5 דברים שחייבים לדעת לפני שכורתים עץ ברחובות

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז

מתכוננים לכרות עץ? מדובר בפעולה שלא ניתן לבצע סתם כך ואם כבר מבצעים, חשוב להבין כמה דברים שיכולים להשפיע על השירות שתקבלו וגם על המחיר שתשלמו.

לפניכם 5 דברים על כריתת עצים שסביר להניח שאת מרביתם לא הכרתם ושיכולים לעשות את ההבדל בין שירות טוב במחיר זול לבין טעויות ובזבוז של כסף שלא לצורך.

פגשנו את איתי מאתר 'גיזום פלוס' המבצעים כריתת עצים ברחובות כדי להבין טוב יותר מה צריך לדעת ולעשות לפני שכורתים עץ.

מה צריך לדעת בכריתת עצים?

באופן כללי, כריתה יכולה להיות פעולה מורכבת שמושפעת מסיכונים שנלווים אליה מצד אחד ומתקנות רגולטוריות מצד שני.

הכרת הנקודות הללו חשובה במיוחד כדי שניתן יהיה לקבל את ההחלטה הנבונה, להיערך לסיכונים באופן הנדרש וכמובן – לנהוג על פי החוק שנהוג במדינת ישראל.

נקודה ראשונה: מתי לכרות עץ?

באופן כללי, אנו ב'גיזום פלוס' לא ממליצים לכרות עצים למעט מקרים שזה המוצא האחרון.

לדוגמה, יתכן שיש לכם שטח עם עץ אחד או יותר שאתם רוצים לכרות על מנת לבנות באותו השטח. יכול להיות שיש לכם עץ חולה שחייבים לכרות כדי למנוע את התפשטות המחלה ועוד מקרים דומים שאין ממש ברירה אלה להסיר את העץ ממקומו.

לעומת זאת, במקרים רבים, יש פתרונות טובים יותר שלפעמים כלל אינם ידועים.

לדוגמה, במקרים של נזקי שורשים שחודרים אל צינורות ביוב או פוגעים בתשתיות אחרות ובמבנים, במקום לכרות את העץ ניתן לכרסם את השורשים שלו.

מדובר בפעולה שתספק פתרון הולם לפרק זמן ארוך ואם היא תיעשה בעזרת בעל מקצוע מיומן, העץ לא יפגע וימשיך לצמוח.

ישנם תרחישים נוספים שכריתת עץ ממש לא חיונית ואפשר להסתפק בגיזום מקצועי שיספק פתרון טוב מאוד.

נקודה שנייה: חוק אילנות מוגנים – איסור כריתת עצים

אם קראתם את הנקודה הראשונה והגעתם למסקנה שגיזום או כרסום השורשים אינם פותרים את הבעיה ואינם מהווים תחליף ראוי, הגיע הזמן לדבר על כריתת העץ או נכון יותר לומר – האיסור של הפעולה על פי חוק אילנות מוגנים.

מדובר בחוק שאוסר באופן גורף על כריתת עצים במדינת ישראל, כל עוד הם נחשבים לכאלה שגובהם לפחות 2 מטרים וקוטר הגזע הוא מינימום 10 סנטימטרים.

משמעות החוק היא שלא ניתן לכרות אף עץ ואין זה משנה אם הוא עץ מאכל או נוי והיכן הוא נטוע. עבירה על החוק עשויה להוביל לקנסות ואף לרישומים פליליים.

נקודה שלישית: קבלת רישיון

אף על פי קיומו של חוק אילנות מוגנים, ברור לכולם שבמקרים מסויימים חייבים לאשר כריתה של עץ וכאן בדיוק מגיע עניין הרישיון.

אם קראתם את הכתבה עד לנקודה זאת והבנתם שלמרות המכשולים, אין לכם דרך אחרת לפתור את הבעיה, תוכלו לכרות את העץ אם תקבלו לכך היתר.

את הבקשה להיתר יש להגיש אל פקיד היערות של קרן קיימת לישראל בתוספת תשלום שמסתכם בכמה עשרות שקלים (קרוב ל-50 ₪ נכון לכתיבת שורות אלה).

בתוך שבועיים, הבקשה תיבדק ואתם תקבלו הודעה אם היא אושרה או שלא. בכל אופן שלא אושרה, ניתן להגיש ערעור.

נקודה רביעות: צריך להזמין כורת עצים מקצועי

כריתת עצים צריכה להיעשות על ידי בעל מקצוע שמתמחה בתחום. מדובר בעבודה מסוכנת שלעתים קרובות מצריכה ידע מקצועי וכלים ייחודיים שהרי לא לכל אחד יש מנוף או מסור מתאים ובטח שלא כל אחד יכול לטפס על העץ עם חבלים כדי לכרות את הענפים.

לאור זאת חשוב לבחור בבעל מקצוע שמחזיק ברישיון כורת עצים של משרד החקלאות ובאישורים נוספים לעבודה בגובה או להפעלת טרקטור ומנוף.

נקודה חמישית: ביטוח עבודה

עוד נקודה שחשוב להקפיד עליה היא עניין הביטוח. כפי שהזכרנו, כריתה של עץ מלווה בסיכונים לרכוש ולבני אדם (לרבות הכורת) ועל כן חשוב להזמין כורת מקצועי שיש לו ביטוח פרטי שמכסה אותו מכל נזק שנגרם במהלך העבודה.

נפילה של ענפים, במיוחד בעצים גדולים, עשויה להיות בלתי צפויה וכבר היו מקרים שבהם נפגעו רכבים או בתים וביטוח מקצועי עזר לכל המעורבים לפתור את הבעיה באופן מהיר ובלי בעיות.

לסיכומו של דבר

אם אתם צריכים לכרות עץ, תעשו את זה בדרך הנכונה. בקדישו את הזמן הדרוש על מנת לבחון חלופות ובכל אופן, תמיד היעזרו בבעל מקצוע מיומן ומומלץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *