבנק ישראל ייחסו את ההתקררות בשוק הדיור בעיקר להתייקרות המשכנתאות, אז בעדכון הקודם כבר העריכו בבנק ישראל כי ההתקררות בשוק אינה נובעת מגורם יחיד אלא מתרחשת על רקע כמה גורמים: העלייה המתמשכת בהיצע הדירות, העלייה בריבית על המשכנתאות, התוכניות הממשלתיות השונות (מס על דירה שלישית, העלאת מס הרכישה למשקיעים ותוכניות "מחיר למשתכן" ו"מחיר מטרה"); והשפעת השינויים הדמוגרפיים על הביקוש לשירותי דיור.
כעת, כאמור, בבנק ישראל הולכים צעד נוסף קדימה ותוך מתן דגש על היצע הדירות ההולך וגדל מעריכים כי הדברים יובילו לירידה במחירי הדירות. צריך לציין כי לפי הלמ"ס מחירי הדירות שרשמו באפריל-מאי עלייה של 0.1% השלימו חודש רביעי ברציפות של עליית מחירים. אבל קצב העלייה אכן הואט. העלייה המצטברת בחודשים הללו הסתכמה ב-1.4% בלבד, זאת לעומת עלייה של 2.6% בתקופה המקבילה אשתקד. ובאופן כללי קצב עליית מחירי הדירות הואט לרמה של ל-4.5% מרמה של מעל 8% בשנה שעברה.

נזכיר כי בתחילת השבוע שעבר עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על ירידה דרמטית בביקוש לדירות בחודשים מארס עד מאי. לפי הנתונים, בשלושת החודשים שבין מארס למאי נרשמה ירידה של כ-12.9% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים להם (דצמבר-פברואר). זה קורה כאשר שר האוצר כחלון ממשיך בכל הכוח על תכנית מחיר למשתכן. לאחרונה הסתיים רישום להגרלה של 15 אלף דירות (סיום ההגרלות יהיה עד ה-15 באוגוסט) וכחלון כבר הצהיר כי יפתח סביב ספטמבר-אוקטובר רישום ל-15 אלף דירות נוספות במסגרת מחיר למשתכן ולקראת סוף השנה רישום לעוד 15,000 דירות. הצעדים הללו ללא ספק עשויים להרחיק את הזוגות הצעירים מהשוק החופשי ובכך להעמיק את הקיפאון, ובנוסף גם להגדיל את ההיצע (שיוצע במכירים נמוכים יותר במסגרת התכנית).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *