מרכז ויץ לפיתוח בר קיימא ברחובות נבחר להקים ולהפעיל את המרכז להתייעלות במשאבים בתעשייה, בתקציב ממשלתי של 51 מיליון שקלים

ארז שרווינטר

בעלים, מנכ"ל ועיתונאי בקבוצת ניוז
מרכז ויץ לפיתוח בר קיימא ברחובות(קרדיט צילום מרכז ויץ)

מרכז ויץ ברחובות נבחר על ידי משרדי הכלכלה והתעשייה, הגנת הסביבה והאוצר לסייע לתעשייה בישראל למנף הזדמנויות להפחתת זיהומים וסיכונים סביבתיים ומקורות זיהום – אמצעי להתייעלות וגידול בפריון, שיפור ביצועים סביבתיים וכלכליים כאחד ועמידה ביעדים סביבתיים ובדרישות הרגולציה.

לאחר הליך מכרזי מורכב ומעמיק, משרדי הכלכלה והתעשייה, הגנת הסביבה והאוצר בחרו את מרכז ויץ ברחובות לפיתוח בר קיימא להקמה ולהפעלה של המרכז להתייעלות במשאבים. מנהלת המרכז המיועדת היא הגברת עדי דישון, מנכ"לית מרכז ויץ ובעבר המנכ"לית והמייסדת של חברה לייעוץ ולניהול פרויקטים.

מרכז ויץ, אשר חבר להסתדרות הציונית כדי לגשת למכרז, הוא גוף עם ניסיון משמעותי בתחומי ההתייעלות במשאבים והפחתה במקור. בין השאר הפעיל מרכז ויץ בישראל את פרויקט MED TEST מטעם ארגון הפיתוח של האו"ם (UNIDO) אשר סייע ל-7 מפעלים בישראל לזהות הזדמנויות להתייעלות משמעותית במשאבים.

הקמת המרכז היא יוזמה משותפת של משרד הכלכלה והתעשייה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר. המרכז ישמש כעוגן לאומי בתחום ההתייעלות במשאבים ויספק למפעלי תעשייה שירותי אבחון וייעוץ מסובסדים מטובי המומחים בארץ ובעולם.

שירותי הייעוץ הפרטניים יתבססו על ניתוח האתגרים וההזדמנויות של המפעל בתהליך הייצור שלו וזיהוי השיטות והטכנולוגיות אשר יובילו להתייעלות במשאבים ולהפחתה במקור של זיהום ופסולות (לעומת טיפול בזיהום עצמו). לצד שירותי הייעוץ המסובסדים, יוקם מרכז ידע שיעמיד לרשות התעשייה את חזית הידע העולמית בתחום, יפתח כלים לאיתור פוטנציאל ביצוע פרויקטים של הפחתה במקור והתייעלות במשאבים בתעשייה בישראל, ינגיש כלי מימון ועוד. המרכז יפעל בצורה דומה למרכזים מקבילים בגרמניה, בבריטניה, בארה"ב ועוד.

המרכז יוקם בתקציב ממשלתי של 51 מיליון שקלים וצפוי להוביל להשקעות נוספות של עשרות מיליוני שקלים באמצעות המגזר העסקי.

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין: "סיום המכרז ובחירת הזוכה יביאו להשלמת המהלך שיסייע למדינת ישראל ולתעשייה להתייעל ולהפוך את תחום הסביבה לתחום שלא רק מפחית את זיהום האוויר מתעשייה כבר בשלב הראשון של הייצור – אלא גם לתחום שמייצר הכנסות למדינה.
בעולם יש הבנה עמוקה שצריך להפחית את רמת זיהום האוויר – דבר שמייצר הזדמנות משמעותית לתחום טכנולוגיות הסביבה. רק סין הולכת להשקיע בשנים הקרובות יותר מטריליון דולר בתחום זה, מה שמעיד על הפוטנציאל הרב בתחום. מדינת ישראל חייבת לתפוס מקום מוביל בתחום ברמה הבין-לאומית, מתוך ניצול יתרונה כמוקד חדשנות, ולהפוך את תחום טכנולוגיות הסביבה לענף חשוב של צמיחה כלכלית במשק הישראלי. זה חשוב מאוד לכלכלת ישראל ולתעשייה ויקדם את תחום הסביבה בישראל".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *