מנצחים ביחד תרבות לנשמה: שלוש תערוכות חדשות לתושבי רחובות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

מנצחים ביחד תרבות לנשמה: שלוש תערוכות חדשות לתושבי רחובות והסביבה
החברה העירונית רחובות חוזרת לשגרה בצל המלחמה ופותחת שלוש תערוכות אמנות. האומניות והיוצרות עינת אלוני, אלינה רום כהן ולירון אלפא מציגות נושאים מרתקים העוסקים בחיים האישיים, ברשמים ממלחמה וקונפליקט ובחשיבות טכנולוגיית הזיהוי הביומטרי.
התערוכות יתקיימו בהתאם להנחיות פיקוד העורף*
החברה העירונית רחובות חזרה לפעילות בשבועיים האחרונים, הן בהפעלת צהרונים, הן בהפעלת חוגים וכעת גם בקיום תערוכות אומנות. לאחר כחודש של מלחמה בעזה ובהמשך להערכות מצב, הוחלט לקיים שגרת חירום, אשר תתנהל לפי הנחיות פיקוד העורף.
שלוש התערוכות של היוצרות מעניקות זווית חדשה על נושאים אקטואליים, רלוונטיים ובעיקר מעוררות דיון מרתק שמתחילות בצפייה ביצירות וממשיכות גם הרבה לאחר מכן.
תערוכת "חותם ביומטרי".
התערוכה של היוצרת לירון אלפא עוסקת בטכנולוגיות הזיהוי הביומטרי, שיטה המאפשרת זיהוי אנשים על סמך מאפיינים פיזיים ייחודים לאדם. טכנולוגיה זו מתפתחת בשנים האחרונות ומסייעת בזיהוי אנשים בדרכים יעילות. לצד יתרונות הזיהוי עולות חששות בנושא פרטיות האדם, הזיהוי מצריך איסוף נתונים אישים שעשויים לפגוע בזכויות הפרט והחופש.
קיים קשר בין זיהוי ביומטרי לאמנות ההדפס ולמעשה טכניקת ההדפס מהווה סוג של הטבעת חותם, כאשר האמן לוקח חומר ומטביע לתוכו דימוי שהופך לטביעה ייחודית לו. בתערוכה מציגה האמנית דימויים והדפסים המביעים את הייחודיות של כל אדם ואדם, בדגש על ייחודיות טביעת האצבע. לצד היתרונות והזהות האישית מעלה אלפא את החשש משימוש בטכנולוגיה הביומטרית, כאיום פוטנציאלי על החופש האישי והשליטה השלטונית על הפרט. אלפא השתמשה בטכניקות חיתוך לינולאום והדפסי מונוטייפ כדי ליצור דימויים בגודל טבעי של גוף האדם, וכן יציקות של טביעות אצבע מוגדלות.
בימים אלו, לאחר הזוועות של ה-7 באוקטובר, המוצגים בתערוכה מקבלים משמעות נוספת ומצמררת – הם מזכירים את חשיבות זיהוי האדם כאדם. הדימויים מזמינים את הצופה להתבונן בנושא הזיהוי הביומטרי מנקודות מבט שונות ומעודדים לחשיבה.
התערוכה "חותם ביומטרי" של לירון אלפא מציגה גוף עבודות שנוצרו בזמן שהות אומן (רזידנסי), בסדנת ההדפס ברחובות, בהנחייתה של יעל לוי סונינו.
אוצרת: יעל לוי סונינו.
שעות ביקור בתערוכה: ימים א'-ה' 20:00-08:00 ימי שישי 12:00-08:00
בגלריה להדפס בבית התרבות ע"ש סמילנסקי, רח' גולדין 2, רחובות
התערוכה תוצג עד לתאריך 12.01.24
במקום קיים מרחב מוגן

תערוכת "באשר הוא אדם"
בתערוכתה "באשר הוא אדם", היוצרת אלינה רום כהן עוסקת בשבר הפרטי והקולקטיבי ויוצרת מיצב פיסול העשוי שברי זכוכית ושאריות אספלט שנאספו בדרכים הרוסות. בנופים אלה המשלבים בד-בבד הרס ובנייה, הציבה דמויות במחוות המאזכרות פיסול מהעת העתיקה והאמנות המודרנית. הדמויות לא חוצבו בשיש ולא נוצקו בברונזה, הן עשויות שברי זכוכית, ואחוזות בפיסותיהן בעוגן המייצב כמו ניצבות על בלימה בטרם קריסה. דמויות ספורות נתפסות בתנועה שהוקפאה באיזון על סף הנפילה, ואחרות שרועות על הקרקע ולא ברור אם נותרה בהן רוח.
כילידת רוסיה על גבול אוקראינה היא עוסקת במלחמה שם, במלחמה כאן ובמאבק של כל אחת ואחד מאתנו לממש חיים בעלי משמעות ולהתמודד במציאות שבירה ומשתנה תדיר.
כאישה ואמנית העוסקת בחוויות של עקירה ופליטות, היא עסקה מראשית דרכה באמנות בחומרים כגון זכוכית ושעווה, מלח ועץ, חומרים המוליכים, ברמה הסמלית והמושגית, חומרים של השתנות. בחומרים אלה ונוספים, כולל וידאו וציור, היא בוראת מתוכם זהויות חדשות.
ההצבה בתערוכה "באשר הוא אדם" מהווה שלב נוסף בעבודתה, מבע להתמודדות הפנימית, הנפשית והגופנית במצבי קיצון. נכללת בה גם עבודת וידאו חדשה המשלבת קטעי תיעוד מהמלחמה באוקראינה המלווים בעבודת אנימציה. אלינה רום כהן ציינה שבשנים הקודמות עסקה בעור הגוף כאלמנט אשלייתי. היא יצרה פסלים נטולי עור וחלקיהן הפנימיים עשויים משברי זכוכית. בשנה האחרונה עבר המיקוד בעבודתה להשלכות חוויית השבר המתמשך על הגוף ועל הנפש.
אוצרת התערוכה: גליה בר אור.
בגלריה העירונית לאמנות רחובות, רח' שלמה גולדין 2, רחובות.
שעות ביקור בתערוכה: ימים א'-ה' 20:00-08:00 ימי שישי 12:00-08:00
התערוכה תוצג עד לתאריך 12.01.24.
במקום קיים מרחב מוגן.

תערוכת "תקרה, סדק ושמיים"
תערוכה של היוצרת עינת אלוני, ילידת העיר רחובות, מציירת ציורים אישיים ומשפחתיים, נופי ילדות בעיר, זיכרונות מהצופים, מערכות יחסים זוגית והורית ואף מאיץ חלקיקים במכון ויצמן, שניצב כמונומנט אייקוני של העיר.
אלוני מציירת מתוך התבוננות אינטימית על המאורעות, מפרקת אותם לצבעים, למשיכות מכחול ובונה מחדש מציאות מוכרת, אך שונה הנטענת בכל ציור מחדש בזויות מפתיעות ובלתי שגרתיות.
הגלריה בבית יד-לבנים, ברחוב הבנים 10, רחובות.
שעות ביקור בתערוכה: ימים א', ב', ד', ה' 15:30-8:30, יום ג' 16:30-8:30
לשעות ביקור נוספות בתיאום מראש בטל. 08-9453891
נעילת התערוכה: 18.1.23
התערוכה תתקיים בהתאם להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף. במקום קיים מרחב מוגן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *